کامودیتی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر نشست اوپک و گمانه زنی ها نسبت به نتایج آن قرار داشت و قیمت ها در حالی که در روزهای ابتدایی هفته روندی نزولی داشت با اتمام نشست و افزایش کمتر از حد انتظار تولید نفت اوپک، شاهد جهش قیمت ها در روز جمعه بودیم. بهای معاملات نفت در شروع هفته در پی انتظارات برای افزایش تولید اوپک و متحدانش و تشدید تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، کاهش یافت.

قیمت نفت تحت تاثیر نشست روز جمعه اوپک

به گزارش "کالاخبر"؛ در همین ارتباط وزیر انرژی روسیه اعلام کرد مسکو خواهان آن است که اوپک و متحدانش اجازه دهند ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بازار بازگردد و ما در نشست اوپک در وین پیشنهاد خواهیم کرد که احتمال افزایش تولید به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز بررسی شود. همچنین ایران نیز اعلام کرد ممکن است از افزایش اندک تولید نفت اوپک حمایت کند. قیمت نفت در روز چهارشنبه به دنبال انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا افزایش یافت.

گزارش هفتگی که از سوی موسسه امریکن پترولیوم منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ ژوئن به میزان سه میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۳۰.۶ میلیون بشکه رسیده است. سرانجام در روز جمعه نشست اوپک با تمدید تعهد کاهش تولید و افزایش یک میلیون بشکه‌ای عرضه به بازار با هدف پایبندی صد درصد اعضا به تعهد، به جای پایبندی ١٥٠درصدی به پایان رسید.

در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است. در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود. با انتشار نتایج نشست و با توجه به انتظار بازار برای افزایش بیشتر میزان تولید؛ شاهد افزایش تقاضا و جهش قیمت نفت بودیم.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی تحت فشار جنگ تجاری نزولی شدند

با تشدید جنگ تجاری در صحنه تجارت بین الملل و افزایش نگرانی ها نسبت به تاثیر منفی این تنش ها بر رشد اقتصادی کشورها، طی هفته گذشته شاهد افت قیمت سهام و کامودیتی ها در بازارهای جهانی بودیم. فلزات اساسی نیز هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند و روی و مس بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. بعد از اقدام آمریکا در نهایی کردن تعرفه ۲۵ درصد بروی بخشی از ۵۰ میلیارد دلار صادرات استراتژیک چین، نوبت چین بود تا اقدام متقابل کرده و اعلام کند تمامی توافقات قبلی را لغو خواهد کرد. با اعلام این خبر ترامپ اعلام کرد در صورت اقدام متقابل چین مجددا بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین تعرفه وضع خواهد کرد و چین نیز در مقابل تهدید به وضع تعرفه بر واردات نفت آمریکا کرد. تهدیدات ترامپ به چین محدود نشد و اعلام کرد در صورت مقابله به مثل اتحادیه اروپا بر خودروهای اروپایی تعرفه وضع خواهد کرد. علاوه بر این فلزات تحت فشار افزایش ارزش شاخص دلار نیز قرار داشتند. در هفته گذشته شاخص دلار تحت تاثیر صحبت های آقای پاول رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر تداوم افزایش نرخ بهره به بیشترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسید. از دیگر دلایل افت قیمت فلزات اساسی رشد موجودی انبارها در بورس فلزات لندن بود. در هفته ای که گذشت به جز آلومینیوم سایر فلزات رشد موجودی انبارها را تجربه کردند. موجودی انبارهای روی در ادامه روند افزایشی خود نزدیک به ۶.۰۰۰ تن دیگر افزایش یافت تا میزان رشد ذخایر این فلز از ابتدای سال به بیش از ۳۶ درصد برسد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها