جنگ تجاری

اثرات جنگ تجاری ایالات متحده و چین طی ماه های اخیر بر بازارهای جهانی، موجب شده تا بهای محصولات کامودیتی در بازارهای جهانی با افت قابل توجهی رو به رو شوند.

به گزارش «کالاخبر»، سینا سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روابط آمریکا و چین و تنش های تجاری اعلام داشت: دولت ایالات متحده با راه اندازی این جنگ تجاری در پی باز پس گیری قدرت صنعتی خود و بازگرداندن سرمایه و صنایعی است که طی دهه های اخیر به چین کوچ کرده بودند.

وی ادامه داد: همین امر موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری و گسترش عدم قطعیت نسبت به آینده در بازارهای جهانی شده که در پی آن چشم انداز دو اقتصاد بزرگ جهان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. یکی از آخرین اقدامات دولت آمریکا، وضع تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار از محصولات وارداتی از چین بود که شامل ماشین آلات و محصولات نیمه هادی می شود. در مقابل دولت چین که رفتاری تلافی جویانه را در جنگ تجاری با آمریکا در پیش گرفته است ، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات سویا و سایر محصولات کشاورزی و برخی محصولات دیگر آمریکایی وضع کرده است.

سلیمانی در این خصوص متذکر شد: رفتار دولت چین، رفتاری کنش گرانه در مورد مواضع آمریکا نیست و طی ماه های اخیر نشان داده است که سیاست هایی منعطف و واکنش گرانه نسبت به سیاست های دولت آمریکا در پیش گرفته است. به نظر می رسد اینگونه مواضع دولت چین نشان دهنده تمایل بیشتر این کشور در پیدا کردن دریچه ای برای مذاکره و کاهش دادن اثرات این جنگ بر اقتصاد چین و بازارهای جهانی است.

این کارشناس بازار در ادامه بیان داشت: تعرفه های وضع شده بر واردات محصولات هر دو کشور تقریبا هم سطح با یکدیگر در حال افزایش است اما اقتصاد چین برای مواجهه با اثرات مخرب وضع تعرفه بر واردات محصولات خارجی از وضعیت مناسب تری برخوردار است. اقتصاد چین کمتر از آمریکا وابسته به صادرات است. به طوری که ارزش صادرات محصولات چینی به آمریکا کمتر از سه درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد ، بنابراین اثرات تقابل بین دو قدرت بزرگ اقتصادی، در صورت تداوم بیشتر متوجه اقتصاد آمریکا است.

این کارشناس بازارهای جهانی در ادامه در خصوص اهداف آمریکا از این جنگ تجاری اشاره داشت: یکی از مهم ترین اهداف دولت آمریکا افزایش ارزش دلار به منظور جذب سرمایه ها و صنایع خارج شده به داخل آمریکا بود که طی ماه های اخیر، با سیاست های حمایتی اتخاذ شده ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای مرجع جهانی پنج درصد  افزایش یافته است. اما در مقابل واکنش یوان ، کاهش ۴.۳ درصدی در مقابل دلار بوده که این امر نشان دهنده جریان خروج سرمایه از سایر کشور ها و جریان ورود سرمایه به آمریکا است.

سلیمانی در ادامه خاطرنشان ساخت: وضع تعرفه بر واردات برخی از محصولات در مقابل ورود جریان سرمایه به آمریکا موجب می شود تا واردات اقلامی که بر آنها تعرفه اعمال می شود هزینه بر باشد و در مقابل با توجه به رشد ارزش دلار ، واردات سایر اقلامی که تعرفه واردات بر آنها وضع نشده است ارزان تر می شود. بنابراین سطح واردات آمریکا در این اقلام افزایش پیدا کرده و عملا سیاست وضع تعرفه در تراز تجاری آمریکا تاثیر اندکی خواهد داشت. از سوی دیگر ، آمار اشتغال آمریکا طی ماه های اخیر مثبت و رو به رشد بوده است ، اما وضع تعرفه بر محصولات آمریکایی به خصوص بخش کشاورزی موجب از بین رفتن موقعیت های شغلی در بخش صادرات و ایجاد موقعیت های شغلی در بخش واردات می شود. تعرفه های وضع شده از سوی دولت چین موجب از بین رفتن موقعیت های شغلی در بخش کشاورزی و ماشین آلات آمریکا می شود ، این امر در ادامه موجب کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد زیرا مشاغل موجود در بخش صادرات عمدتا از بهره وری ، سودآوری و سطح درآمد بالاتری نسبت به مشاغل بخش وارداتی برخوردارند که این امر در کوتاه مدت موجب ثبات یا افزایش تعداد مشاغل ایجاد شده خواهد شد. اما در مقابل سرانه درآمد مشاغل ایجاد شده کاهش پیدا می کند که بر خالص درآمد داخلی ایالات متحده تاثیرگذار است.

وی اینگونه ادامه داد که: به نظر می رسد جنگ تجاری بین آمریکا و چین در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یابد و اما هرچه به انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک تر می شویم ، تاثیر تعرفه های وضع شده محدود تر خواهد شد. پیش بینی می شود از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ با نمایان شدن اثرات وضع تعرفه بر محصولات آمریکا و تغییر ماهیت مشاغل در اقتصاد آمریکا ، رشد ارزش دلار متوقف شود که این امر موجب تقویت فضای سرمایه گذاری در بازارهای کامودیتی خواهد شد. اگر دولت آمریکا قصد وضع تعرفه بر کالاهای بیشتری را داشته باشد طی ۶۰ روز آینده فهرست این کالاها اعلام خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد دریچه ای برای توافق و مذاکره بین دولت چین و آمریکا فراهم می شود.

این کارشناس بازار در ادامه افزود: از سوی دیگر، نرخ بازده اوراق در بازارهای آمریکا به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است. یکی از اهداف فدرال رزرو دستیابی به نرخ بازده سه درصدی اوراق خزانه آمریکا بوده که در حال حاضر سطح بازدهی این اوراق به هدف گذاری فدرال رزرو دست یافته است. با توجه به نرخ بازده اوراق به نظر می رسد جریان سرمایه گذاری به سمت این بازارهای سوق خواهد یافت که منجر به کاهش نرخ بازده آنها خواهد شد. همین امر موجب می شود تا بازارهای کامودیتی فرصتی برای احیا و بازیابی قیمتی پیدا کنند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: با نزدیک شدن به اواسط فصل گرما و افت قیمت ها در بازارهای کامودیتی، پیش بینی می شود که در بسیاری از بازارها آخرین اصلاحات قیمتی ۳۰ تا ۴۵ روز آینده روی دهد. در بازار محصولات شیمیایی ، بهای متانول بر خلاف سالهای گذشته ، در فصل گرما افت پر شتابی را تجربه نکرد که دلیل عمده آن حفظ تقاضا و افزایش سطح مصرف متانول در واحد های MTO و کنترل سطح تولید چین بود. با نزدیک شدن به ماه سپتامبر و فرا رسیدن فصل سرما ، تقاضا در بازار محصولات شیمیایی به خصوص متانول تقویت خواهد شد که احتمالا موجب رشد قابل توجه بهای این محصولات طی ماه های آینده می شود.

وی گفت: در بازار فلزات، محصولات فولادی و سنگ آهن نسبت به سایر محصولات از وضعیت مناسب تری برخوردار هستند. داده های آماری چین نشان دهنده شروع روند کاهشی موجودی انبار محصولات فولادی است که طی هفته های اخیر باعث شده است تا بهای این محصولات با شیب اندک در بازارهای مختلف افزایش یابد. ریسک جنگ تجاری چین و آمریکا موجب افزایش نگرانی ها در بازار محصولات فولادی شد اما با توجه به سطح تقاضای مناسب برای این محصولات، افت چشمگیری در وضعیت بازار این محصولات شاهد نبودیم. دور تازه محدودیت ها در چین به خصوص در ایالت تانگشان موجب شده تا سطح عرضه بیش از پیش محدوده شود و این امر باعث ثبات در بهای محصولات فولادی شده است .

وی در این خصوص با اشاره به قیمت های متفاوت سنگ آهن در بازارهای جهانی مدعی شد که، روند قیمتی عیارهای مختلف سنگ آهن نیز با توجه به افزایش سطح مصرف فولاد و کاهش ذخیره انبارهای تجار چینی، روند افزایشی را تجربه می کند به طوری که بهای سنگ آهن مجددا به بیش از ۹۰ دلار رسید .

سلیمانی ادامه داد: اما در بازار مس و روی افت قیمتی قابل توجهی رخ داد که تا حدود زیادی قابل پیش بینی بود. سطح تقاضای سرمایه گذاری در این بازارها بیش از سایر محصولات کامودیتی بود و با افزایش ریسک سرمایه گذاری و عدم قطعیت موجود در بازارهای کامودیتی از یک طرف ، و جذابیت بازار اوراق خزانه و سایر بازارهای موازی از سوی دیگر ، موجب شد تا این بخش از تقاضا تضعیف شده و قیمت ها تا حدود زیادی تعدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه تداوم افت قیمت ها در بازار این فلزات نیز چندان محتمل به نظر نمی رسد، ابراز داشت: با افزایش سطح مصرف محصولات فولادی ، سطح تقاضا در فلز روی مجددا تقویت خواهد شد. همچنین در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، با ورود تکنولوژی های جدید در زمینه فناوری باتری های نسل جدید و خودروهای الکتریکی ، سطح تقاضای مصرفی برای فلز مس تقویت می شود. لذا تصور افت قیمت عمیق برای این فلزات دور از ذهن است و در کوتاه مدت بخشی از افت قیمت اخیر خود را جبران خواهند کرد. در آخرین فاز اصلاح قیمت ها طی یک تا دو ماه آینده تا سطح فعلی یا اندکی پایین تر به اصلاح قیمتی ادامه خواهند داد.

سلیمانی در پایان اعلام داشت: پس از طی این دوره ، با افت احتمالی ارزش دلار به عنوان یکی از اصلی ترین محرک های بازار کامودیتی و کاهش بازده اوراق در بازارهای موازی ، بازار فلزات نیز مجددا احیا خواهد شد و می توان به رشد قیمت ها تا سقف های قبلی و در برخی موارد مانند بازار محصولات فولادی ، احتمال تشکیل سقف های جدید نیز وجود دارد.

منبع:سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها