• ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
  • کد خبر: 18486
مس

قیمت مس که برای یک دوره متوالی در حالی سقوط بود و سبب ریسک‌گریزی بسیاری از سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بازار سرمایه از این فلز صنعتی شده بود، روز جمعه اندکی بازیابی کرد.

به گزارش «کالاخبر» در روز گذشته بازار مس اندکی بازیابی کرد این در حالی است که چین با افزایش نقدینگی در سیستم مالی، هدایت سرمایه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و نهایتا تغییر سیاست‌های پولی خود در برابر جنگ تجاری مقاومت می‌کند.

مهمترین علت افت قیمت فلزات از جمله مس، وقوع و تشدید جنگ تجاری میان ۲ ابرقدرت اقتصادی، چین و آمریکا، بود که طی مدت اخیر با تقویت ارزش دلار و افت ارزش یوان، روزبه‌روز از ارزش فلزات می‌کاست. تمهیدات چین که مبنی بر افزایش نقدینگی در بازار بود، از طرق مختلف نظیر وام‌های بانکی موجب افت ارزش یوان شد.

با این تفاسیر، همچنان راه طولانی برای بازیابی ارزش از دست رفته مس طی مدت اخیر است. در این مدت، از موجودی انبارهای مس به میزان کم اما مداوم کاسته می‌شد، در حالی که میزان موقعیت‌های فروش و خروج سرمایه از بازار مس در حال افزایش بود.

چالش دیگر، رکود اقتصادی چین است که آمار حاکی از افت رشد اقتصادی این کشور طی ماه ژوئن بوده است. بسیاری در هراسند که بازار مس به دوره سقوط قبلی خود بازگردد، اما به جرأت می‌توان ادعا کرد که افزایش تقاضای جهانی مانع از سقوط مس مانند دوره ۱۶-۲۰۱۲ خواهد شد. از سوی دیگر، قیمت مس در سطوحی نیست که محرک عرضه بیشتر آن در بازار باشد، از این رو احتمال وقوع کسری عرضه بیش از پیش جلوه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها