صادقی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، «دو نرخی شدن کالاها را عامل ایجاد فساد و رانت در بازار» دانست و گفت: توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها به شفافیت و واقعی سازی قیمت ها کمک می کند.

به گزارش «کالاخبر»، یدالله صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،  به روند تنظیم بازار کالاها در کشور اشاره کرد و گفت: ایست اجباری قیمت ها طبیعتا تبعاتی دارد اما بنا به شرایط خاص اگر رویکرد دولت توزیع برخی کالاها با یک قیمت خاص باشد، این اقدام انجام می شود. البته این اقدام به صورت موقتی و تا رسیدن بازار آن محصول خاص به آرامش انجام می شود و در طولانی مدت نخواهد بود.

وی به نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا نسبت به دیگر بازارها شفاف تر است و با رعایت قواعد این بازار و آزادی عمل برای ورود عرضه کنندگان و خریدارانی که اهلیت داشته باشند، شاهد توسعه دامنه فعالیت بورس کالا به اکثر کالاها خواهیم بود که این اقدام به شفافیت و واقعی شدن قیمت ها کمک می کند.

صادقی در ادامه در خصوص قیمت گذاری دستوری در اقتصاد گفت: به طور طبیعی در صورتی که قیمت گذاری دستوری منجر به سرکوب قیمت برای تولیدکننده شود، محدودیت تولید را با خود به همراه خواهد داشت زیرا تولیدکننده باید سود منطقی خود را به دست آورد.

او در ادامه بیان کرد: اگر قرار باشد تا در برخی از مواقع خاص قیمت ها کنترل و نیز قیمت دستوری در بازار حاکم شود و کالا با قیمت پایین تر از نرخ تمام شده به دست مصرف کننده برسد، باید تکلیف مابه التفاوت قیمت ها مشخص شود در غیر اینصورت تولیدکننده انگیزه خود را برای تلاش جهت تولید بیشتر از دست خواهد داد.

صادقی در پایان اظهار داشت: سرکوب و تبعیض قیمتی به عنوان سیاستی تلقی می شود که اعمال آن به صورت فراگیر وجود ندارد و طبیعتا دو نرخی شدن بازارها عامل ایجاد فساد و رانت در بازار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها