جنگ تجاری

دولت ترامپ در تازه‌ترین دور جنگ تعرفه‌ای با چین، تهدید کرد ۱۰ درصد تعرفه روی واردات چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع خواهد کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، این خبر بازارهای سهام را به لرزه انداخت و بازارهای چین با بیشترین کاهش پیشرو بودند. در واکنش به این تهدیدها یک مقام بلندپایه وزارت بازرگانی چین هشدار داد آمریکا با این اقدامات به نظم تجارت جهانی لطمه می‌زند.

مقامات آمریکایی فهرستی از هزاران واردات چینی که دولت می‌خواهد هدف تعرفه‌های جدید قرار بگیرند، شامل صدها محصول غذایی و همچنین دخانیات، مواد شیمیایی، زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم را منتشر کردند. این فهرست همچنین شامل محصولات مصرفی مانند تایر خودرو، مبلمان، محصولات چوبی، کیف دستی و چمدان، سگ و غذای گربه، دستکش بیسبال، فرش، دوچرخه، اسکی، کیف گلف، دستمال کاغذی و محصولات آرایشی است.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا با اعلام تعرفه‌های پیشنهادی گفت: بیش از یک سال است که دولت ترامپ صبورانه از چین خواسته است شیوه‌های غیرمنصفانه خود را متوقف کرده، بازار خود را گشوده و در رقابت بازار منصفانه وارد شود، اما چین به جای پاسخ دادن به نگرانی‌های مشروع ما، تلافی علیه محصولات آمریکایی را آغاز کرده است. هیچ توجیحی برای چنین اقداماتی وجود ندارد.

واشنگتن هفته گذشته تعرفه ۲۵ درصدی را روی واردات چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار وضع کرد و پکن بلافاصله با اعمال تعرفه‌های مشابه روی محصولات آمریکایی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار واکنش نشان داد. سرمایه‌گذاران از این واهمه دارند که جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان به رشد اقتصاد جهانی آسیب وارد کند.

دونالد ترامپ اعلام کرده که ممکن است روی کالاهای چینی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار که تقریبا مجموع واردات آمریکا از چین در سال میلادی گذشته بوده است، تعرفه وضع کند، اما فهرست جدیدی که روز سه‌شنبه منتشر شد، در مقایسه با تعرفه‌هایی که هفته گذشته اعلام شده بودند، عمدتا کالاهای مصرفی را هدف گرفته بود و تهدید مستقیمی را برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های خرده فروشی ایجاد کرد.

این تعرفه‌ها تا پس از دو ماه دوره نظرخواهی عمومی از فهرست پیشنهادی اعمال نخواهند شد اما برخی از گروه‌های تجاری و قانون‌گذاران آمریکا از این اقدام انتقاد کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها