فولاد

جدیدترین تصمیم دولتی در شهر هبی در ایالت هنان چین، از این قرار است که تا سال ۲۰۲۰، یعنی تا سه سال دیگر، ۴۰ میلیون تن از ظرفیت فولادسازی این منطقه کاسته شود. از سه شهر بزرگ این منطقه، یکی تا سال ۲۰۲۰ به طور کامل از تولید فولاد حذف می شود و ۲ شهر دیگر ظرفیت خود را تا ۵۰ درصد کاهش می دهند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، قیمت محصولات فولادی در شرایطی در کانون توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار فلزات اساسی قرار دارد که این بازار ارتباط مستقیمی با میزان سرمایه گذاری در زیرساخت ها، رشد اقتصاد جهانی و روابط تجاری بین کشورها دارد.

قیمت ورق سرد و گرم در بازارهای داخلی و صادراتی چین با کاهش نسبتاً اندکی روبرو شد. در پی اعمال تعرفه بر صادرات به امریکا، پوشش تقاضای داخلی قدری کند شده و از طرف دیگر با کاهش ارزش یوآن در مقابل دلار صادرات به صرفه تر از قبل است. این دو عامل در کنار هم موجب شناور شدن قیمت ها و معلق شدن آن ها در بازه های مثبت و منفی شده اند.

در بازار غرب چین هر تن ورق گرم در روز جمعه، بین ۶۳۳ تا ۶۳۹ دلار نوسان داشت که کمی کمتر از ۲ دلار کاهش را نشان می داد. بازار شمال چین نیز روندی مشابه را در پیش گرفته و قیمت ها در تیانجین با کمی افت همراه بودند.

 به گفته برخی معامله گران کاهش حجم تقاضا طی دو روز آخر هفته موجب شده تا بازار قدری آرام و قیمت ها قدری کاهنده باشد.همچنین داده های انبارها نشان می دهد که موجودی فیزیکی به خصوص در بازارهای شمالی چین طی هفته قبل افزایش داشته است.البته شرایط بازارهای صادراتی چین نیز به همین ترتیب است و قیمت ها در آن بازارها نیز قدری کاهش داشته است.

شاخص ورق گرم متال بولتن در هفته قبل با کاهش ۲ دلار و ۲۵ سنت در محدوده ۵۸۶ دلار و ۲۵ سنت قرار گرفت. در خصوص کاهش قیمت های صادراتی می توان به چند دلیل اشاره کرد که مهم ترین آن کاهش ارزش یوآن است که موجب شده تا حاشیه سود صادرات برای شرکت های چینی تولیدکننده افزایش یابد و حاشیه سود فروش داخلی نزدیک شود و بدلیل رقابت فشرده شرکت ها در زمینه صادرات، آن ها قیمت های پیشنهادی خود برای فروش را کاهش داده اند.

پیش بینی می شود که با تداوم این روند و در پیش بودن فصل بارندگی، موانع تجاری برای رشد تقاضای صادراتی و برآیند همه این عوامل بر اتمسفر اقتصادی چین، قیمت ها که در دو هفته اخیر روند کاهشی هفته به هفته را طی کرده اند، در همین مسیر باقی بمانند. حتی دیده شده که برخی عرضه کنندگان قیمت ۵۸۵ دلار برای هر تن ورق گرم را در لیست ثبت قیمت خود آماده ارائه کرده اند.

این نوسانات قیمتی در حالی است که بنظر می رسد سرعت رشد عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. بنابر آمار انجمن آهن و فولاد چین میزان تولید روزانه فولاد سازها از روزهای نیمه ماه ژوئن رو به افزایش گذاشته است.

طبق این گزارش متوسط تولید روزانه در اوایل ژوئن ۱.۹۸ میلیون تن بوده که در دهه پایانی ماه قبل میلادی به ۱.۹۹ میلیون تن رشد کرده که نشان دهنده  رشد ۰.۵ درصدی است. تاکید می شود که این گزارش بر اساس داده های جمع آوری شده از اعضای این انجمن تهیه شده است که غالباً بنگاه های سایز متوسط اند و قریب به ۸۰ درصد فولاد سازان چین را در بر می گیرند.

موجودی فیزیکی محصول نهایی آماده برای فروش در انبارهای متعلق به اعضای انجمن فولاد سازان بر اساس این گزارش تا بیستم ژوئن ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تن بوده که ۶.۵ درصد نسبت به اول ماه ژوئن که معادل ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تن بوده کاهش داشته است.

مجموع تحولات اخیر چین در بازارهای داخلی و تعامل این کشور با امریکا موجب شده تا عملکرد بازارها قدری متلاطم و خارج از یک روند کلی باشد. ولی بنظر می رسد با توقف کاهش موجودی انبارها در هفته آتی شاهد ادامه دوره استراحت یا افت اندک قیمت در بازار فولاد چین باشیم. برقرار شدن افزایش تعرفه های واردات فولاد چین به امریکا نیز عامل مهم دیگری است که آغاز شده است و می تواند با افزایش نگرانی تولید کنندگان منجر به عرضه در قیمت های پایین تر شود.

البته دولت چین نشان داده که در برخورد با تحولات ناگهانی، دید وسیع و سرعت عمل بالایی دارد که می توان به عنوان یک نقطه قوت در حمایت از بازار چین از آن یاد کرد. به عنوان نمونه مسئله دیگری که می تواند روند کاهش قیمت را مهار کند، بحث مربوط به کاهش ظرفیت سالانه تولید است که به دنبال سیاست های زیست محیطی سال گذشته، عرضه فولاد را محدود می کند.

جدید ترین تصمیم دولتی در شهر هبی در ایالت هنان چین، از این قرار است که تا سال ۲۰۲۰، یعنی تا سه سال دیگر، ۴۰ میلیون تن از ظرفیت فولادسازی این منطقه کاسته شود. از سه شهر بزرگ این منطقه، یکی تا سال ۲۰۲۰ بطور کامل از تولید فولاد حذف می شود و ۲ شهر دیگر ظرفیت خود را تا ۵۰ درصد کاهش می دهند.

در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۹۱ میلیون و ۲۱۰ هزار تن محصول برابر با ۲۳ درصد فولاد چین در این منطقه تولید شده است. طبق این برنامه تعداد فولاد سازان تا۶۰ واحد کاهش می یابند که در این بین ۱۵ شرکت، بیش از ۹۰ درصد تولید را به خود اختصاص می دهند.همچنین در ابتدای ماه جولای اعلام شد که ظرفیت تانگشان، بعنوان یکی از قطب های اصلی فولاد سازی چین و بزرگترین مرکز فولادسازی منطقه هبی ظرف ۳ سال آینده تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با توجه به برنامه کاهش ظرفیت تولید، روند رشد اقتصادی چین و سیاست های حمایتی دولت در برابر تحولات منفی، پیش بینی می شود که سقوطی برای قیمت ها در کار نباشد.

از طرفی افزایش بارندگی ها، کاهش احتمالی رشد اقتصادی چین با توجه به آینده مبهم جنگ تجاری، کاهش رشد تقاضای داخلی و کاهش صادرات فولاد به امریکا با توجه به تعرفه هایی که از ۶ جولای اجرایی شده، تقاضا را در مجموع کاهش می دهند ولی، تزریق نقدینگی، اعمال محدودیت بر تولید و امکان افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها و حمایت از تقاضای خصوصی، می توانند از بازار فولاد پشتیبانی کند.

از اینرو با توجه به اینکه دولت چین در برنامه ریزی اقتصادی تا کنون نسبتاً موفق نشان داده است، پیش بینی می شود که کاهش قیمت محصولات فولادی تنها در کوتاه مدت میسر باشد.

* علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها