مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر معتقد است، با خروج محصولات پتروشمی از بورس کالا این بازار از شفافیت خارج شده و پای دلالان به بازار پتروشمی کشور باز می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص مطرح شدن بحث خروج محصولات پتروشمی از بورس کالا گفت: این اقدام به نفع کشور نیست؛ چرا که با خروج محصولات پتروشمی از بورس کالا این بازار از شفافیت خارج شده و پای دلالان را به بازار پتروشمی کشور باز می کند. بعلاوه این که اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید سازوکار آن اصلاح شود نه این که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا خارج کنیم.

وی در خصوص تاثیر کاهش درآمدهای نفتی دولت بر صنعت پتروشیمی نیز گفت: کاهش جهانی قیمت نفت اثر روانی بر شرکتهای فعال در زمینه پتروشیمی داشته است که از یک سو موجب پایین آمدن قیمت گاز این شرکتها و از سوی دیگر موجب افت قیمت محصولات شرکتهای پتروشیمی شده که هر دوی این اتفاق باعث زیان این شرکتها در هر دو بخش گردیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با اشاره به این که در ماههای گذشته کاهش قیمت فروش محصولات پتروشیمی در جهان و از سوی دیگر افزایش قیمت خوراک بر صنعت پتروشیمی تاثیر گذاشته است افزود: در راستای اقتصاد مقاومتی باید کاری کنیم تا از یک سو نیاز به کشورهای غربی کمرنگ شود و از سوی دیگر تولید و اشتغال را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: افزایش نرخ خوراک و نیز کاهش قمت محصولات شرکتهای پتروشیمی موجب کاهش سودآوری شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی کشور شده است و همه این اتفاقات موجب کاهش مالیات دهی این شرکتها به دولت گردیده و به همین خاطر چون درآمد شرکتها کاهش یافته، مالیات پرداختی آنها نیز به دولت کمتر شده و این موضوع موجب کاهش درآمدهای دولت گردیده است.

سلیمانی با اشاره به این که صنعت پتروشیمی بخش اثرگذاری در اقتصاد کشور است که سهم زیادی در صادرات غیرنفتی دارد اذعان داشت: بر این اساس باید در تصمیم گیری ها دقت نظر بیشتری اعمال شود؛ چرا که می توانیم این بخش را جایگزین خام فروشی در صنعت نفت کشور کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر اضافه کرد: با ابلاغ سیاستهای کلی اصل در کشور، بیشتر شرکتها از جمله پتروشیمی ها و معدنی ها به بخش خصوصی واگذار شدند که پس از این اتفاق ساز و کار شرکتهای خصوصی بر آنها حاکم شد.

وی افزود: مواد اولیه شرکتهای واگذار شده از جمله خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه معادن از جمله فاکتورهایی است که در حال حاضر توسط دولت تعیین می شود و قیمت گذاری دولتی سودآوری این شرکتها را تحت قرار داده است.

سلیمانی با بیان این که نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در دنیا به صورت منطقه ای تعیین می شود اضافه کرد: بر این اساس باید تلاش کنیم تا با هماهنگی و همکاری دولت و مجلس نرخی معقول برای خوراک پتروشمیی ها انتخاب شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بورس کشور از دو بخش تاثیر می پذیرید که یکی از آنها سود واقعی شرکتهاست که موجب افزایش شاخص می شود و از سوی دیگر بحث روانی حاکم بر بازار که تعیین کننده وضعیت بازار سهام کشور است؛ و با حل مسائلی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه می توانیم موجب بهبود وضعیت روانی بورس و نیز رشد بازار شویم.

وی با پیش بینی این که در سه ماهه چهارم امسال شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود گفت: با توجه به گشایش های ایجاد شده در موضوع هسته ای باید تلاش کنیم تا شرایطی را بری حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر افزود: الکترونیک شدن انتخابات مجلس در ۹ استان کشور از جمله پروژه هایی است که برای اولین بار توسط این شرکت انجام خواهد شد؛ بعلاوه این که در صورت بهبود شرایط بازار قصد داریم در آینده شرکتهای زیرمجموعه خود از جمله غدیر ایرانیان را وارد بورس کند.

وی همچنین در خصوص نحوه حمایت حقوقی ها از سهام خود و نیز بازار سرمایه گفت: با توجه به این که قیمت سهام شرکتها به یک سوم قیمت جایگزینی خود رسیده است، راه اندازی پروژه های جدید در شرایط کنونی صرفه اقتصادی ندارد و بر این اساس از حقوقی های بازار انتظار می رود از سهام خود حمایت لازم را به عمل آورند.

سیلمانی به سهامداران حقیق نیر توصیه کرد: در صورتی که به سرمایه خود نیاز ضروری ندارند سهام خود را در بورس نفروشند؛ چرا که این اقدام آنها در شرایط فعلی به نوعی چوب حراج زدن به مال خود است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها