روی

قیمت روی پس از اینکه در ماه فوریه سال جاری نزدیک به ۳۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد، شاهد سقوط آزاد بود و با بیش از ۱۱۰۰ دلار کاهش در قیمت خود مواجه شد. اما برخی از شواهد نشان می‌دهد که احتمالا واکنش بازار بیش از حد منفی بوده و امکان رشد مجدد قیمت روی در نیمه دوم ۲۰۱۸ وجود دارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین،قیمت‌ روی برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن از ماه فوریه که به او ۱۰ سال اخیر در سطح ۳۵۸۵ دلار در هر تن رسید، تا میانه ماه جولای با سقوط ۳۰ درصدی به ۲۴۷۴ دلار در هر تن نیز کاهش یافت و در پایان معاملات روز جمعه اندکی پایین‌تر از سطح ۲۶۰۰ دلار در هر تن معامله شد.

فلز روی که عمدتا از آن به عنوان لایه پوششی فولاد استفاده می‌شود، به شدت وابسته به تقاضا از جانب صنعت خودرو و همچنین بخش ساخت و ساز است و در نتیجه آسیب‌پذیری زیادی در مقابل اعمال تعرفه از جانب ایالات متحده و همچنین کند شدن رشد اقتصادی از جانب چین دارد.

اما معامله‌گران و سفته‌بازان در بازارهای آتی و نقدی روی را با فشار بیشتر از حد انتظاری در مقایسه با دیگر فلزات اساسی در LME روبرو کردند و کاهش ۲۳ درصدی این فلز از ابتدای سال جاری میلادی، باعث شد تا روی پیشروی سقوط در بین گروه فلزات اساسی بورس فلزات لندن باشد.

روایت پیشین از بازار روی که نشان‌دهنده وجود کسری عرضه در بخش کنسانتره روی و تقاضای قوی در بازار شمش روی بود، به محض رسیدن قیمت به بالاترین سطح دهه اخیر تغییر کرد و وضعیت بازار به نگرانی برای به عرصه آمدن موج جدیدی از عرضه معادن با مشوق قیمت‌های بالا تغییر یافت.

افت مداوم قیمت روی در LME همراه با افزایش میزان موجودی این فلز در انبارهای LME بوده است. موجودی‌های روی بنا به آخرین گزارش‌ها معادل با ۲۴۳،۱۰۰ تن بوده است که رشد بیش از ۳۴ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد.

با این حال بنا به عقیده برخی از تحلیلگران، افزایش موجودی‌های روی در انبارهای بورس فلزات لندن را نمی‌توان منحصرا ناشی از افزایش عرضه در بازار دانست و بلکه می‌توان آن را به عملکرد برخی از بازیگران بزرگ بازار مرتبط دانست که تصمیم به انبار این حجم از روی گرفته‌اند. برای مثال در انبار LME در نیواورلئان آمریکا، تنها ظرف یک روز ۷۸،۹۵۰ تن روی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند به موجودی‌های این انبار اضافه شد.

مشابه آن در بلژیک در بندر آنتورپ نیز ظرف تنها سه روز در اواسط اردیبهشت ماه، در حالی که میزان موجودی‌ها معادل با ۱۸ هزار تن بود، به ناگهان ۶۰،۰۵۰ تن روی جدید به موجودی‌های قابل عرضه روی در آنتورپ افزوده شد.

این در حالی است که در کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین متقاضی روی دنیا، موجودی انبارهای ثبت شده بورس شانگهای از ابتدای سال جاری پس از یک دوره افزایش موجودی، از اواسط ماه آوریل به صورت مداوم شاهد کاهش موجودی روی بودیم و تا روز جمعه ۵ مرداد میزان موجودی روی در شانگهای به ۴۸،۱۳۵ تن کاهش یافته که کمترین میزان ۱۱ سال اخیر می‌باشد.

بانک آمریکایی مورگان استنلی نیز در هفته گذشته اعلام کرد که روی در نیمه دوم سال می‌تواند عملکرد قیمتی بهتری را از خود نشان‌دهد و واکنش کنونی بازار بیش از حد منفی بوده است. ظرف چند هفته اخیر ما شاهد وضعیت بکواردیشن در بازار نقدی به تحویل سه ماهه روی بودیم به صورتی که قیمت محموله‌های روی برای تحویل نقدی بیش از ۴۰ دلار گران‌تر از تحویل آتی بوده است و حق العمل تبدیل کنسانتره به شمش روی توسط اسملترها به ۲۵ دلار کاهش یافته که نشان از دست بالای معدنکاران با توجه به عرضه نه چندان گسترده روی در سطح بازار دارد که این عوامل می‌تواند پتانسیلی برای بازیابی قیمتی روی در نیمه دوم سال جاری میلادی را رقم زند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها