پاپی زاده

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: راه اندازی معاملات آتی زعفران موجب شفاف‌سازی قیمت این محصول شده و کشاورز با اطمینان می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند.

به گزارش«کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه  بعضی از محصولات مانند زعفران ظرفیت بیشتری برای عرضه در بازار بورس دارند، اظهار کرد: سال گذشته متوجه شدیم که خریداران عمده زعفران افراد محدود و خاصی هستند که این افراد از ماه‌ها قبل از آنکه کشاورزان محصول خود را برداشت کنند با آنها به توافق می‌رسند که با نرخی مشخص محصول را از کشاورز خرید کنند؛ اما این عدد توافق شده کفاف هزینه‌های کشاورزان را نمی‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به خرید توافقی زعفران توسط سازمان تعاونی روستایی بیان کرد: در سال جاری سازمان تعاونی روستانی برای خرید زعفران ورود کرد و بخشی از زعفران‌های تولیدی توسط اتحادیه‌های تعاونی روستایی جذب شد که این امر موجب افزایش قیمت زعفران به نفع کشاورزان شد.

پاپی‌زاده راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: راه اندازی معاملات آتی زعفران موجب می‌شود تا قیمت این محصول به صورت شفاف از طریق بورس کشف شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخصی به فروش برساند.

وی با بیان اینکه معاملات آتی زعفران مزیت‌های زیادی دارد، تصریح کرد: معاملات آتی زعفران برای بازار این محصول بسیار مفید بوده و ریسک را در بازار محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد ضمن اینکه تعیین قیمت محصول قبل از زمان کشت باعث می‌شود تا کشاورز با خیال آسوده تری برنامه ریزی کند تا بتواند برای توسعه کشت سرمایه گذاری کند.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: در این میان بهتر است در قالب معاملات آتی در بورس کالا حقی برای کشاورز در نظر گرفته شود تا چنانچه قیمت محصول از حدی در بازار آزاد بالاتر رفت، درصدی از این افزایش قیمت مجدد به کشاورز برگردد.

گفتنی است، راه اندازی معاملات آتی زعفران باعث می‌شود تا قیمت این محصول به صورت شفاف از طریق بورس کشف شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخص و واقعی به فروش برساند؛ در این شرایط خرید ارزان زعفران از سوی واسطه‌ها کمرنگ می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها