بازار فولاد

اطلاعات انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که تولید فولاد خام جهان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ با ۵.۸ درصد افزایش در معیار سالانه، ۱۵۱.۴ میلیون تن نسبت به سال قبل رشد داشت. این افزایش، میزان تولیدات فولاد در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ را به ۸۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساند که به معنای رشد ۴.۶ درصدی تولید این محصول در مدت مشابه از سال ۲۰۱۷ است. در این گزارش نگاهی به تولیدات فولاد در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۰۱۸ انداخته می‌شود.

به گزارش «کالاخبر»  به نقل از «فلزات آنلاین» در ماه ژوئن بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان یعنی چین تا ۷.۵ درصد حجم تولیدات خود را افزایش داده است که به معنای تولید ۸۰.۲ میلیون تن فولاد در این ماه است. نرخ تولید فولاد چین در این ماه به ۲.۷ میلیون تن بر روز (معادل با تولید فولاد طی یک ماه در ترکیه) رسید. در ۶ ماه نخست سال جاری تولید چین با ۶ درصد افزایش به ۴۵۱ میلیون تن رسید. 

در مجموع تولید در تمام قاره آسیا طی نیمه اول سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۱۴  میلیون تن رسید که به معنای رشد ۵.۲ درصدی نسبت به ۶ ماه اول سال ۲۰۱۷ است.روند صعودی تولید فولاد در جهان نشان می‌دهد که ظرفیت‌های بکارگرفته شده در ماه ژوئن تا ۷۸.۵ درصد رشد داشته‌اند. این درحالی است که بیشترین ظرفیت‌ بکارگرفته شده در ماه آوریل ۲۰۱۳ به ثبت رسید که ۸۰ درصد بود. ظرفیت تولید فولاد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ تا ۳.۸ درصد بیش از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ بود.

نکته جالب توجه در میان فولاد سازان دنیا، هند است. این کشور با افزایش حجم تولید خود قصد دارد تا مقام دومین تولیدکننده فولاد را از ژاپن بگیرد. اختلاف حجم تولید این ۲ کشور در نیمه نخست سال جاری به کمتر از ۱۵۰ هزار تن رسیده است. تولید هند در ماه ژوئن با رشد ۷.۴ درصدی به ۸.۷ میلیون تن رسید و نیز در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تولید فولاد هند ۵۲.۸ میلیون تن بود که به معنای رشد ۵.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. به‌صورت مشابه ژاپن با رشد ۴.۲ درصدی، ۸.۸ میلیون تن در ماه ژوئن و ۵۳ میلیون تن در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ فولاد تولید کرد.

اتحادیه اروپا با تولید ۸۷.۳ میلیون تن فولادخام در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ رشدی ۱.۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ تجربه کرد. این در حالی است که فرانسه با کاهش ۴.۴ درصدی تولید فولاد در ماه ژوئن مواجه بود. رشد مثبت تولید فولاد این منطقه ناشی از رشد آلمان (۴.۶ درصد)، اسپانیا (۳.۴ درصد)، ایتالیا (۱.۵ درصد) و بریتانیا (۱۱.۶ درصد) بوده است. مانند فرانسه، آمریکای شمالی در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه بوده است. آمریکا با ۶.۸ میلیون تن رشد ۰.۸ درصدی را تجربه کرد اما کانادا با ۱۲.۱ درصد و مکزیک با ۰.۸ درصد با کاهش در تولید روبه‌رو بوده‌اند. تولید فولاد آمریکای شمالی در  نیمه نخست سال ۲۰۱۸ با ۲.۴ درصد کاهش به ۵۹ میلیون رسید. پس از کمیسیون اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر تنظیم مقررات تعرفه‌ای، انتظار می‌رود که حجم تولیدات در اتحادیه تحت تأثیر قرار بگیرد و خریداران در اتحادیه اروپا ناشی از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی  آمریکا به سمت بازار داخلی تغییر مسیر دهند.

تولید فولاد خام ترکیه در ماه ژوئن ۳ میلیون تن بود که نسبت به ماه ژوئن ۲۰۱۷ به میزان ۰.۷ درصد افزایش داشت و تولید در نیمه نخست سال تا ۳.۷ درصد رشد به میزان ۱۸.۹ میلیون تن افزایش یافت. کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) نیز طی ۶ ماه اول سال ۲۰۱۸، با تولید ۵۰ میلیون تن فولاد خام رشد ۲.۸ درصدی را در معیار سالانه کسب کردند که بیشتر ناشی از رشد ۲.۸ درصدی تولید فولاد در روسیه و نیز رشد ۱.۵ درصدی در اوکراین بود. نمودار ۱ بزرگ‌ترین مناطق تولیدکننده فولاد در جهان را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

تولیدات فولاد خاورمیانه نیز تماما تحت تأثیر رشد ۲۵.۸ درصدی تولید فولاد در ایران است. تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۵ میلیون تن رسید. ظرفیت کنونی فولاد خام در ایران ۳۲ میلیون تن است و کشور در سال شمسی گذشته ۲۲ میلیون تن فولاد تولید کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها