جهانی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت به دلایلی چون نگرانی‌ها نسبت به عرضه بیش از تقاضای نفت و تشدید مناقشه تجاری بین آمریکا و چین نسبت به هفته گذشته کاهشی بود و قیمت تمامی انواع نفت هفته ای کاهشی را تجربه کردند.

به گزارش «کالاخبر»،در شروع هفته قیمت ها به دنبال فروکش کردن نگرانی‌ها نسبت به اختلالات عرضه و از سرگرفته شدن فعالیت‌های صادراتی بنادر لیبی و همچنین احتمال برداشت آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک خود، کاهش یافت اما در ادامه به دنبال گسترش اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ که نگرانی‌ها نسبت به اختلالات بیشتر عرضه به بازار را تقویت کرد شاهد بهبود اندک قیمت ها بودیم.

در روز چهارشنبه نیز به‌دنبال انتشار آماری که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته افزایش یافته است قیمت ها مجددا نزولی شد. گزارش موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ ژوییه، بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین آمار رسمی نشان داد که ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۵.۸ میلیون بشکه افزایش یافته است و تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود کرده است.

نهایتا روز جمعه با هشدار عربستان به کشورهای تولید کننده نفت نسبت به عرضه بیش از حد نفت و اقدام بانک مرکزی چین در کاهش ارزش یوان شاهد متوقف شدن روند نزولی قیمت ها و رشد اندک قیمت ها بودیم. در هفته گذشته بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد انتظار دارد قیمت نفت در کوتاه مدت به دلیل ابهامات پیرامون اختلالات عرضه، در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه نوسان خواهد داشت.

گلدمن ساکس اعلام کرد ابهامات درباره شدت و زمان تغییرات عرضه، دورنمای کوتاه مدت عرضه و تقاضای نفت را مبهم کرده است. این بانک انتظار دارد به دلیل احتمال وقوع اختلالات بیشتر، نوسانات بالایی در عرضه وجود داشته باشد. تغییرات روند عرضه به همراه افزایش تولید عربستان، ریسک ایجاد مازاد عرضه بازار نفت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ را تقویت کرده است . همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد قیمت نفت برنت در نیمه دوم امسال ۷۳ دلار در هر بشکه و در سال آینده ۶۹ دلار در هر بشکه خواهد بود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

سقوط ادامه دار قیمت فلزات 

با تشدید جنگ تجاری و اقدامات چین و اتحادیه اروپا برای مقابله با تعرفه های آمریکا و نمایان شدن اثرات این جنگ تعرفه بر اقتصاد چین شاهد ادامه فشارها بر بازارهای مالی و به تبع آن قیمت کامودیتی ها بودیم. به دلیل تاثیرگذاری بالای اقتصاد چین بر بازار فلزات، قیمت این فلزات بیشترین تاثیر منفی را از تشدید جنگ تجاری گرفته و شاهد ادامه افت قیمت آن ها در بازارهای جهانی بودیم؛ به نحوی که قیمت مس به زیر ۶۰۰۰ هزار دلار و قیمت روی به زیر ۲۵۰۰ دلار نیز رسید.

در این هفته صندوق بین المللی پول نسبت به عواقب زیانبار جنگ تجاری بر اقتصاد دنیا هشدار داد و پاول رییس فدرال رزرو در مقابل کنگره گفت که نگران اثرات جنگ تجاری بروی اقتصاد آمریکا است. همچنین یکی از اعضای ارشد این نهاد اعلام کرد اثرات کوتاه مدت تعرفه ها ناخوشایند بوده و در صورت تشدید جنگ تجاری، فدرال رزرو نسبت به کاهش چشم انداز رشد اقتصاد آمریکا اقدام خواهد کرد. با اظهار نگرانی اعضای فدرال رزرو از تعرفه ها و انتشار آمار ناامید کننده از بخش مسکن آمریکا در روزهای پایانی هفته شاهد افزایش فشار ها بر شاخص دلار آمریکا و افت آن بودیم و همزمان با افت ارزش دلار کامودیتی ها تا حدی از فشار جنگ تجاری خارج شده و اندکی از افت روزهای گذشته خود را جبران کردند.

در هفته گذشته انبارهای فلزات در بورس کالای لندن و شانگهای همچنان نزولی بودند به نحوی که انبارهای روی و مس در بورس فلزات لندن به ترتیب بیش از ۴.۳ و ۱.۴ درصد و در بورس فلزات شانگهای ۶.۸ و ۱۰ درصد کاهش یافت. با اعلام شرکت های عمده تولید روی در چین برای کاهش تولید موجودی انبارهای روی در شانگهای به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسیده است و انحصار ۵۰-۷۹ درصدی موجودی انبارهای LME در اختیار افراد خاص و آربیتراژ مثبت روی در بورس های فلزات لندن و شانگهای امیدها به افزایش قیمت روی را بیشتر کرده است.

تحلیلگران نسبت به رشد قیمت مس نیز خوشبین هستند. در معدن اسکوندینا در کشور شیلی که بزرگ‌ترین معدن مس دنیا محسوب می‌شود، مذاکرات نمایندگان کارگران و شرکت BHP که کارفرمای این معدن محسوب می‌شود، تاکنون به نتیجه نرسیده است. در صورت عدم توافق دو طرف تا پایان ماه جاری میلادی، اعتصاب کارگران قریب به یقین به نظر می‌رسد. در سال گذشته اعتصاب ۴۴ روزه کارگران این معدن در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۷ منجر به جهش مس به قیمت‌های بالای ۶۱۰۰ دلار و همچنین ضرر بیش از ۱۸۰ میلیون دلاری شرکت BHP شد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی؛ کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها