مس

قیمت مس به دلیل تضعیف تقاضای چین به کمترین میزان در هفت ماهه اخیر رسید. تقاضای چین در حالی تضعیف شده که این کشور درگیر جنگ تجاری با آمریکا بوده و حتی رشد بخش تولید نیز کند شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از  اقتصاد آنلای؛ قیمت مس معیار در پایان روز گذشته (۲جولای) با افت ۱.۶ درصدی نسبت به اوایل روز مواجه شد و به شش هزار و ۵۲۳ دلار در هر تن رسید. گفتنی است؛ این رقم کمترین میزان از پنجم دسامبر گذشته بود و نسبت به هفتم ژوئن نیز افت ۱۰ درصدی داشت..

وال استریت ژورنال نیز در این خصوص نوشت؛ قیمت مس به دلیل تقویت دلار و کاهش تولید جهانی به پایین‌ترین میزان در یک سال اخیر رسید، البته طلا هم به دلیل رشد دلار کاهش یافت.

همچنین «جان مایر»، تحلیلگر SP Angel شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری با بیان اینکه نوسانات فلزات به چین متکی است، یادآور شد: تنش‌های تجاری موجود، صادرات چین به آمریکا و حاشیه سود سرمایه‌گذاران را مورد تهدید قرار داده است و در این شرایط سرمایه‌گذاران در حال دور کردن ریسک از میز (مذاکرات) هستند.

شایان ذکر است، دونالد ترامپ به دنبال تغییر بسیاری از معاهده‌های تجاری آمریکا با دیگر کشورها به ویژه با چین بوده است. به طوریکه، تعرفه‌هایی را روی برخی کالاهای وارداتی اعمال کرده است. درپی این اتفاقات، اقدامات تلافی‌جویانه برخی کشورهای متضرر، ترس از بروز جنگ تجاری را افزایش داده است. البته بنا به گفته تحلیلگر بانک JP Morgan )بانک سرمایه گذاری مطرح آمریکا) در حال حاضر از نگاه ما، احتمال وقوع جنگ تجاری در یک مقیاس بزرگ پایین بوده، هرچند شانس رخداد آن افزایش یافته است.

در نظر داشته باشید، رشد بخش تولید چین در ماه ژوئن (خرداد) کمی کاهش یافته است، چراکه شرکت‌ها با مشکلات افزایش هزینه ورودی و کاهش سفارش‌های صادراتی روبه رو شدند و اختلاف‌های تجاری با آمریکا نیز بالا گرفته است. همچنین دلار هم بر قیمت فلزاتی که بر اساس این ارز قیمت گذاری می‌شود، تاثیر داشت. به طوریکه با تقویت دلار این کالاها برای شرکت‌های غیرآمریکایی گران‌تر تمام می‌شود.

باید گفت، سیاست‌های پولی چین شاید بتواند از بازار فلزات حمایت کند، زیرا این کشور نیمی از مس تولید شده در جهان را مصرف می‌کند. بانک مرکزی چین در ماه آوریل به طور غیرمنتظره «نسبت نیاز به ذخیره «(RRR) را برای بیشتر بانک‌ها کاهش داد که نسبت به پیش بینی‌ها زودتر و تهاجمی تر اتفاق افتاد و حاکی از نگرانی نسبت به نقدینگی بود.

بسیاری از تحلیلگران انتظار کاهش بیشتر نسبت نیاز به ذخیره را دارند، چون رشد اقتصاد چین به دلیل فشار ناشی از افزایش هزینه‌های وام‌دهی و سختگیری نسبت به وام‌های پرریسک رو به کاهش گذاشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها