بازارهای جهانی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عوامل مختلفی چون جنگ تجاری، گمانه زنی ها در مورد تاثیرات تحریم های نفتی ایران، اختلافات داخلی اعضای اوپک و اعلام عربستان مبنی بر افزایش تولید، اعلام وضعیت اضطراری برای بخشی از صادرات نفت لیبی و کاهش ذخایر آمریکا قرار داشت و با نوسان هایی که داشت در نهایت اندکی افت را تجربه کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛  در شروع هفته تحت تاثیر افزایش عرضه عربستان سعودی و نشانه‌های کندی رشد اقتصادی در آسیا که دورنمای تقاضا را تیره کرده است، بیش از یک درصد افت کرد. اعلام وضعیت اضطراری برای صادرات نفت لیبی و اعلام شرکت ملی نفت لیبی مبنی بر وضعیت اضطراری برای بارگیری نفت از بنادر حریقه و زیتونیه- که می تواند صادرات ۸۵۰ هزار بشکه نفت را با اختلال مواجه کند- قیمت ها را در روز سه شنبه صعودی کرد اما کندی رشد تقاضا و افزایش تولید نفت اوپک مانع از رشد بالای قیمت ها شد. کاهش ۴.۵ میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا به دلیل مختل شدن فعالیت تاسیسات نفت شنی سنکرود کانادا محرک دیگری برای رشد قیمت نفت بود. در نهایت در روز جمعه قیمت نفت و سایر کامودیتی ها تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش روبرو شد. بانک مورگان استنلی در گزارشی پیش بینی خود برای قیمت نفت در نیمه دوم سال را به دلیل انتظار برای کمبود عرضه در بازار بالا برد و پیش بینی خود از قیمت نفت برنت را به ۸۵ دلار رساند. این بانک اعلام کرد علیرغم افزایش تولید کشورهای عربستان، روسیه و امارات، بازار نفت در نیمه دوم سال همچنان با کمبود عرضه مواجه خواهد بود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

تشدید جنگ تجاری و سقوط ادامه دار قیمت فلزات در بازارهای جهانی

جنگ تجاری اقتصادهای بزرگ دنیا و نگرانی ها نسبت به تشدید هرچه بیشتر این جنگ و اثرات منفی آن بر رشد اقتصادی کشورها همچنان فشار زیادی را بر کامودیتی ها وارد کرده و در هفته گذشته با اعمال تعرفه های ۲۵ درصدی ترامپ بر ۳۰ میلیارد دلار از محصولات چینی روند نزولی قیمت فلزات تشدید شده و روی و مس به کمترین قیمت خود در بیش از یک سال گذشته رسیدند. از طرف دیگر چین نیز اعلام کرده است در صورت اعمال تعرفه های آمریکا تعرفه هایی را بر خودرو، مواد پروتئینی و نفت آمریکا اعمال خواهد کرد و تحلیلگران معتقدند که با اقدام تلافی جویانه چین مجددا آمریکا اقدام به وضع تعرفه بر ۵۰۰ میلیارد دلار از واردات از چین خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند با تداوم جنگ تجاری انتظار کاهش تجارت جهانی و صادرات وجود دارد که می­تواند چشم انداز بزرگترین بازار کامودیتی دنیا یعنی چین را منفی کند.  از طرف دیگر هفته گذشته اتحادیه اروپا تهدید کرد در صورت اعمال تعرفه بر صادرات خودروی این کشور به آمریکا بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات از آمریکا تعرفه اعمال خواهد نمود.

در هفته گذشته موجودی انبارهای تمام فلزات در بورس فلزات لندن کاهشی بود و مس بیشترین افت موجودی را تجربه کرد. فلز روی در ادامه روند نزولی خود به کمترین قیمت در یک سال گذشته رسید اما در پایان هفته بعد از اعلام آمادگی تولیدکنندگان چینی برای کاهش تولید و به وجود آمدن آربیتراژ مثبت بین بورس های فلزات لندن و شانگهای شاهد رشد قیمت آن بودیم.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها