بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تقویت عرضه محصولات در بورس کالا برای ارتقاء شفافیت اقتصاد، تاثیر مثبت طرح گواهی سپرده سکه در کنترل نقدینگی سرگردان و ورود بازیگران جدید به معاملات آتی زعفران از مهم ترین آنها بود.

تقویت عرضه محصولات در بورس کالا برای ارتقاء شفافیت اقتصاد

به گزارش «کالاخبر»، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم ارتقاء درجه شفافیت در اقتصاد کشور گفت: از ابزارهای اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی، بازار سرمایه است به طوریکه در حال حاضر شرکت هایی که سهام آنها در بورس و فرابورس و کالاهای آن ها در بورس کالا و انرژی عرضه می شود به مراتب دارای شفافیت بیشتر نسبت به شرکت هایی که در خارج از بورس فعالیت دارند، هستند.

عباس آرگون با تأکید بر نقش بورس کالا در افزایش رقابت بین تولیدکنندگان گفت: بورس کالا علاوه بر اینکه باعث ایجاد شفافیت در انجام معاملات می شود، زمینه ساز افزایش رقابت بین تولیدکنندگان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی در صورتی که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا عرضه محصولات فعلی در بورس کالا تقویت و کالاهای جدید نیز در این بورس عرضه شود، شاهد ایجاد شفافیت و رقابت در مبادلات و حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده خواهیم بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه با تقویت هر چه بیشتر عرضه محصولات در بورس کالا شاهد حذف واسطه های غیر ضروری از مبادلات کالاها خواهیم بود گفت: در دنیا از ظرفیت های بورس های کالایی به مراتب استفاده های بیشتری از ما می کنند که ما نیز باید از مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا در راستای توسعه وشفافیت اقتصادی نهایت بهره را ببریم.

تاثیر مثبت طرح گواهی سپرده سکه در کنترل نقدینگی سرگردان

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: آغاز طرح جدید بانک مرکزی به صورت معاملات اوراق گواهی سکه در بورس کالا می تواند نقدینگی سرگردان را از تزریق به معاملات واقعی بازارهای سرمایه پذیر دور کند و باعث شفافیت در قیمت سکه در بازار شود.

هادی قوامی گفت: عرضه سکه در قالب اوراق در بورس کالا  اقدامی در راستای شفاف سازی است و باید به کمک ابزارها و مکانیسم بورس کالا به ایجاد ثبات در بازار و همچنین تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضا کمک کرد.

وی افزود: نکته مهمی که در حال حاضر در اقتصاد  وجود دارد کنترل نقدینگی سرگردان در کشور است که با کمک پتانسیل ها و ابزارهای بورس کالا و با اجرای طرح عرضه سکه در قالب اوراق گواهی سپرده می توان نقدینگی سرگردان را از مسیر لطمه زدن به فعالیت های اقتصادی و تولید دور کرد. بنابراین به طور یقین یکی از مزایای عرضه سکه به صورت اوراق گواهی سپرده، کاهش فشار تورمی ناشی از سرگردانی نقدینگی در جامعه است.

شفافیت، راه عبور از گردنه های سخت اقتصاد

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در شرایط فعلی که عمده مشکلات اقتصادی به نبود شفافیت برمی گردد، خوشبختانه در حوزه مبادلات کالاها به دلیل عرضه و معامله عمده محصولات در بورس کالا، شاهد نظم و داد وستدهای شفاف هستیم.

محمد حسین فرهنگی با بیان اینکه در شرایط حساس کنونی به مدیریت مطلوب بازارها نیاز داریم ،گفت: بورس کالا با ایجاد شفافیت و زیرساخت های لازم توانسته بستری مناسب را برای بازاری رقابتی فراهم کند به طوریکه برای تنظیم بازارها از مکانیسم این بورس بهره گرفته می شود.

وی به خروج از نظام قیمت گذاری  با استفاده از بورس کالا اشاره کرد و گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات مختلف از جمله فولاد مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور براساس قیمت های پایه جهانی و مکانـیزم عرضه و تقاضا، در بورس کالا صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت گذاری خارج است.

واردات کالاها برای ایجاد شفافیت از بورس کالا انجام شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: لزوم عرضه محصولات ضروری وارداتی از طریق بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت بحثی است که از چند سال قبل مطرح شد، اما به دلیل نبود عزمی جدی در ایجاد این شفافیت، طرح عرضه کالاهای وارداتی در بورس کالا به سرانجام نرسید؛ اما با توجه به اتفاق‌های اخیر، امروز این نیاز بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

منصور مرادی با بیان لزوم عرضه محصولات ضروری وارداتی از طریق بورس کالا گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر در بازارهای مختلف دچار نوسانات شدید هستیم به طور یقین استفاده از مکانیسم بورس کالا در ایجاد تعادل در بازارها و رشد شفافیت اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

مرادی درباره جایگاه بورس کالا در تنظیم بازار گفت: دولت در تلاش است تا آرامش را به بازارها بازگرداند، از این رو منطقی‌ترین روش برای اینکه تولیدکنندگان اصلی بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند شوند، ابزار شفاف بورس کالاست که البته این مهم یعنی ایجاد تعادل در بازارها از این طریق در حال انجام است.

بازار آتی رونق دهنده معاملات زعفران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قراردادهای آتی یکی از ابزارهای پرکاربرد دنیا برای پوشش ریسک نوسانات قیمت ها و جذب سرمایه گذاران است که ما نیز باید مزایای این ابزار را به فعالان بازارهای کالایی اطلاع رسانی کنیم.

محمد حسن نژاد گفت: قیمت زعفران طی سال های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده که این نوسانات به سود کشاورز تمام نمی شد، اما در حال حاضر، معاملات آتی می تواند به بازار زعفران رونق بیشتری دهد؛ بطوریکه انتظار می رود با افزایش حجم معاملات آتی زعفران در بورس کالا و مشارکت فعالان این صنعت، شرایط تولید این محصول بهتر از قبل پیش برود.

حسن نژاد بیان کرد: با رونق قراردادهای آتی زعفران، می توان امیدوار بود که معاملات آتی برای سایر محصولات کشاورزی نیر راه اندازی شود که شناخت فعالان این بخش و طرح مزایای آن از جمله پوشش ریسک به این روند کمک می کند

قیمت زعفران واقعی شده است/معاملات آتی، قوت قلب زعفران کاران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی معاملات آتی این محصول صادراتی، ضمن ایجاد شفافیت و واقعی شدن قیمت ها، دست واسطه ها را از بازار این محصول ارزشمند و رسیدن به سودهای بادآورده کوتاه کرده است.

سید راضی نوری گفت:زعفران که با زحمات زیاد تولید و برداشت می شود همواره سودهای بالایی را نصیب واسطه ها می کرد که از چند ماه قبل عرضه زعفران در بورس کالا کلید خورده و در ادامه راه معاملات آتی این محصول هم راه اندازی شده است؛ با این اتفاق شاهد شفافیت و واقعی شدن قیمت ها هستیم تا زعفران کاران نیز از ارزش واقعی محصول خود مطلع شوند.

وی تاکید کرد : معاملات آتی زعفران، قوت قلبی برای کشاورزان است که می توانند با یادگیری قواعد بازار آتی، با خیال آسوده محصول خود را حتی قبل از برداشت در این بازار به فروش برسانند و نگرانی از بابت دریافت وجه محصول خود نداشته باشند.

بازیگران جدید در راه ورود به معاملات آتی زعفران

در هفته گذشته نشست بررسی و تحلیل قیمت های نقدی و آتی زعفران و وضعیت عوامل موثر بر قیمت محصول در سال جاری  با حضور غلامرضا کریمی، مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین، محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران و جمعی از کارگزاران، تحلیلگران و فعالان بازار آتی در محل بورس کالای ایران برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین گفت: به احتمال فراوان با توجه به نزدیکی آبان ماه سال جاری به عنوان زمان برداشت محصول جدید، شاهد ورود کدهای جدید معاملاتی توسط کشاورزان زعفران کار در معاملات آتی زعفران خواهیم بود.

وی از نظر گرفتن انبارهایی برای ذخیره و نگهداری زعفران در کشورهای اروپایی با همکاری بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به تحریم ها سعی کردیم زعفران را در کشورهای مقصد به فروش برسانیم؛ در همین راستا با همکاری بورس کالا اقداماتی در حال انجام است تا زعفران را در انبارهای کشورهای اروپایی نگهداری و در این بازارها عرضه کنیم. با این اقدام راحت تر می توان زعفران ایرانی را در دنیا عرضه کرد و به مرجه قیمتی در جهان تبدیل شد.

کشف قیمت علمی و منطقی زعفران در بورس کالا

دومین نشست بررسی و تحلیل قیمت های نقدی و آتی زعفران و وضعیت عوامل موثر بر قیمت این محصول نیز با حضور علی شریعتی مقدم، مدیرعامل شرکت نوین زعفران، محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در محل بورس کالای ایران برگزار شدو

طی این جلسه شریعتی مقدم گفت: در شرایط فعلی بازار زعفران، شفاف سازی قیمت که بستر اصلی آن بورس است به جد موردنیاز بوده و آنچه مدنظر ماست، برنامه ریزی برای رشد این فاکتور مهم توسط دولت است تا این فرصت برای زعفران ایجاد شود که استانداردسازی خود را به بورس نزدیک کرده و با حضور برندهای مختلف فعال بخش خصوصی در بورس کالا، قیمت گذاری و معاملات آن از حالت حسی به حالت علمی و منطقی و مکانیسم بازار نزدیک تر شده تا بتوانیم محصول را با کیفیت بالاتر و قیمتی واقعی صادر کنیم

وی در خصوص اثر راه اندازی معاملات آتی زعفران بر روند قیمت ها اظهار کرد: بازار آتی زعفران حفاظتی از نوسانات قیمتی را برای بازار ایجاد کرده، چراکه برخی از فروش های ما برای تحویل در ماه های بعد بوده و تا الان ابزاری برای این معاملات وجود نداشته است که براین اساس فعالان بازار می توانند به بازار آتی رجوع کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها