کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که نفت و فلزات اساسی همچنان تحت تاثیر جنگ تجاری قرار دارد و با کاهش قیمت در حال حرکت است.

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت به دلایلی چون ادامه جنگ تجاری و تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه های وارداتی از چین و افزایش بی سابقه ذخایر نفت آمریکا تحت فشار قرار گرفت و افتی هفتگی را تجربه کرد.

قیمت نفت در شروع هفته جهت یکسانی نداشتند ، در حالی که نفت آمریکا پس از چهار هفته کاهش، رو به افزایش گذاشت، نفت برنت  نیز در نتیجه تنش‌های تجاری با کاهش قیمت روبه‌رو شد. آماری که روز جمعه منتشر شده بود نشان داد شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته منتهی به ۲۷ ژوییه، برای نخستین بار در سه هفته اخیر  سه حلقه به شمار دکل‌های حفاری اضافه کرده اند.

در ادامه با انتشار خبر رویترز در مورد افزایش تولید نفت اوپک به بیشترین میزان در سال ۲۰۱۸، افزایش ۳.۸ میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا و پیشنهاد ترامپ برای وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از صادرات چین، فشارها بر قیمت نفت افزایش یافت و شاهد افت نزدیک به ۳ درصدی قیمت ها در این بازار بودیم. علیرغم بهبود نسبی قیمت در روز پنجشنبه در آخرین روز هفته مجددا با افزایش تولید روسیه و کاهش قیمت فروش عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی که نگرانی‌ها را نسبت به کمبود عرضه  کمتر کرد، قیمت ها کاهش یافت. آمار وزارت انرژی روسیه نیز نشان داد که تولید نفت این کشور ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ژوییه که نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و از میزانی که مسکو گفته بود پس از توافق کشورهای اوپک و غیراوپک در ژوئن به تولیدش اضافه خواهد کرد، فراتر رفته است.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

سایه سنگین جنگ تعرفه ها بر فلزات اساسی

اما فلزات اساسی نیز در هفته ای که گذشت با اعلام تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه واردات چین از ۱۰ به ۲۵ درصد، مجددا تحت فشار قرار گرفت و دوباره به فاز نزولی برگشتند و هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن چین برای کسب امتیازات تجاری از این کشور، تعرفه ۲۵ درصدی را برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار پیشنهاد کرده است. چین نیز یک روز بعد اعلام کرد که بر واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای وارداتی آمریکا تعرفه ۵ الی ۲۵ درصدی اعمال می­کند. این محصولات شامل گاز طبیعی مایع، قطعات فولاد، هواپیمای کوچک و متوسط، قطعات الکترونیکی، گوشت و قهوه و... می شود.

انتشار آمار نه چندان مثبت از اقتصاد چین نیز عامل دیگری برای تحت فشار قرار گرفتن کامودیتی ها در بازارهای جهانی بود. شاخص PMI بخش تولید چین در ماه جولای رقم ۵۱.۲ بود که از پیش بینی ۵۱.۴ اقتصاددانان و عملکرد ۵۱.۵ ماه قبل کمتر است. از طرف دیگر ارزش یوان چین در پایین ترین سطح ۱۴ ماهه قرار گرفت و میزان کاهش ارزش این پول در سال جاری میلادی به ۵.۶ درصد رسید؛ تداوم این وضعیت عامل خروج سرمایه از چین و بی ثباتی مالی خواهد شد. در هفته ای که گذشت بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره این کشور را بدون تغییر حفظ کرد اما دریچه رشد این نرخ را در ماه آینده به ۲.۲۵ درصد و در ماه دسامبر به ۲.۵ درصد را به اتفاق آراء باز گذاشت.

از سوی دیگر در هفته گذشته انبارهای فلزات در بورس کالای لندن همچنان نزولی بود که در این بین انبارهای روی با کاهش ۳.۶ درصدی بیشترین میزان افت موجودی را تجربه کرد. از طرفی آمار منتشره از تولید روی چین نشان می دهد که برنامه تولید کنندگان شمش روی چین در کاهش تولید ظاهرا عملیاتی شده و تولید روی این کشور در ماه ژوئن با ۵ درصد کاهش به ۴۷۵ هزار تن رسیده که کمترین میزان در یک سال اخیر است. موجودی انبارهای این فلز در بورس کالای شانگهای نیز در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد و به ۴۸ هزار تن رسید که کمترین میزان در سال ۲۰۱۸ است.

در مورد فلز مس نیز کماکان فعالان پیگیر اخبار مربوط به مذاکرات کارگران معدن اسکوندیدای شیلی با کارفرمایشان هستند. در آخرین خبر اعلام شد پیشنهاد شرکت BHP به معدنکاران توسط کارگران مردود اعلام خواهد شد و فرصت ۱۰ روزه دخالت دولت در مذاکرات بین کارفرما و کارگران شروع می شود.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها