بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که لزوم فروش داخلی محصولات پتروشیمی در بورس کالا،تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا، بورس کالا بازوی دولت در حذف رانت و شفاف‌سازی قیمت‌ مواد معدنی با استفاده از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

فروش داخلی محصولات پتروشیمی باید در بورس کالا صورت گیرد

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته مدیران مجتمع‌های پتروشیمی‌ تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه با علی ربیعی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی به صورت جداگانه گزارشی از عملکردشان در حوزه صادرات و کمک به دولت در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور ارائه کردند.

در این جلسه علی ربیعی با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز باید در بورس کالا صورت گیرد، گفت: پتروشیمی‌ها و سایر واحدهای صادراتی نیز بایستی تمایل به نگهداری پول در نزد خود را کاهش دهند و به دولت در تامین ارز مورد نیاز کمک کنند.

وزیر کار گفت: اولین تعهد ما در وضعیت کنونی به دولت و رئیس جمهور است که بتوانیم تعهدات‌مان را در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره به مرحله اجرا درآوریم.

قراردادهای آتی ضربه گیر بازار نقدی

مدیرعامل بورس کالای ایران معتقد است که در تمام بازارهای مالی دنیا، قراردادهای آتی ضربه‌گیر بازار نقدی است.

حامد سلطانی‌نژاد در مورد اثرگذاری بازار آتی سکه طلا بر روی بازار نقدی گفت: در همه جای دنیا معمولا بازار آتی سکه طلا ضربه‌گیر بازار نقدی سکه است؛ بنابراین این مسئله که بازار نقدی دنباله‌رو بازار آتی سکه طلاست، مردود است.

وی افزود: از طرفی ساعت معاملاتی این بازارها با یکدیگر متفاوت است به طوری‌که معاملات فیوچرز پس از معاملات بازار نقد انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه تغییراتی در معاملات بازار آتی سکه طلا به منظور ایجاد تعادل انجام شده است، گفت: در بازار آتی به دلیل عدم تحویل ۹۵درصد قراردادهای سکه، نمی‌توان از اثرگذاری معاملات آتی بر بازار نقد صحبت کرد.

تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا

در نشست ۶ ساعته ستاد تنظیم بازار که با حضور نمایندگان دولت، شرکت های تولید کننده فولادی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد مقرر گردید برنامه ریزی و سازماندهی لازم برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این اقلام انجام شود.

در این جلسه ، نمایندگان دولت و تولید کنندگان محصولات فولادی نیز به منظور بررسی تنظیم بازار محصولات فولادی حضور یافتند .

در این نشست که به ریاست حسن یونس سینکی برگزار شد، مقرر گردید برنامه ریزی و سازماندهی لازم برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این اقلام انجام شود . بر این اساس نتیجه نهایی متعاقبا در این زمینه اعلام خواهد شد .

عرضه محصولات در بورس کالا، شرط اول شفاف سازی اقتصاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بورس کالا از ورود واسطه‌های غیر ضروری به عرضه و تقاضای کالا جلوگیری می‌کند گفت: بورس یک ساختار نظام‌مند است و هر کسی که معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد به معنای طرفداری آن فرد از یک سازوکار شفاف و قانونی است.

محمدرضا پورابراهیمی به شفافیت مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: شفافیت های آماری در بورس کالا می تواند برای اصلاح و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چرا که یکی از اهداف نه تنها بورس کالا بلکه سایر بورس ها ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم شاهد یک اقتصاد سالم باشیم باید مبادله محصولات در بورس انجام شود تا آمارها برای همگان شفاف باشد گفت: عرضه محصولات در بورس کالا باعث شده تا سوء استفاده ها و رانت هایی که طی سال ها به عده ای خاص و واسطه می رسید، امروز به سود تولیدکننده و مصرف کننده منجر شود.

دادوستدها شفاف شده است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پتانسیل های موجود در بستر معاملاتی بورس کالا جهت جلوگیری از بروز رانت گفت: بورس کالا یکی از ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است و استفاده از این ابزار در دنیا تجربه شده و امروز نشان دهنده قدرت برخی اقتصادهای پیشرفته دنیاست.

محمد مهدی مفتح افزود: در کشور ما نیز بیش از یک دهه از فعالیت بورس کالای ایران در زمینه عرضه محصولات مختلف می گذرد و این بورس با پشت سر گذاشتن موانع زیادی از جمله تبعات اقتصاد دولتی و قیمت گذاری های دستوری در سال های گذشته، توانسته توسعه قابل توجهی پیدا کند و حتی به بازوی دولت در تنظیم بازارها مبدل شود.

وی با تاکید بر شفافیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: مکانیسم حاکم بر معاملات بورس کالا در سال های گذشته باعث شده تا رانت هایی که پیش از این در زمینه تولید، عرضه و خرید محصولات منحصر به عده ای خاص بود، طبق روال گذشته رقم نخورد و امروز روند دادوستد کالاها برای مسوولان شفاف شده است.

شفافیت عملکرد صنایع تکمیلی با همکاری وزارت صمت و بورس کالا

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران به لزوم پایش اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و گفت: تمام شرکت‌هایی که در مسیر تولید کالا و تجهیزات هستند، مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند و هیچ شرکتی بدون صدور پروانه فعالیت از این وزارتخانه اجازه فعالیت ندارد.

رضا پدیدار به همکاری‌های موثر بین وزارت صمت و بورس کالا نیز اشاره داشت و گفت: ساختار بورس کالا کاملا صحیح بوده و شفافیت فعالیت‌های اقتصادی در این بازار مشهود است. خریداران از بورس کالا که تولیدکنندگان پایین‌دستی هستند، در بهین‌یاب ثبت شده‌اند یا دارای پروانه و مجوز از وزارت صمت هستند. بنابراین، اگر صحبت از امکان افزایش خرید مواد از سوی برخی تولیدکنندگان در بورس کالا به میان بیاید،  به نهادهای بالادستی اقتصادی کشور برمی‌گردد که باید اطلاعات دقیق‌تری را به بورس کالا برسانند و با همکاری یکدیگر از رانت جلوگیری کنند. 

وی با تاکید بر لزوم استفاده از سازوکارهای بورس کالا برای تعادل‌بخشی و شفاف‌سازی اقتصادی در بخش کالایی، بیان کرد: به منظور ایجاد تعادل در بازار به خصوص در شرایطی که با التهاب روبه رو هستیم، باید سامانه‌ای وجود داشته که ظرفیت تولیدکنندگان کشور را به درستی شناسایی کرده باشد تا با استفاده بورس کالا از اطلاعات دقیق این سامانه، به راحتی می تواند تقاضای صنایع پایین دستی را با تولیدشان مقایسه کرد و از این رو دیگر شاهد رشد یکباره تقاضا نخواهیم بود.

بورس کالا بازوی دولت در حذف رانت

اجرایی شدن دستورالعمل صادراتی جدید به منظور الزام به صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی موجب شده تا مسیر سوء استفاده برخی افراد از مابه‌التفاوت نرخ ارز و ایجاد التهابات ناشی از خرید کالا از بازار داخلی و صادرات آن به بازارهای جهانی بسته شود.

رییس اتحادیه آهن و فولاد کشور در خصوص مصوبه صادراتی وزارت صمت گفت: وزارت صمت این مصوبه را در حالی صادر کرده که اقدام مثبت و درستی در حوزه صادرات بوده؛ چراکه به کمک این مصوبه حق و حقوق تولیدکننده واقعی حفظ می شود.

وی در ادامه به تعیین قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا اشاره کرد و پیشنهادی در این زمینه ارائه داد و عنوان کرد: انتظار ما این است که کنسرسیومی متشکل از نمایندگان وزارت صمت، بورس کالای ایران، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، انجمن تولیدکنندگان هر صنعت و همچنین نماینده ای از اتحادیه مصرف کنندگان به منظور تعیین قیمت های پایه تشکیل شده تا قیمت های پایه با درنظر گرفتن همه عوامل روی تابلوی معاملات بورس قرار گیرد.

حذف رانت به واسطه شفافیت بورس کالا

سرکوب قیمت ها دیگر در اقتصادهای مختلف جهان جایی ندارد و ما نیز طی سال های اخیر تجربه های تلخ ایست دستوری قیمت کالاها را سپری کردیم، از این رو استفاده هر چه بیشتر از بسترهای رقابتی برای کشف قیمت ها از جمله بورس کالا، اقتصاد ما را از تبعات شدید نرخ های دستوری دور می سازد.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان مطلب فوق گفت: درآمدهای نفتی و توجه نکردن به زیرساخت ها در مسیر اصلاحات اقتصادی باعث شده تا در مسیر رشد اقتصادی به کندی حرکت کنیم؛ در این بین توجه ویژه به واردات به جای صادرات مانع از ایجاد درآمد ارزی بالا در کنار درآمدهای نفتی شده است

وی به بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: تمرکز عرضه محصولات در بورس کالا باعث ایجاد شفافیت در معاملات می شود و دولت با این اقدام از مصوبه های اجباری برای فعالان اقتصادی فاصله می گیرد که اثرات اقدام نخست یعنی اعتماد به واقعی شدن قیمت ها برای تنظیم بازارها به مراتب کاراتر است.

شفاف‌سازی قیمت‌ مواد معدنی با استفاده از بورس کالا

دبیر سابق انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: استفاده از بورس کالا می‌تواند موجب شفاف‌سازی قیمت‌های مواد معدنی شود چنانکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بهره ببریم.

علیرضا سیاسی‌راد با بیان اینکه توجه بیشتر مسوولان به تولید سنگ‌آهن در کشور می‌تواند نویدبخش آینده‌ای درخشان در صنایع معدنی باشد؛ گفت: استفاده از بورس کالا می‌تواند موجب شفاف‌سازی قیمت‌های مواد معدنی شود چنانکه می‌توانیم از ظرفیت‌های بورس در جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن بهره ببریم.

وی اضافه کرد: اکنون به دلیل ریسک بالا و طرح مجدد عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران کنسانتره‌ و گندله‌ و حتی فولاد از سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن اجتناب می‌کنند؛ چنانکه روند صادرات سنگ‌آهن در چهار سال گذشته نزولی بوده و ۲۴میلیون تن در سال ۹۲، به ۷ میلیون تن در سال ۹۶ رسیده و این به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش قیمت جهانی بوده است.

چای خشک در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس سازمان چای گفت: ایجاد زنجیره تولید چای و عرضه چای خشک در بورس کالا را برای شفافیت عرضه و قیمت، دو سیاست جدید این سازمان در راستای حمایت از چای ایرانی اعلام کرد.

حبیب جهان‌ساز از پیگیری برای راه‌اندازی عرضه چای در بورس کالا به ویژه در استان گیلان خبر داد و گفت: جلسه‌ای را با سازمان بورس برگزار کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که بورس چای را در استان گیلان راه‌اندازی کنیم که در صورت انجام چنین موضوعی، به شفافیت عرضه و قیمت سبز برگ چای کمک کرده‌ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها