فولاد

تولید جهانی فولاد در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۴.۶ درصدی را تجربه کرد. شواهد نشان ‌می‌دهد، کاهش ظرفیت‌های تولید فولاد توسط چین، سایر کشورها را به افزایش تولید فولاد ترغیب کرده است و آمریکا نیز با وضع تعرفه‌ سعی در کمک به تولید داخلی فولاد خود داشته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از «فلزات آنلاین» تولید فولاد در ۶۴ کشوری که عضو انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) هستند در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ در حدود ۸۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد می‌شود. تولید فولاد در ماه ششم سال ۲۰۱۸ (ژوئن) رشد ۵.۸ درصدی را در مقایسه با ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ (که تولید جهانی ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ بود) تجربه کرد.

فولاد و تعرفه‌های آمریکا

انتظار می‌رود که تولید جهانی فولاد در ماه‌های آتی به رشد خود ادامه دهد؛ چرا که چین با وجود کاهش ظرفیت‌ها، تولید خود را در واحدهای فعال افزایش داده است. در عین حال نیز  وضع تعرفه واردات بر فولاد در آمریکا به‌همراه رشد قیمت‌های جهانی، تولید فولاد در این کشور را افزایش داده است.

با وجود افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، برخی تحلیل‌گران به کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی تا پایان سال میلادی جاری معتقد هستند؛ به‌عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود که قیمت ورق نورد گرم آمریکا که تا ۱۷ آگوست ۲۰۱۸ در حدود ۹۰۰ دلار برای هر تن معامله می‌شده است، در پایان سال به حدود ۸۰۰ دلار برای هر تن برسد. شایان ذکر است که قیمت ورق گرم در آمریکا طی ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیری یافته و طی یک سال تا ۵۰ درصد رشد کرده است.

در سال‌های گذشته عمده محصولات فولادی مورد نیاز در صنایع حامل انرژی آمریکا از خارج این کشور تهیه و تأمین ‌شده است که البته با وضع تعرفه واردات بر محصولات فولادی در این کشور قیمت تمام‌شده خرید محصولات فولادی مورد نیاز در صنایع انرژی آمریکا به میزان زیادی افزایش خواهد یافت و به عقیده کارشناسان این موضوع به نفع حوزه‌های انرژی در این کشور تمام نمی‌شود. درخواست بسیاری از شرکت‌های صنایع پایین‌دست از دولت آمریکا برای استثنا قائل شدن آن‌ها درخصوص تعرفه‌های وارداتی موید این موضوع است.

تولید فولاد آمریکا در نیمه اول سال با ۲.۹ درصد رشد به ۹ میلیون و ۴۱۰ هزار تن افزایش یافت و در ماه ژوئن نیز با رشد ۰.۸ درصدی، تولید ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات مؤسسه آهن و فولاد آمریکا، نرخ بهره‌وری از ظرفیت‌های نصب شده واحدهای تولید فولاد در این کشور تا ماه جولای به ۷۶.۴ درصد رسید که این میزان در سال ۲۰۱۷ در حدود ۷۴ درصد برآورد شده بود.

خاطر نشان می‌شود بازار فولاد در جهان که دومین صنعت بزرگ پس از نفت و گاز به‌شمار می‌رود، ارزشی بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار دارد. در ضمن ارزش جهانی بازار فولاد از سال ۲۰۱۶ تا کنون به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها