بازار جهانی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری، بازگشایی ۴ ترمینال نفتی در لیبی، ادامه فشارهای آمریکا به خریداران نفت ایران و اعلام بررسی تقاضای کشورهای خریدار نفت ایران برای معافیت از تحریم های آمریکا قرار گرفت و در مجموع افت هفتگی نسبتا بالایی را تجربه کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ قیمت نفت در دو روز ابتدایی هفته تحت تاثیر کاهش ذخایر نفت آمریکا و اعتصاب کارگران نفتی نروژ صعودی بود اما در روز چهارشنبه با اعلام بازگشایی چهار پایانه صادراتی شرکت ملی نفت لیبی- که می تواند نزدیک به ۸۵۰ هزار بشکه بر میزان تولید این کشور بیفزاید-، تشدید جنگ تجاری با اعلام وضع تعرفه های جدید بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین به آمریکا و نرمش آمریکا در مورد تحریم های نفتی ایران شاهد سقوط ۷ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم که این میزان کاهش در ۲ سال گذشته بی سابقه بوده است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن درخواست‌های برخی از کشورها برای معافیت از تحریم‌ها را که قرار است در نوامبر برای جلوگیری از صادرات نفت ایران به اجرا دربیایند، بررسی خواهد کرد. در دو روز پایانی هفته با فروکش کردن جو منفی بازارهای جهانی و اعلام کاهش ذخایر نفت آمریکا شاهد متوقف شدن روند نزولی و رشد محدود قیمت ها بودیم. ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته حدود ۱۳ میلیون بشکه کاهش یافته که بیشترین میزان در دو سال گذشته بوده و سطح این ذخایر را به پایین ترین حد از فوریه سال ۲۰۱۵ رسانده است

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

سقوط ادامه دار قیمت فلزات در بازارهای جهانی

تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین و هشدار تحلیلگران نسبت به اثرات مخرب ادامه این جنگ بر رشد اقتصادی این دو کشور موجب فرار سرمایه گذاران از بازارها شده و این هفته با اعلام وضع تعرفه های جدید آمریکا بر واردات چین بر شدت عرضه ها در بازار کامودیتی ها افزوده شده و شاهد افت بیش از پیش قیمت فلزات در بورس های کالایی بودیم. در هفته گذشته رابرت لایتیزر نماینده وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد در نتیجه اقدامات چین و به نتیجه نرسیدن مذاکرات، رئیس جمهور آمریکا دستور داده است تا کار برروی اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهای وارداتی دیگری از چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار آغاز شود. در پی این اقدام چین اعلام کرد شکایتی علیه آمریکا تقدیم سازمان تجارت جهانی می کند و علاوه بر این با اقداماتی نظیر محدود سازی مسافرت توریست های چینی به آمریکا و متوقف کردن مجوز شرکت های آمریکایی در چین مقابله به مثل خواهد کرد. اما دولت آمریکا کوتاه نیامده و تهدید کرد که بر روی تمام ۵۰۰ میلیارد دلار واردات چین به آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد. مجموعه این اقدامات موجب شد انبارهای فلزات در بورس کالای لندن هفته گذشته نزولی بودند و مس بیش از ۱۷ هزار تن کاهش موجودی انبار را تجربه کرد. فعالان بازار مس چشم انتظار مذاکرات معدنکاران اسکوندیدای شیلی با صاحبان شرکت هستند و جدیدترین پیشنهاد کارفرمایان شرکت توسط معدنکاران مورد قبول واقع نشد. در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات اعتصاب کارگران کمتر از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد و این مسئله می تواند محرک رشد قیمت ها در بازارهای جهانی باشد. روی نیز علیرغم اعلام شرکت های چینی برای کاهش تولید همچنان تحت تاثیر جنگ تجاری و اخبار مربوط به بهره برداری از معادن جدید تولید روی در اواخر سال ۲۰۱۸ در کمترین قیمت از یکسال گذشته رسیده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها