نشتت هم اندیشی با صنایع پایین دستی

دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران از بهبود روند تامین مواد اولیه مصرفی تولیدکنندگان این صنعت به کمک بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش «کالاخبر»، علی لشکری در گفت وگو با تسنیم به روند تامین مواد اولیه این صنعت اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که اخیرا تشکل صنعت کفش ایران با مجتمع پتروشیمی اراک و بورس کالا داشت، در خصوص تقاضای الکل یا دی اتیلن هگزانول و عرضه این ماده از سوی پتروشیمی اراک، روند قیمت پایه و معامله این محصول طی یکی دوسال اخیر بحث شد.

وی با بیان اینکه تحت تاثیر تفاوت نرخ دلار رسمی و غیررسمی در بازار، میزان تقاضای برخی محصولات حوزه پتروشیمی و فلزی نسبت به عرضه طی بازه ای به صورت غیرعادی افزایش پیدا کرده بود، گفت: سرگردانی قیمت مواد اولیه بین دلار رسمی و غیررسمی باعث شده بود صادرات مواد اولیه توسط اشخاص متفرقه رو به افزایش برود که با تمهیدات وزارت صمت و بورس کالا تصمیم بر این شد تا صادرات مواد پلیمری و فلزی رأسا از طریق تولیدکنندگان اصلی انجام شده و اشخاص متفرقه امکان صادرات نداشته باشند تا التهابات موجود در بازار تحت تاثیر افزایش تقاضای کاذب کاهش یابد.

وی افزود: التهاب در بازار کالاها در حالی رخ داد که صنایع پایین دست انتظار دارند تولیدکنندگان بالادستی با عرضه منظم محصولات خود در بورس التهاب بازار را کاهش داده و کمک کنند تا قیمت ها به صورت منطقی کشف و محصولات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

اقدام بورس کالا در حذف متقاضیان غیرواقعی

دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به برگزاری جلسات هم اندیشی در بورس کالا در راستای حمایت از بخش های تولیدی گفت: به کمک رویکرد جدید بورس طی یک ماه اخیر و از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی مشترک ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست، بسیاری از کدهای معاملاتی که تقاضا را به صورت غیرواقعی بالا می بردند، شناسایی و حذف شدند. 

به گفته لشکری این اقدام شایسته بورس کالا در پالایش متقاضیان و حذف تقاضای غیرواقعی می تواند در کاهش و حذف التهابات اخیر در بازار کالایی بسیار موثر واقع شود. بطوریکه با تشکیل جلسات منظم در بورس کالا با تشکل های ملی و صنایع پایین دستی، متقاضیان غیر واقعی مواد اولیه شناسایی و از معاملات حذف شده و در نتیجه از رشد حبابی تقاضا و افزایش قیمت ها جلوگیری به عمل می آید تا مسیر معاملات در بازار به سمت بازی برد برد بین صنایع بالادست و پایین دست حرکت کند.

حصول توافق سه جانبه

وی با بیان اینکه صنعت چرم و کفش ایران بیشتر مواد اولیه مصرفی خود را از مجتمع پتروشیمی اراک تامین می کند، افزود: در این رابطه، موادی همچون دی اتیلن هگزانول و پی وی سی بیشترین سهم خرید مواد مصرفی بخش تولید این صنعت را دارند و در حالی که در مقاطعی تامین مواد با مشکلاتی مواجه می شد، با اقداماتی که اخیرا از سوی بورس کالا برای برگزاری جلسات سه جانبه با تولیدکنندگان صنایع پایین دست و مجتمع پتروشیمی اراک صورت گرفت، این توافق حاصل شد تا مجتمع پتروشیمی مذکور سطح عرضه خود را در بورس افزایش دهد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت پلاستیک ایران ادامه داد: همچنین با بخشنامه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نگرانی ناشی از صادرات بی رویه مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دست توسط برخی اشخاص جهت کسب منافع از وجود تفاوت نرخ ارز بین نرخ رسمی و غیررسمی در کشور، مرتفع شد و مقرر گردید از این پس پتروشیمی ها صادرات تولیدات خود را رأساً انجام دهند.
وی عنوان کرد: در خصوص صنعت کفش و چرم نیز نکته حائز اهمیت این است که پتروشیمی اراک بتواند کسری تقاضا و عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست خود را از محل واردات تامین کرده و افزایش بی رویه قیمت ها را کنترل کند.

مواد اولیه در دست مصرف کننده واقعی

وی افزود: با این اقدامات مثبت بورس کالا، مواد اولیه به دست مصرف کننده واقعی می رسد و می توان به جای صادرات مواد خام، محصولات نهایی دارای ارزش افزوده بیشتر را صادر کرد که این امر به افزایش اشتغال، رفاه اجتماعی و پایداری توسعه اقتصادی منتهی خواهد شد.

برای خرید یکسال آتی به پتروشیمی اراک اطمینان خاطر می دهیم

وی به ارسال نامه جامعه صنعت کفش ایران خطاب به بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این رابطه ما در تشکل خود نامه ای خطاب به مدیریت بورس کالا نوشته و اعلام کرده ایم که نگرانی پتروشیمی اراک را درباره الکل تولیدی رفع کرده و صنایع پایین دست آمادگی دارند تا یکسال آتی این کالا را پیش خرید کنند. بر همین اساس، این مجتمع پتروشیمی می تواند برمبنای حجم تولید برآوردی خود کسری احتمالی را از طریق واردات جبران کند که در این رابطه پیشنهاد داده ایم که الکل وارداتی با قیمت تلفیقی ارز رسمی و غیررسمی در بورس کالا عرضه و معامله شود تا هر دو طرف معامله برنده بازی باشند.

نقش بورس کالا در حذف رانت و تنظیم بازار

دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران و عضو هیات مدیره انجمن پلاستیک در خصوص نقش بورس کالا در افزایش شفافیت، حذف رانت و تنظیم بازار اظهار کرد: بورس کالا با اقدامات موثر خود می تواند خریدار و فروشنده واقعی را مشخص کرده و قیمت ها را شفاف کند. بطوریکه مکانیسم حاکم بر بورس به شفاف سازی روابط تجاری و کسب و کار صنایع مختلف منتهی می شود. بر همین اساس، حتی اگر در مکانیسم موجود در بورس نواقصی هم وجود داشته باشد، باید در راستای رفع این نواقص اقدام کرد. 

تضمین تامین مواد اولیه به کمک قراردادهای بلندمدت 
لشکری به امکان استفاده صنایع از ابزارهای نوین موجود در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا اقدام مثبت دیگری برای راه اندازی قراردادهای بلندمدت و حل نگرانی تولیدکنندگان صنایع پایین دست و رفع مشکلات مربوط به فروش محصولات صنایع بالادست در آینده انجام داده است. 

کشف پریمیوم یک ابزار کاربردی

وی افزود: معاملات کشف پریمیوم می تواند روی محصول مورد نیاز ما انجام شود و ما این آمادگی را دارد که مواد اولیه پتروشیمی اراک را به صورت قرارداد بلندمدت برای یک سال آینده خریداری کنیم.  به طوری که مواد اولیه (الکل و سایر مشتقات دی اتیلن هگزانول) توسط مصرف کنندگان واقعی این محصول برای مدت زمان یکسال آتی پیش خرید شود. این موضوع تفکر جدید و ابزاری نوین است که در بورس کالا رقم خورده و در همین راستا صنایع در حال مذاکره هستند تا بتوانند تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دست در آینده را تضمین کنند و به تولیدکننده صنایع بالادست نیز این اطمینان خاطر را بدهند که از بابت فروش محصولات خود در آینده نگرانی نخواهند داشت.

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، انتظار می رود همه صنایع تولیدی کشور همچون پتروشیمی ها نسبت به عرضه منظم محصولات خود در بورس نگاه ملی داشته باشند و بر منافع ملی به عنوان اولویت متمرکز شوند تا همگی از این پیچ سخت به سلامت و با حداقل هزینه ها عبور کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها