کامودیتی

عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که تشدید جنگ تجاری هفته کاهشی دیگری را برای نفت رقم زد و قصه جنگ تجاری و باقی ماندن فشارها بر قیمت فلزات نیز تکرار شد.

به گزارش«کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین و  افزایش عرضه نفت روسیه و تحت فشار قرار گرفته و هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشت. قیمت نفت در شروع هفته در واکنش به کاهش غیرمنتظره تولید عربستان سعودی در ماه میلادی گذشته، کندی رشد فعالیت حفاری شیل آمریکا و شروع مرحله اول تحریم های ایران افزایش یافت. منابع آگاه اعلام کردند که تولید نفت عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۱۰.۲۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در روز چهارشنبه با اعلام دور جدید تعرفه های آمریکا بر واردات کالاهای چینی بازارها مجددا تحت فشار قرار گرفته و شاهد افت قابل توجه شاخص بورس های معتبر جهان و کاهش قیمت کامودیتی ها بودیم. در این روز دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد این کشور از ۲۳ اوت تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد. چین نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد روی ۱۶ میلیارد دلار واردات از آمریکا شامل سوخت، محصولات فولادی، خودرو و تجهیزات پزشکی تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر رشد عرضه روسیه افزایش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۱.۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۹ برآورد کرد. این آژانس اعلام کرد: عرضه جهانی نفت در ماه میلادی گذشته ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت که عمدتا به دلیل تولید بالاتر روسیه و تولید کشورهای عضو اوپک بود. از طرف دیگر آمارهای منتشر شده در روز جمعه نشان داد که شرکت های انرژی آمریکایی این هفته بیشترین میزان سکو از ماه می را به تعداد سکوهای حفاری نفتی خود افزوده اند

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

قصه تکراری جنگ تجاری و باقی ماندن فشارها بر قیمت فلزات

فلزات اساسی نیز در هفته ای که گذشت باز هم تحت تاثیر اعلام تعرفه های جدید دولت آمریکا بر واردات چین تحت فشار قرار گرفته و هفته ی کاهشی دیگری را پشت سر گذاشتند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد این کشور از ۲۳ اوت تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد. چین نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد روی ۱۶ میلیارد دلار واردات از آمریکا شامل سوخت، محصولات فولادی، خودرو و تجهیزات پزشکی تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد. آمریکا طی ماه گذشته نیز تعرفه های تجاری سنگینی را علیه ۳۴ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی اعمال کرده است. با اعمال تعرفه های ۱۶ میلیارد دلاری جمع تعرفه های اعمال شده علیه واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

فشارهای آمریکا تنها محدود به چین نشد و در روزهای پایانی هفته شاهد تشدید تنش های این کشور با روسیه و ترکیه و سقوط شدید ارزش روبل و لیر نیز بودیم. همچنین ترامپ طی توئیتی اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه را دو برابر خواهد کرد. علیرغم تاثیرات منفی این اقدامات بر بازارهای جهانی وضعیت عوامل بنیادین اثر گذار بر بازار فلزات چندان نگران کننده نیست. در هفته ای که گذشت کماکان شاهد کاهش موجودی انبارهای فلزات در بورس های کالایی لندن و شانگهای بودیم. از طرفی دیگر در تازه ترین آمار تجارت خارجی چین که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که صادرات این کشور طی ماه جولای بیشتر از انتظارات اولیه افزایش داشته است.

طبق این گزارش صادرات و واردات چین طی ماه گذشته به ترتیب رشدی  ۱۲.۲ و ۲۷.۳ درصدی را تجربه کرده است. آلومینیوم تنها فلزی بود که در هفته گذشته افزایشی هفتگی را به ثبت رساند. ادامه کاهش موجودی انبارهای این فلز، اعتصاب کارگران در اسملتر ابی کانادا و کاهش تولید آلومینیم این کشور و تداوم تهدید روسال بزرگترین تولیدکننده آلومینیم دنیا از سوی آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت این فلز در هفته گذشته بودند.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها