بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که بازار آتی، سفته بازان را از بازار نقد دور می کند،  نقش محوری بورس کالا در تنظیم بازار، بهره گیری از بورس کالا راه قیمت گذاری واقعی و بهره گیری بانک مرکزی از قراردادهای آتی از مهم ترین آنها بود.

بازار آتی، سفته بازان را از بازار نقد سکه دور می کند

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل بورس کالای ایران بازار آتی بورس را ابزاری برای مهار قیمت سکه دانست و دور نگه داشتن افراد سفته باز از بازار نقد را از مزایای راه اندازی این بازار عنوان کرد.

حامد سلطانی نژاد تاکید کرد :این ادعا که معاملات آتی سکه بورس کالا باعث افزایش قیمت سکه و خط دهی به بازار نقد شده است، «نه از لحاظ نظری و نه عملی درست نیست».

وی با رد تاثیرپذیری بازار نقد سکه از بازار آتی در بورس کالا گفت: مجموع فعالان بازار آتی بیش از ۲۴ هزار نفر است که موقعیت های خرید و یا فروش اتخاذ می کنند و این به آن معناست که سرمایه های این افراد به جای تزریق در بازار نقد به معاملات آتی آمده است.

سرمایه‌های جدید فعلا به بازار آتی سکه وارد نمی شود

مدیرعامل بورس کالا گفت: ورود سرمایه‌های جدید به بازار آتی سکه متوقف شده، اما این بازار متوقف نیست و افرادی که فعالند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حامد سلطانی نژاد افزود: کد جدید به افراد متقاضی داده می شود، آموزش هم داده می شود اما این بازار در حالت فریز قرار می گیرد و افراد جدید نمی توانند موقعیت های جدید بگیرند و فعالیت بازار با همان افراد قبلی بازار ادامه پیدا می کند؛ بنابراین تا وقتی تلاطمات بازار نقدی سکه به ثبات برسد این بازار به این شکل به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه بازار آتی سکه یک بازار رسمی است افزود: این بازار به سمت منافع سرمایه گذاران حرکت می کند و هر کاستی هم که در این بازار باشد قابل نظارت است ولی اگر این بازار فعالیت نکند خرید و فروش سکه به بازارهای دیگر در کوچه و خیابان و تاریک خانه ها کشیده می شود و قطعاً رصد این بازار بسیار سخت خواهد بود.

بازار فولاد به تعادل می رسد/ نقش محوری بورس کالا در تنظیم بازار

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: براساس تدابیر اتخاذ شده، عرضه تولیدات فولادی در بورس کالا موجب افت قیمت در بازار آزاد و در نتیجه مانع از سفته بازی در این بخش می شود.

جعفر سرقینی اضافه کرد: تنظیم و ابلاغ دستورالعمل جدید مربوط به محصولات فولادی، اقدام جدی برای کنترل بازار فولاد است و به متعادل سازی قیمت ها منجر می شود.همچنین الزام عرضه کنندگان نسبت به عرضه مستمر و مکفی (برمبنای کف عرضه) در هر مرحله به صورت میانگن هفتگی در تالار اصلی از دیگر مفاد این کارگروه است.

وی افزود: فعال سازی بورس کالا برای عرضه محصولات فولادی موجب می شود تا بین قیمت بازار آزاد و بورس تفاوت زیادی ایجاد نشود.

نظارت دقیق بر روند معاملات مواد اولیه از طریق شفافیت بورس کالا

عضو شورای عالی بورس گفت: شفاف بودن معاملات در بورس کالا همواره مورد توجه همه فعالان صنایع تولیدی کشور قرار داشته است. این در حالی است که معامله محصولات مختلف پیش از راه اندازی بورس کالا مشکلات عدیده ای را در حوزه قیمت، شفافیت و وجود رانت به وجود آورده بود که امروز با قرار گرفتن محصولات در مکانیسم عرضه و تقاضا شاهد شفافیت و واقعی شدن روند معاملات هستیم

مصطفی حقیقی مهمانداری تاکید کرد: همچنین طی سال های اخیر با اطلاع فعالان اقتصادی و مسوولان کشور نسبت به مزایا و کارکردهای مثبت بورس کالا، شاهد استفاده از این بستر در جریان تنظیم بازارها هستیم به طوریکه همه بر لزوم تمرکز معاملات کالاها و عرضه محصولات جدید در بورس کالا تاکید دارند

وی در ادامه به تبعات قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری برای کاهش التهاب بازارها نه تنها مثبت نیست، بلکه بازگشت به عقب و قیمت گذاری به شیوه کوپنی است؛ این اتفاق بدون شک به ایجاد رانت بزرگ در اقتصادکشور آن هم برای یک عده خاص منجر خواهد شد لذا براساس مکانیسم حاکم بر معاملات بورس کالا، به راحتی می توان نظارت های لازم را اعمال کرد و این نعمت شفافیت را در مبادلات صنایع ایجاد کرد

بهره گیری از بورس کالا راه قیمت گذاری واقعی

نائب رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت گذاری دستوری، کاهش انگیزه تولید را در پی خواهد داشت از این رو استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران به منظور مبادلات کالاها آن هم در بستری شفاف و با نرخ های واقعی و نظارت شده به آرامش بازار در شرایط التهاب کنونی و حمایت از تولید کمک می کند

علاء الدین میر محمد صادقی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد گرانفروشی هستیم. نبود شفافیت از اصلی ترین عوامل ایجاد پدیده های منفی اقتصادی است؛ از این رو دولت باید بر بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد و استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا در این زمینه راهگشا است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری اثر نامطلوبی در راه تولید خواهد گذاشت، اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری، کاهش انگیزه تولید را در پی خواهد داشت از این رو استفاده از ظرفیت های بورس کالای ایران به منظور مبادلات کالاها آن هم در بستری شفاف و با نرخ های واقعی و نظارت شده به آرامش بازار در شرایط التهاب کنونی و حمایت از تولید کمک می کند.

لزوم "کشف" به جای "تعیین" قیمت کالاها

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران به اثرات قیمت گذاری دستوری بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: هر پدیده ای که به حالت دستوری باشد دارای یک سری مفاسد است که در کوتاه و میان مدت ظاهر و تاثیر دیگر کنترل ها را از بین خواهد برد.

احمد پورفلاح  گفت: در صورتی که نظارت شدید در چارچوب قانون نباشد و به حالت دستوری باشد عملا فرار کنندگان از این دستور گاهی موجب ایجاد فساد و یک سری رانت و فعالیت غیرمولد اقتصادی در کشور می شوند که هزینه اش در کوتاه مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی برای دولت بسیار بیشتر از سودی است که به صورت موقت می توانستند به دست آورند.

وی در ادامه استفاده از سازوکار بورس کالا را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس کالا سازوکار شفاف و مناسبی برای کشف واقعی قیمت ها دارد به طوریکه برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به جای رویکرد دستوری و قیمت گذاری دولتی باید از کارکردهای این بورس و مکانیسم بازار بهره برد.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به جای قیمت گذاری دستوری و هزینه کرد برای تحقق این اجبار برای تولیدکنندگان، می توان بیش از گذشته از کارکرد بورس کالا برای شکل گیری معاملات شفاف و قابل رصد و براساس واقعیت های اقتصاد استفاده کرد تا شاهد شکل گیری رانت و سوء استفاده ناشی از قیمت گذاری دستوری نباشیم تا سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی نیز با روالی منطقی به فعالیت خود ادامه دهند.

همکاری بانک مرکزی و بازار سرمایه برای تنظیم بازار سکه و ارز

در هفته گذشته برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمد حسین حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی مجلس با موضوع التهابات بازار ارز و سکه پخش شد که این دو نماینده از اعلام توافق و استقبال رییس کل جدید بانک مرکزی برای تنظیم بازار سکه و ارز از طریق بانک مرکزی خبر دادند.

در این برنامه موضوع محدود شدن معاملات آتی سکه به عنوان بازاری شفاف و انتقال سرمایه های این بازار به معاملات غیر رسمی طلا از سوی مجری برنامه مطرح شد که محمد حسین حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی مجلس در این باره گفت: روز گذشته طی نشستی که با عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران برگزار شد که همتی بر استفاده بانک مرکزی از ابزارهای مالی بازار سرمایه به منظور تنظیم بازار سکه و ارز تاکید کرد.

 وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید از ابزارهای بورسی استفاده کند، تاکید کرد: در حال حاضر مشاهده می کنیم که دانش و مهارت فنی که بانک مرکزی بتواند از طریق بازارهای مالی، بازارگردانی کند و نبض بازارها را از شیوه های اقتصادی به تعادل برساند وجود ندارد از این رو ارتباط این مجموعه با بازار سرمایه به شدت احساس می شود.

بهره گیری بانک مرکزی از قراردادهای آتی

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی با تایید سخنان بحرینی گفت: با کتمان بازارهای غیررسمی طلا و ارز نمی توان بر مشکلات فائق آمد و این امر اثبات شده که باید از ابزارهای نوین مالی در راستای تنظیم بازارها استفاده کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به لزوم توسعه بازارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی سکه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ضرب سکه از سوی بانک مرکزی انجام می شود، اما قراردادهای آتی در بورس کالا معامله می شود که این دو موضوع هیچ منافاتی با هم ندارند و بانک مرکزی می تواند با اعلام یک ضابطه و چارچوب، زمینه توسعه این معاملات و حضور فعالانه خود در قراردادهای آتی سکه را مهیا کند.

قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین ضربه را به تولیدکننده می‌زند

رئیس انجمن سنگ آهن گفت: بعد از وضع عوارض برای صادرات سنگ آهن شایعه‌ای مبنی بر خروج معاملات سنگ آهن از بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری بر آن منتشر شد، گویا دولت در نظر دارد تا با خروج معاملات سنگ آهن از بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری اقدام به اصلاح قیمت‌ها کند اما این موضوع به ضرر شرکت‌ها بوده و مسلما حضور در بورس کالا بسیار علمی و موفق‌تر است.

مهرداد اکبریان گفت: متاسفانه صحبت‌هایی در خصوص خروج معاملات محصولات سنگ آهنی از بورس کالا نیز شنیده می‌شود تا از این طریق خرید و فروش دستوری و براساس نرخ مشخص باشد. این موضوع اصلا مثبت نبوده و می‌تواند به ضرر صنایع باشد.

از سوی دیگر سعید عسکرزاده دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور نیز در این خصوص گفت: با توجه به شرایط موجود کشورخروج معاملات محصولات سنگ آهنی از بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند تصمیم خوبی باشد. زیرا  قیمت‌گذاری دستوری هیچ گاه نتیجه مثبت و درستی نداشته و بعید می‌دانم این موضوع اجرایی شود. قیمت‌گذاری دستوری بزرگترین ضربه را به تولید کنندگان می‌زند، تولیدکنندگان مخصوصا تولیدکنندگان کوچک و متوسط از شیوه قیمت‌گذاری دستوری کالاها متضرر می‌شوند.

بورس کالا فقر شفافیت در بازار فولاد را درمان کرده است

رییس اتحادیه آهن فروشان گفت: بورس کالا در تعیین قیمت محصولات از جمله فولاد نقشی ندارد و این خریداران و فروشندگان هستند که براساس نیاز و سفارش های خود نرخ محصولات را کشف می کنند.

محمد آزاد عنوان کرد: بورس کالا یک بستر شفاف برای انجام معاملات است و این بورس خود نقشی در تعیین قیمت محصولات از جمله فولاد ندارد. از طرفی فعالان بازار به خوبی می دانند که اگر بورس کالا امروز در حوزه بازار فولاد فعال نبود، فقر شفافیت عامل اصلی فساد و سوء استفاده در این بازار می شد و از این رو مکانیسم بورس کالا که به شفاف سازی معاملات و چگونگی کشف قیمت ها منجر می شود به سود اقتصاد و مردم است.

وی از اثرات مثبت مصوبه وزارت صمت در حوزه صادرات خبر داد و افزود: وزارت صمت به تازگی اعلام کرد که صادرات فقط از مسیر تولیدکنندگان واقعی باید انجام شود، بنابراین امکان سوء استفاده واسطه‌گران برای خرید محصول ارزان از بورس و فروش گران به کشورهای دیگر وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها