سکه

طی هفته‌های اخیر با نوسانی شدن بازارهای سکه و دلار در داخل، شاهد برخی اظهارنظرها در خصوص بازار قراردادهای آتی سکه بودیم، اما آیا در سایر کشورهای دنیا با نوسانات در قیمت طلا یا کاهش ارزش ارز یا تحولات منطقه‌ای و حتی جنگ، بازارهای مالی محدود یا بسته می‌شوند؟

به گزارش «کالاخبر»؛ آیا محدود شدن بازار آتی، قیمت سکه یا ارز را در کشور پایین آورد؟ طی هفته‌های گذشته انتقادهای غیرکارشناسانه از بازار آتی از سوی فروشندگان متضرر، بازاریان و... با این استدلال که بازار معاملات آتی دلیل اصلی افزایش قیمت سکه وملتهب شدن بازار بوده به بورس کالا تحمیل شد که با این حجم فشار بورس کالا در نهایت تصمیم به محدود کردن بازار گرفت. اما در هیچ کجای دنیا محدود شدن و تعطیلی یک بازار شفاف و قانونمند و بازاری که حاصل سالیان تلاش و فکر متخصصان مالی دنیا به جهت کنترل نوسانات است مناسب ترین راهکار نبوده است.بازارهای فیوچرز در دنیا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی به جهت کنترل و پوشش ریسک معاملات است، چرا که در این بازارها خریداران و فروشندگان به وسیله پیش‌بینی‌های خود از آینده یک محصول، قیمت آن را در آینده مشخص کرده و افراد می‌توانند برآیند دقیقی از قیمت یک محصول در آینده داشته باشند.

نتیجه محدود شدن بازار آتی طی چند روز اخیر به وضوح به همگان ثابت شد به‌طوری که در کمتر از چند روز قیمت نقدی سکه در بازار آزاد یک میلیون تومان رشد کرد (۳.۵به ۴.۵ میلیون تومان) این در حالی است که در بازار آتی از ابتدای امسال تا قبل از بسته شدن بازار قیمت سکه آتی از کف قیمت، حدود ۲ میلیون و حتی کمتر از این مقدار رشد داشته است. بسته بودن بازار آتی به جهت اینکه امکان معاملات آربیتراژ و پوشش ریسک میسر نیست منجر به عدم تشخیص صحیح از قیمت‌ها در آینده می‌شود و می‌تواند در آینده باعث افزایش بی رویه قیمت سکه در بازار نقدی شود.

یکی از بهترین راهکارها در شرایط فعلی کاهش فاصله سررسیدهای آتی است که این امر می‌تواند برآیند شفاف تری از قیمت‌ها طی ماه‌های پیش رو به معامله‌گران بدهد و از افزایش ناگهانی قیمت جلوگیری شود. مشابه این تصمیم در سال‌های گذشته که رکود شدیدی بر بازار سکه حاکم بود و قیمت‌ها شاید طی چند روز متوالی ثابت و بدون تغییر بود اجرا شد و راهگشا بود، در آن برهه زمانی فاصله سررسیدها از یک ماه به دو ماه و به سررسیدهای فقط ماه‌های زوج تغییر کرد و حتی میزان وجه تضمین اولیه نیز به ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت. امید است در شرایط بحرانی فعلی با اخذ تصمیمات مناسب یا حتی در صورت لزوم تغییر دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه که طی سال‌های گذشته وضع شده است که شاید این قوانین و دستورالعمل‌ها در شرایط فعلی کارآ نباشند، هرچه سریع‌تر نسبت به حذف محدودیت های این بازار بزرگ و جذب دوباره نقدینگی که به سمت بازارهای نقدی و سایر بازارها رفته است، بتوان قدمی در جهت آرامش بازار سکه و طلا برداشت.

عبدالحمید اخوان دوست؛ کارشناس بازارهای مالی

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها