بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برگزاری مجمع عادی سالانه بورس کالا و تقسیم سود ۲۵۰ ریالی بین سهامداران، تنظیم بازار داخلی و صادراتی زعفران به کمک بورس کالا و بهره گیری از بورس کالا در توسعه اقتصاد کشاورزی از مهم ترین آنها بود.

اقدامات سال ۹۶ و برنامه های امسال بورس کالا

به گزارش «کالاخبر» ؛ مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این بورس گفت: بورس کالای ایران در طول سال های فعالیت خود، توانسته به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بازار سرمایه نقش پررنگ و اثرگذاری در اقتصاد کشور به خصوص در زمینه برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد از قبیل صنایع فولاد، پتروشیمی، معدن و کشاورزی ایفا کند.

حامد سلطانی نژاد افزود: کشف قیمت برمبنای عرضه و تقاضا، کاهش هزینه های مبادلات به واسطه تسهیل دسترسی به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی برپایه ایجاد بازار ثانویه برای معاملات، ایجاد سازوکار تامین مالی و سوق دادن آن به سمت صنایع توجیه پذیر و همچنین ایجاد امکان پوشش ریسک، از جمله کارکردهای این بورس در راستای شکوفایی اقتصاد و تولید ملی هستند.

وی گفت: افق چشم انداز بورس کالای ایران تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی، ایجاد ابزارهای مشتقه جدید، توسعه اوراق بهادار مبتنی بر کالا، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم های تسویه و توسعه در ابزارهای معاملات از جمله این طرح های کلان است که برای سال ۹۷ پیش بینی شده است.

تقسیم سود ۲۵۰ ریالی بین سهامداران

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران در روز ۲۸ خرداد ماه؛ سهامداران با رای اکثریت عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود ۲۵۰ ریالی را به تصویب رساندند. همچنین مجمع عمومی فوق العاده این بورس نیز با افزایش ۳۸ درصدی سرمایه شرکت موافقت کرد.

همچنین در مجمع عمومی فوق العاده بورس کالای ایران که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد،‌ مجمع عمومی فوق العاده با افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی از مبلغ  ۹۰۰ میلیارد ریال به یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال ( معادل ۳۸ درصد ) موافقت کرد

کاهش تقاضای مس پس از پالایش متقاضیان

مدیرعامل بورس کالای ایران به کاهش تقاضای مس در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در راستای پایش متقاضیان مس در بورس کالا و اعمال برخی محدودیت ها، شاهد کاهش قابل توجه میزان تقاضای مس مفتول و مس کاتد بوده ایم تا تامین نیاز مواد اولیه مصرف کنندگان واقعی از طریق بورس کالا به شیوه ای مطلوب در جریان باشد.

حامد سلطانی نژاد گفت: در پی اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار به عنوان نرخ ارز رسمی و ارزش گذاری قیمت های پایه محصولات در بورس کالا، شاهد رشد میزان تقاضا به نسبت عرضه محصولات بودیم که بررسی ها نشان داد بخشی از این تقاضا ناشی از تمایل برخی متقاضیان غیرواقعی برای خرید مواد اولیه است؛ در همین راستا بورس کالای ایران اقدام به پالایش متقاضیان محصولات از جمله مس کرده است.

به گفته سلطانی نژاد، با اعمال محدودیت ها و پایش متقاضیان مس در بورس، میزان تقاضای مس مفتول از حدود ۲۰ هزار تن تقاضای خرید در ماه، به رقم ۵ هزار تن تقاضا کاهش یافته است.

اوراق گواهی سکه طلا، عرضه را متعادل می کند

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: با انتشار خبر صدور اوراق گواهی سکه طلا، علیرغم افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شاهد افت پنج درصدی قیمت سکه در روز پنجشنبه بودیم.

پیمان قربانی به تشریح طرح جدید بانک مرکزی با هدف بازارسازی برای اوراق گواهی سکه طلا پرداخت و گفت: در این روش، خریداران سکه های پیش فروش، می توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، در قبال ارایه رسیدهای دریافتی خود،  اوراق گواهی سکه طلا دریافت کرده و آنها را پیش از سررسید در بازار بورس با قیمتی متناسب با زمان باقیمانده تا سررسید به فروش برسانند.

وی ادامه داد: ایجاد قابلیت نقدپذیر کردن گواهی های پیش فروش شده موجب تعمیق بازار می شود چرا که بر این اساس ۶.۸ میلیون سکه پیش فروش شده باقی مانده در عمل و پیش از سررسید وارد بازار می شود و میزان عرضه را متعادل می کند.

بهره گیری از بورس کالا در توسعه اقتصاد کشاورزی

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: عدم توسعه یافتگی اقتصاد کشاورزی به نبود زیرساخت های مناسب در این بخش برمی گردد که یکی از سکوی ها برای رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش، بهره بردن از ظرفیت های بورس کالاست.

عباس کشاورز افزود: با عرضه عمده محصولات کشاورزی در بورس کالا موافق هستیم به طوریکه رفته رفته بر حجم عرضه محصولات در این بازار نیز افزوده می شود.

  وی گفت:مکانیسم مناسب و شفافیت بورس، حق انتخاب به تولیدکننده و مصرف کننده می دهد.

تنظیم بازار داخلی و صادراتی زعفران به کمک بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: از نکات مثبت بورس کالا این است که دایره ورود محصولات جدید به این بازار در حال رشد بوده به طوریکه زعفران به عنوان محصول ویژه ایرانی نیز برای ساماندهی در بازار داخل و همچنین صادرات راهی بورس کالا شده است.

علی ابراهیمی در خصوص ورود زعفران به بورس کالا عنوان کرد:باید از ظرفیت های این بورس در راستای تنظیم بازار داخل و صادرات یکپارچه زعفران با قیمتی واقعی استفاده کرد که خوشبختانه این اتفاق در ماه های اخیر رقم خورده است.

وی گفت: باید توجه داشت نه تنها زعفران بلکه تمامی کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود، در یک سازوکار شفاف و در رویت همگان قرار می گیرد و این شفافیت، شرایط را برای خریداران و فروشندگان یکسان می کند؛ به این ترتیب مکانیسم بورس کالا، سلامت اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار را به ارمغان می آرود که باید از ظرفیت های این بازار بیش از گذشته استفاده کرد.

جذابیت بالای معاملات آتی زعفران برای صادرکنندگان

عضو شورای ملی زعفران گفت: از جنبه های مثبت معاملات آتی امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت زعفران برای ماه های آینده است که به این ترتیب صادرکننده ها از طریق این ابزار میزان آسیب پذیری خود در برابر تغییرات قیمتی در بازار را کاهش می دهند.

علی شریعتی مقدم افزود: زعفران که به عنوان کالای ارزشمند و ایرانی تلقی می شود نیازمند انواع اقدامات برای احیا و افزایش جایگاه و برند ایران در دنیاست که ایجاد ابزار مالی و استفاده از ظرفیت بورس کالا نیز می تواند در بهبود اوضاع این صنعت کمک کننده باشد.

شریعتی مقدم با بیان اینکه بورس کالا در زمینه صادرات زعفران می تواند نقش موثری داشته باشد، گفت: در شرایط فعلی به دلیل وجود مشکلات در بخش صادرات همچون نوسان نرخ ارز، نقش بورس کالا در امر صادرات بیشتر به ایجاد شفافیت قیمتی و تاثیرگذاری بر روند صادرات برمی گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها