1394051309152994012672.jpg

قیمت فلزات اساسی امروز در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، کاهش یافته است. قیمت مس در محدوده ۴۵۰۰ دلار در هر تن در نوسان است. در ماه گذشته میلادی که نخستین ماه سال جدید بود، قیمت فلزات پایه رشدی نسبی داشت اما در باره وضعیت بازار این فلزات در ماه های آینده دیدگاه های مختلفی مطرح شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، امروز سه گزارش از اقتصاد چین منتشر شده است. در گزارش اول آمده است، شاخص فعالیت های کارخانه ای در این کشور در ماه ژانویه به پایین ترین میزان در سه سال اخیر رسیده است. شاخص این فعالیت ها در ماه ژانویه ۴۹.۴ بوده که نسبت به رقم پیش بینی شده در نظرسنجی خبرگزاری رویترز یعنی ۴۹.۶ پایین تر است. در ماه دسامبر این رقم ۴۹.۷ بود.

در ماه ژانویه برای ششمین ماه پی در پی فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین کاهش یافته است. ارقام پایین تر از ۵۰ به معنای کاهش فعالیت هاست و هر چه رقم شاخص پایین تر از ۵۰ باشد یعنی کاهش فعالیت ها با سرعت بیشتری رخ داده است.

در گزارش دوم آمده است، شاخص کایکسین از فعالیت های کارخانه ای در ماه گذشته میلادی ۴۸.۴ بوده است. در ماه دسامبر این شاخص ۴۸.۲ بود. با آنکه رقم شاخص افزایش یافته اما همچنان پایین تر از ۵۰ است یعنی فعالیت ها کاهش یافته اند. این شاخص در ماه ژانویه برای یازدهمین ماه پی در پی پایین تر از ۵۰ بوده است. شاخص کایکسین وضعیت تولید را در مراکز کوپک و متوسط نشان می دهد.

در گزارش سوم شاخص فعالیت ها در بخش خدمات اعلام شده است. در این گزارش آمده است، در ماه گذشته میلادی شاخص فعالیت های خدماتی ۵۳.۵ بوده است. در ماه دسامبر این رقم ۵۴.۴ بود. اگرچه این شاخص در ماه گذشته بالاتر از ۵۰ بوده اما کاهش آن نسبت به ماه دسامبر نشان می دهد رشد فعالیت ها کند شده است.

تحلیلگران معتقدند در ابتدای سال جاری میلادی وضعیت بخش تولید کارخانه ای چین همچنان نگران کننده بوده است و این درحالیستکه در ماه های اخیر تدابیر مختلف برای حمایت از اقتصاد از سوی دولت و بانک مرکزی چین اتخاذ شده است. دولت چین از اواسط سال ۲۰۱۴ برنامه هایی برای کاهش وابستگی رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری اجرا کرده است.

هدف آن بوده که بر مصرف داخلی افزوده شود اما به نظر می رسد این هدف بطور کامل تحقق نیافته و به همین دلیل شاهد کاهش نرخ رشد اقتصاد به زیر ۷ درصد هستیم.

بخش خدمات در اقتصاد چین در ماه های اخیر اهمیت بالاتری پیدا کرده و اگر کند شدن رشد فعالیت ها در آن ادامه یابد شرایط برای بازار مواد خام بویژه فلزات اساسی بدتر خواهد شد. هر دو بخش تولید کارخانه ای و خدمات چین، مصرف کننده اصلی فلزات اساسی هستند.

ارزش دلار و قیمت نفت، دو عامل دیگر موثر بر قیمت فلزات اساسی هستند. ارزش دلار نوسانی محدود داشته زیرا مشخص نیست آیا بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده نرخ های بهره را بار دیگر بالا خواهد برد یا نه. از سوی دیگر قیمت نفت در روزهای اخیر رشد کرده اما همچنان در پایین ترین میزان در چند سال اخیر قرار دارد.

با توجه به شرایط کلی بازار فلزات اساسی، انتظار نمی رود قیمت ها در ماه های آینده خیلی رشد کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها