چای

رئیس سازمان چای گفت: ایجاد زنجیره تولید چای و عرضه چای خشک در بورس کالا را برای شفافیت عرضه و قیمت، دو سیاست جدید این سازمان در راستای حمایت از چای ایرانی اعلام کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ حبیب جهان‌ساز در گفت‌وگو با فارس در مورد سیاست‌های جدید سازمان چای کشور برای توسعه فرهنگ مصرف چای ایرانی در ایران گفت: مشکل ما در صنعت چای این است که هنوز باور نکرده‌ایم چای ایرانی مرغوب و خوب است و باید روی ذائقه‌سازی مردم کار کنیم، چرا که به مرور با افزایش تولید داخل باید آن را جایگزین چای وارداتی کنیم که هم به اشتغال‌زایی کمک می‌کند و هم جلوی خروج ارز برای واردات چای را می‌گیرد.

وی به این نکته اشاره کرد که اکنون حلقه‌های زنجیره تولید چای از باغدار گرفته تا کارخانجات فرآوری چای و بازار عرضه به هم متصل نیستند و هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند که ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد زنجیره چای در کشور هستیم، تا همگی به صورت هماهنگ با هم فعالیت کنند.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: کارخانجات چای باید بپذیرند که کشاورز حرف اول را می‌زند و با حمایت از کشاورز، ضریب ریسک را پایین بیاوریم.

وی تشکیل صندوق تخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت چای را گام بلندی در راستای حمایت از تولید چای ایرانی دانست و افزود: اکنون ۵۶ میلیارد تومان در این صندوق سرمایه وجود دارد که در راستای حمایت از چای‌کاران بسیار موثر است.

جهان‌ساز از پیگیری برای راه‌اندازی عرضه چای در بورس کالا به ویژه در استان گیلان خبر داد و گفت: جلسه‌ای را با سازمان بورس برگزار کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که بورس چای را در استان گیلان راه‌اندازی کنیم که در صورت انجام چنین موضوعی، به شفافیت عرضه و قیمت سبز برگ چای کمک کرده‌ایم.

براساس این گزارش، طی چند سال اخیر با سیاست‌های حمایتی که سازمان چای به عنوان بازوی اجرایی دولت در بخش کشاورزی انجام داده که نمونه آن ارائه تسهیلات کم بهره یا حتی بدون بهره به چایکاران برای به سازی و جوان سازی باغات چای بوده است که نه تنها میزان تولید برگ سبز چای در کشور افزایش یافته، بلکه با ارتقای کارخانجات فرآوری برگ سبز چای محصولی تولید می‌شود که مورد پسند ذائقه ایرانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها