شیرزاد

شیرزاد گفت: بیش از ۳۰ تن از زعفران‌های انبارشده قبلی، با مطمئن ترین شیوه‌های مالی و اعتباری در شفافترین ویترین معاملاتی کشور، یعنی بورس کالای کشاورزی بفروش رسیده و پس از مدت ها، ابتکار قیمت گذاری زعفران دنیا بدست ایران افتاد.

به گزارش «کالاخبر»، حسین شیرزاد در همایش تجلیل از خبرنگاران بخش کشاورزی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی در راستای تاکید رهبر انقلاب، بر حمایت از کالای تولید داخل، همواره بر تولیدات داخلی و حمایت از کشاورزان توجه دارد، اظهار داشت: شرایط پسااقلیم و خشکسالی که ایجاد شده، ساختار جدیدی را بر این بخش تحمیل کرده است. 

وی اضافه کرد: همچنین در شرایط کنونی وارد یک جنگ اقتصادی شده ایم که حل این چالش، نیازمند همکاری و همدلی همه مسئولان مربوطه و نیز رسانه‌ها است. 

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد این سازمان طی چند ماه اخیر، اضافه کرد: چنانچه بدانیم در نیمه اردیبهشت ماه امسال، مشکلاتی چون بیش از ۱۰۰۰ واحد تعاونی اعتبار مسئله‌دار (با هزاران شاکی و طلبکار)، رقمی معادل ۶۷ تن زعفران انبارشده (چیزی در حدود یک سوم زعفران کل دنیا) و ۸۰۰۰ تن خرمای ذخیره شده (در آستانه فرارسیدن فصل گرما و رکود بازار مصرف) در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایجاد شده بود شاید با ما هم رأی شوید که قبول مسئولیت این سازمان در چنان شرایطی، ریسک بزرگی بوده است.

وی افزود: علاوه بر مسائل مذکور در آن زمان طرح هایی مانند خریدهای حمایتی شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی و دهها مورد مشابه بصورت بلاتکلیف و مشکل آفرین باید اجرا می شد که همه این موضوعات  فضای ساختمان خسته و کم فروغ سازمان مرکزی تعاون روستایی را به محیطی غبارآلود و ناامن تبدیل کرده بود. 

این مقام مسئول تصریح کرد: امروز، تنها پس از گذشت کمتر از ۳ ماه پروانه بیش از ۳۰۰ واحد تعاونی اعتبار که فاقد شرایط فنی و مالی لازم برای فعالیت بودند، ابطال شده و نیز تدارکات و اقدامات لازم برای بازپرداخت مطالبات مردمی توسط مؤسسات تعاونی اعتبار به آخرین مراحل خود رسیده‌است.

شیرزاد گفت: بیش از ۳۰ تن از زعفران‌های انبارشده قبلی، با مطمئن ترین شیوه‌های مالی و اعتباری در شفافترین ویترین معاملاتی کشور، یعنی بورس کالای کشاورزی بفروش رسیده و پس از مدتها، ابتکار قیمت گذاری زعفران دنیا بدست ایران افتاد.

وی ادامه داد: بازاررسانی و فروش کل ۸۰۰۰ تن خرمای ذخیره شده در نامناسبترین شرایط زمانی بازهم با روشهای شفاف و کاملا تخصصی به انجام رسیده‌ است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار، شیرخام تولیدی با نرخ مصوب از دامداران خریداری و سرفصل شیرخشک در بازار بورس افتتاح شد، ادامه داد:خریدهای حمایتی اقلام متعدد و انواع محصولات بدون کمترین ضرر و زیان با استفاده از بسیج تمامی امکانات کشور اعم از انبارها، سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی موجود به انجام رسیده که این قبیل اقدامات کماکان تداوم دارد.

در ادامه این همایش، محمدرضا اورانی، عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی با اشاره به اهمیت و جایگاه تعاونی ها در اقتصاد کشور، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد اقتصاد کشور به سازمان تعاون روستایی اختصاص داشته باشد. وی با بیان اینکه آمارها از کاهش جمعیت روستاها خبر می دهد، افزود: آمارها حاکی از آن است که علی رغم رشد منفی جمعیت در روستاها حاشیه شهرها هر روز بزرگ‌تر می شود.

وی درآمد پایین کشاورزان را دلیل اصلی ترک روستاها دانست و گفت: ۷۰ درصد درآمد روستاییان مبتنی بر کشاورزی و مابقی گردشگری است، بنابراین برای توسعه روستاها سرمایه گذاری در این بخش ها ضروری است.

منبع: مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها