بازارهای جهانی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت به دلایلی چون توقف حمل نفت عربستان سعودی از تنگه باب‌المندب، کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و کاهش تنش های تجاری بین قدرت های اقتصادی برتر دنیا رشدی هفتگی را پشت سر گذاشت.

در دو روز ابتدایی هفته قیمت ها تحت تاثیر هشدار رهبران مالی گروه ۲۰ و نگرانی‌های فزاینده نسبت به احتمال ضعیف شدن تقاضا به دلیل احتمال کندی رشد اقتصادی جهانی و نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نزولی بود و شاهد افت قیمت ها در بازارهای جهانی بودیم. اما در ادامه به دنبال انتشار آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد شاهد توقف روند نزولی قیمت ها بودیم. گزارش موسسه امریکن پترولیوم که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش یافته است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژوییه، ۳.۲ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۰۷.۶ میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران میزان این کاهش را ۲.۳ میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بودند. در ادامه انتشار اخباری در مورد شلیک موشک از سوی حوثی های یمن به نفتکش های عربستان در تنگه باب المندب رشد قیمت ها را شدت بخشید. به دنبال این مسئله عربستان اعلام کرد حمل نفت از طریق خط کشتیرانی استراتژیک باب المندب در دریای سرخ را موقتا متوقف کرده است. عامل دیگری که به افزایش قیمتها در بازار نفت کمک کرد، انتشار آمار هفتگی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژوییه، ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

بهبود قیمت فلزات

با اعلام تغییر سیاست های اقتصادی چین و کاهش تنش های تجاری بین قدرت های برتر اقتصادی دنیا شاهد بهبود فضای معاملات در بازارهای جهانی و متوقف شدن روند نزولی قیمت فلزات اساسی در بورس های معتبر کالایی بودیم. دولت چین به بانکها دستور داده تا روند پرداخت وام به دولت های محلی را تسریع کنند تا پروژه های زیرساختی سریعتر اجرا شده و GDP تقویت شود. به علاوه بانک مرکزی این کشور روز دوشنبه اقدام به تزریق مالی ۷۴ میلیارد دلار نقدینگی به بازار کرده و دولت آن اعلام کرده است با هدف تحریک اقتصاد تخفیف های مالیاتی برای شرکت ها در نظر می گیرد.

در خبری دیگر روز چهارشنبه در نشست مشترک ترامپ با مسئول اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام شد که دو طرف برای رساندن تعرفه‌ها، موانع و سوبسیدها به "صفر" توافق کرده اند. طرفین به توافق رسیدند تا مناقشه کنونی بیش از این تشدید نشود و تعرفه‌های جدیدی هم به تایید نرسد. ترامپ و یونکر همچنین گفتند که آنها تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد را که آمریکا اعمال کرد و سرآغاز این مناقشه شد، حل و فصل کنند. آنها همچنین با افزایش تجارت در زمینه خدمات و کشاورزی، از جمله صادرات بیشتر سویا از آمریکا به کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند. در کنار تاثیر مثبت این دو خبر بر قیمت کامودیتی ها، انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا و رشد ارزش دلار فشارها بر قیمت کامودیتی ها را افزایش داده و مانع از رشد قیمت ها در دو روز پایانی هفته شد. آمار اعلام شده نشان داد که رشد GDP آمریکا در سه ماه دوم رقم ۴.۱ درصد را نشان می­دهد که ۲ برابر سه ماه قبل بوده و بالاترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۴ است و نشان از شتاب فوق العاده رشد اقتصاد آمریکا دارد.

در هفته گذشته انبارهای فلزات در بورس کالای لندن همچنان نزولی بود و تنها شاهد رشد ۱۲ هزار تنی موجودی انبارهای روی در این بورس بودیم که تحلیلگران معتقدند این موضوع با توجه به کسری عرضه روی و رشد تقاضا برای این فلز چندان نگران کننده نیست. در مورد فلز مس فعالان بازار همچنان پیگیر خبرهای مربوط به مذاکرات میان کارگران و کارفرمایان شرکت اسکوندیدای شیلی هستند. در جدیدترین خبر اعلام شد که شرکت BHP بهره بردار معدن مس اسکوندیدا در تلاش برای جلوگیری از اعتصاب معدنکاران، یک ویرایش جدید از بسته تشویقی شامل افزایش حقوق و پاداش تهیه کرده تا به معدنکاران تحویل دهد. تنها ۴ روز از زمان انتهای قرارداد معدنکاران باقی مانده و بعد دولت دخالت می کند تا آخرین تلاش ها به منظور جلوگیری از اعتصاب صورت گیرد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها