آتی

یکی از کارکردهای مهم به کارگیری قراردادهای آتی در بورس ­های کالایی دنیا کشف قیمت است که نحوه انتشار قیمت ها در بازار آتی به منظور بهره برداری فعالان بازارها از مواردی است که در بورس ­های کالایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در ادامه مقاله به اقدامات بورس ­های کالایی منتخب در زمینه انتشار قیمت در بازار آتی کالاها اشاره خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»، بورس کالا و معاملات آتی برزیل به منظور انتشار قیمت ­ها در تالار معاملاتی و سامانه ­های الکترونیکی، ساختار انتشار اطلاعاتی را ایجاد کرده که شامل شرکت های خبری و اطلاعاتی، دسترسی­ های اینترنتی و برنامه­ های تلویزیونی است. شرکت­ های خبری و اطلاعاتی، سیگنال­ های تالار معاملاتی بورس را خریداری می­ کنند و به مشترکان خود ارائه می ­دهند. قیمت­ها با ۱۵ دقیقه تأخیر و پیش بینی قیمت ­ها به­ صورت رایگان در پایگاه اینترنتی بورس در دسترس هستند. این بورس اطلاعات را از طریق بولتن­ های خبری روزانه در اختیار مطبوعات قرار می ­دهد. بورس کالا و معاملات آتی برزیل همچنین از ایستگاه ­های تلویزیونی و امکانات زیربنایی خود برای پخش بولتن­ ها و برنامه ­ها استفاده می ­کند. این بورس در حال­ حاضر دارای شش کانال تلویزیونی، ازجمله شبکه ­های اختصاصی کشاورزی و روستایی است که در مجموع روزانه ۱۰ ساعت برنامه درباره بورس پخش می ­کند.

بورس کالای دالیان چین اطلاعات بازار آتی­ و بازار نقدی را به­ صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان و شرکت ­هایی که در مناطق تولیدی اصلی در زنجیره عرضه کالا فعالیت دارند قرار می ­دهد. بورس همچنین اطلاعات بازار در زمینه­ محصول سویا و ذرت را از طریق شرکت­ های خبری و اطلاعاتی خصوصی و دولتی از جمله "مرکز ملّی اطلاعات غلات و روغن و "مرکز پایش قیمت کمیسیون ملّی توسعه و اصلاحات دولت" دریافت و منتشر می ­کند. بدین منظور از رسانه­ های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، مطبوعات، پایگاه­ های اینترنتی و هفته­ نامه اطلاعات که توسط بورس کالای دالیان چین منتشر می­ شود استفاده می ­شود. بورس کالای دالیان چین همچنین با همکاری شبکه سویای چین و شبکه ذرت چین، مشاوره تلفنی رایگان ۲۴ ساعته به کشاورزان ارائه می­ دهد. تحلیلگران این دو شبکه هر روز صبح برای تحلیل وضعیت بازار با یکدیگر ملاقات می­ کنند. از ماه می سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۰۰۰۰۰ مشاوره رایگان تلفنی به کشاورزان ارائه شده است. سرویس پیام کوتاه مجرای مهم دیگری برای ارائه اطلاعات است؛ طی سال ۲۰۰۶، ۴۱۰۰۰۰ پیام کوتاه حاوی اطلاعات بازار از این بورس به مشتریان ارسال شده  است.

در هند، در ابتدا انتشار قیمت بر روی تابلوی معاملاتی بورس در بازارهای کشاورزی ارائه می­ شد.  در حال حاضر کانال­ هایی که بدین منظور به کار می ­روند عبارتند از: تلویزیون، روزنامه، رادیو، اینترنت و تلفن ­های همراه. در ظرف ۱۲ ماه منتهی به ماه می سال ۲۰۰۷، تقریبا ۳۰۰۰۰۰ پیام کوتاه حاوی اطلاعات قیمت کالاها به تلفن­ همراه کاربران بازار ارسال شده است. قیمت­ های بورس کالای هند در حدود ۲۵ روزنامه منطقه ­ای و ملی نیز منتشر می­ شوند که هر یک تقریباً به دست یک چهارم کشاورزان هند می ­رسد. زبان در هند عامل مهمی محسوب می­ شود و بورس کالای هند اطلاعات بازار را به زبان­های مختلفی ارائه می­ دهد تا دسترسی کشاورزان به این اطلاعات افزایش یابد.

بورس مالزی عرضه اطلاعات خود را تجاری کرده است. مشتریان بزرگ و بین­ المللی از قبیل خبرگزاری ­های رویترز و بلومبرگ اطلاعات بازار بورس مالزی را از طریق کانال­ های متعدد توزیع اطلاعات ازجمله اینترنت، تلویزیون، پیامک و تابلوهای الکترونیکی ارائه می­ دهند. همزمان، بورس مالزی از طریق پایگاه اینترنتی خود، اطلاعات مهم بازار مرتبط با قرارداد آتی روغن خرمای خام خود را به­ صورت رایگان ارائه می­ دهد. از جمله می ­توان به آمارهای ماهیانه، خلاصه معاملات روزانه، اطلاعات شناخت بازار و قیمت میانگین تسویه نقدی ماهیانه قرارداد آتی روغن خرمای خام اشاره کرد. پایگاه اینترنتی بورس مالزی هر ماه حدوداً ۶۰۰۰۰۰ بازدید کننده دارد.

بورس معاملات آتی آفریقای جنوبی همه اطلاعات قیمتی خود را به­ صورت رایگان منتشر می­ کند. این اطلاعات شامل داده­ های قیمتی پایان روز و قیمت ­های همراه با تأخیر معاملات است که هر پانزده دقیقه یک بار منتشر می­ شود و علاوه­ بر این، تاریخچه قیمت­ها و اطلاعات تحویل فیزیکی را نیز ارائه می­ دهد. بورس معاملات آتی آفریقای جنوبی از کانال­های دیگری نیز برای انتشار اطلاعات بازار استفاده می­ کند که می­ توان به رادیو، تلویزیون و وب سایت­ های تخصصی اشاره کرد. این بورس همچنین برای مشتریان خود قیمت­ های پایان روز را به­ صورت ایمیل و پیام کوتاه ارسال می­ کند که به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰۰ پیام کوتاه از طرف این بورس به مشتریان ارسال می­ شود. این بورس همچنین گزارشات روزانه­بازار را همراه با اطلاعات دیگر به مشتریان خود ارائه می ­دهد. علاوه بر این، بورس از طریق خبرگزاری ­هایی نظیر رویترز و بلومبرگ، اطلاعات آنلاین معاملاتی را ارائه می ­دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها