مس

«دکتر مس» فلزی است که به عنوان فشارسنج سلامت اقتصاد جهان کارکرد دارد، چراکه قیمت آن در دوره های رشد اقتصاد جهان، تمایل به صعود دارد و زمانی که نگرانی هایی نسبت به انقباض اقتصاد جهان ایجاد می شود، کاهش می یابد.

اندرو هچت/تحلیلگر بازار

به گزارش «کالاخبر»، این فلز در دوره های بی اطمینانی اقتصادی، تاریخچه ای از نوسان های شدید را به همراه داشته است. مس بعد از ژانویه ۲۰۱۶ -زمانی که در کف قیمتی ۱.۹۳ دلار به ازای هر پوند قرار داشت- همواره در بازار صعودی سیر کرد.

در سال ۲۰۱۷ همزمان با اعتصاب در بزرگ ترین معدن مس جهان- اسکوندیدا در شیلی- بازار بیش از ۱۵۰ هزار تن از این فلز را طی ۴۴ روز از دست داد. بنابراین احتمال بروز یک اعتصاب دیگر در سال ۲۰۱۸ می تواند قیمت ها را به اندازه اواخر ماه می یا اوایل ژوئن گذشته افزایش بدهد.

نمودار ۱- روند افزایش قیمت مس تا اواخر می ۲۰۱۸

مس از اوایل سال ۲۰۱۶ شاهد کاهش و افزایش زیادی بوده است. همان طور که در بخش انتهایی نمودار یک می بینید، قیمت مس در واخر ماه می افزایش یافت و به ۳.۳۱ دلار به ازای هر پوند در قراردادهای آتی کامکس نزدیک شد.

اتحادیه کارگری و شرکت BHP (بهره بردار معدن اسکوندیدا) با انجام یک دوره مذاکرات و تبادل پیشنهادها موافقت کردند. این دوره در ۲۴ جولای به پایان رسید و اخبار منتشر شده از شیلی نشان می دهد که نشانه های از پیشرفت به سمت یک توافق وجود ندارد و قرارداد قبلی هم در پایان جولای منقضی شده است.

اتحادیه در این زمینه اعلام کرد: «متاسفانه در این مذاکرات، شرکت BHP پیشنهاد متقابل ما را رد کرده و تمایلی به پذیرش مسئولیت ندارد.»

رقم پیشنهادی شرکت برای حقوق ودستمزد پایین تر از رقم مورد نظر اتحادیه بوده است و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ترس از اعتصاب می تواند سبب کاهش تولید فلز سرخ و افت سود BHP شود. به نظر می رسد، دولت شیلی به عنوان میانجی وارد این درگیری خواهد شد.

رقم پیشنهادی شرکت برای حقوق ودستمزد پایین تر از رقم مورد نظر اتحادیه بوده است و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، ترس از اعتصاب می تواند سبب کاهش تولید فلز سرخ و سود BHP شود. به نظر می رسد، دولت شیلی به عنوان میانجی وارد این درگیری خواهد شد.

در حالی که قیمت در اواخر می و اوایل ژوئن امسال با افزایش مواجه شد، اما همچون یک سنگ در حال حرکت سقوط کرد، چراکه مسائل دیگری اتفاق افتاد و مساله کارگری را پشت سر گذاشت.

سلاخی در تجارت

همان طور که اشاره کردیم، قیمت فلز سرخ بازتاب سلامت اقتصاد جهانی و مسائل مربوط به رشد اقتصادی است. مس، رهبر مواد خام است و تنش های رو به رشد تجاری به شدت بر قیمت فلز قرمز و بسیاری از کالاهای دیگر تاثیر دارد.

نمودار ۲- روند کاهش قیمت مس از ژوئن ۲۰۱۸

نمودار هفتگی نشان می دهد که بعد از ۷ ژوئن، قیمت مس برای هفت هفته پیاپی کاهش یافت و به ۲.۶۶ دلار به ازای هر پوند کاهش در بازار کامکس یافت. مس هم اکنون در پایین ترین سطح از جولای ۲۰۱۷ داد و ستد می شود.

مسائل مربوط به تجارت از اوایل ژوئن امسال تا اواخر جولای به مس برخورد کرد تا اینکه خبری مبنی بر نزدیک شدن به توافق تجاری آمریکا و اروپا منتشر شد و قیمت مس هفته گذشته تا ۲.۸۴ دلار در هر پوند افزایش یافت.

چین بزرگ ترین مصرف کننده مس است و اختلاف تجاری بین چین و آمریکا در مرکز لفاظی ها و اقدام های حمایت از تولید داخل در هفته های اخیر قرار داشته است. تعرفه های تجاری ابزاری برای دولت ترامپ محسوب می شود تا از آن برای تنظیم سطح بازی در سطح بین المللی استفاده کند. ترامپ گفته که در تلاش برای ایجاد محیطی عادلانه و متقابل در تجارت است. شرکای تجاری در حالی از ایده توافق های جدید رویگردان هستند که لفاظی های مربوط به حمایت از تولید داخلی به شدت ادامه دارد.

ترامپ دوباره چین را به اعمال تعرفه ۵۰۰ میلیارد دلاری تهدید کرد. جنگ تجاری درازمدت می تواند جهان را وارد یک رکود کند، چون کندی اقتصاد و موانع از جریان طبیعی تولید و مصرف کالا در سراسر جهان جلوگیری می کند.

تعرفه، یارانه یا هرگونه موانع تجاری با فاندامنتال های عرضه و تقاضا در بازارها تداخل می کند و بازار نزولی مس حاکی از نگرانی مربوط به رشد اقتصاد و جنگ تجاری است.

مس از ۳.۳۱ دلار در ۷ ژوئن به ۲.۶۶ دلار در ۱۹ جولای کاهش یافت و در مدت شش هفته افت ۱۹.۵ درصدی را شاهد بود. قیمت مس در ۲۷ جولای به ۲.۸ دلار رسید، چون بازار در انتظار تصمیم معدن اسکوندیدا و فصل بعدی جنگ تجاری با چین بود. سطح مقاومت تکنیکال کنونی مس ۲.۸۷ دلار است.

سطح موجودی

موجودی های مس اغلب سرنخی از مسیر مقاومت قیمت مس را نشان می دهد. افت موجودی، نشانه افزایش تقاضاست و هنگام افزایش موجودی، قیمت ها کاهش می یابد. جالب اینکه از زمان کاهش قیمت مس از ژوئن امسال، موجودی بورس فلزات لندن در حال افت بوده است!

نمودار ۳- موجودی دو ماهه مس LME

همانطور که نمودار ۳ نشان می دهد در ۷ ژوئن، موجودی مس بورس فلزات لندن ۳۰۷ هزار تن بود، در حالی که در ۲۶ جولای با افت ۱۷.۹ درصدی به ۲۵۱ هزار تن کاهش یافت.

افت ذخایر و موجودی فلز سرخ از ژوئن تاکنون حمایت خاصی از قیمت نداشته است. البته یک توضیح ممکن برای افت موجودی می تواند ذخیره سازی چین برای مس و سایر فلزات با هدف ایجاد ذخایر استراتژیک در جنگ تجاری درازمدت با آمریکا باشد.

به نظر می رسد که مس دستخوش یک دوره تثبیت قیمت شده است. البته بازار در هفته های پیش رو به دلیل مشکلات شیلی در معرض تهدید عرضه قرار خواهد داشت و شاید کاهش قیمت متوقف شود. به هر حال رویدادهای شیلی می تواند روی قیمت این فلز در هفته های آتی تاثیرگذار باشد.

همچنین حل و فصل مسائل تجاری می تواند قیمت مس را افزایش بدهد. به عبارت دیگر هر حرکت آمریکا و چین به سمت مصالحه تجاری منجر به افزایش قیمت خواهد شد و بیشترین نتیجه صعودی را برای کالاهای کشاورزی و فلزی مانند مس که زیرفشار قرار دارند، رقم خواهد زد.

منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها