IMG_6462.JPG

حجم معاملات قراردادهای آتی سكه طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۷۸ هزار و ۹۰۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۷ هزار میلیارد و ۶۳۷ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که دو هفته اخیر حجم معاملات آتی سکه به ۶۷ هزار و ۵۱۳ قرار داد بود که این نشان از رشد ۱۶ درصدی حجم معاملات دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۶۲ هزار و ۵۶۸ قرارداد به معاملات تحویل شهریور سال آینده اختصاص داشت تا این سررسید ۷۴ درصد معاملات بازار را در اختیار بگیرد؛ ارزش این سررسید نیز به بیش از شش هزار میلیارد و ۷۳ میلیون ریال رسید. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال ۹۵ با حجم ۱۰ هزار و ۴۷۷ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سكه تحویل اردیبهشت با ۳ هزار و ۷۴۶ قرارداد به ارزش ۳۵۷ میلیارد ریال اختصاص یافت. در پایان نیز قرارداد تحویل اسفند نیز با ۲هزار و ۱۱۸ قرارداد به ارزش بیش ۲۰۰ میلیارد ریال در چایگاه چهارم معاملات قرار گرفت.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد که بهای سکه در سررسیدهای مختلف به غیر از سر رسید نزدیک تر با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۵۷ هزار تومان به فروش رسید که افت ۰/۱۵ درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت ۹۶۱ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۳۹ درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت ۹۷۲ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت ۰/۲ درصدی نسبت به روز چهارشنبه اخیر رو به رو شد. در آخر نیز سکه سر رسید شهریور ماه با کاهش ۰/۵ با قیمت ۹۷۹ هزار تومان معامله شد.

از سویی قیمت سکه نقدی طی روز پنج شنبه گذشته واکنشی نسبت متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، نشان نداد و روند ثابتی را تجربه کرد؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۴۸ هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۷۹ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۵۹ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۷۲ هزار تومان در این روز به فروش رسید.

نوسانات مربوط به شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی به خصوص چین و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد.

البته این در شرایطی است که بر اساس گفته کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست مارس به کمتر از ۲۰ درصد رسیده که این مساله می تواند در نهایت به نفع قیمت طلا در بازارهای جهانی و بهای سکه در بازار نقدی باشد.

همچنین براساس پیش بینی تحلیلگران قیمت طلا در روزهای آینده بین سطح حمایتی ۱۱۰۰ تا سطح مقاومتی ۱۱۵۰ دلار در نوسان خواهد بود که این مسئله نوسانات بهای سکه را طی هفته جاری نوید می دهد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها