بازارهای جهانی

بررسی عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که دورنمای کاهش عرضه همزمان با شروع تحریم های ایران قیمت نفت را صعودی کرد و افت ارزش دلار موجب صعود کامودیتی ها شد.

به گزارش «کالاخبر»، قیمت انواع نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون چشم انداز نگران کننده عرضه نفت با نزدیک شدن به موعد تحریم های ایران، کاهش ارزش دلار و کاهش ذخایر نفت آمریکا صعودی بود و بعد از چند هفته کاهش قیمت ها، شاهد رشد نسبتا بالای قیمت ها بودیم به نحوی که نفت برنت رشدی ۵.۳۷ درصدی و نفت سبک آمریکا رشدی ۴ درصدی را تجربه کردند.

انتشار آمار صنعتی ناامیدکننده چین در شروع هفته نگرانی ها نسبت به دورنمای تقاضای نفت را افزایش داده و این مسئله شروعی منفی را برای قیمت نفت رقم زد. با تکرار انتقادات ترامپ نسبت به سیاست های فدرال رزرو و رو به پایین شدن ارزش شاخص دلار استارت افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی زده شد و با افزایش نگرانی ها نسبت به دورنمای عرضه نفت و کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا قیمت ها به اوج رسید. آماری که روز سه شنبه از  سوی موسسه امریکن پترولیوم منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ اوت، به میزان ۵.۲ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۰۵.۶ میلیون بشکه رسیده است که بالاتر از  ۱.۵ میلیون بشکه کاهشی بود که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند.

کاهش سطح ذخایر در گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا فراتر از این آمار بود و این اداره روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت تجاری در هفته منتهی به ۱۷ اوت، به میزان ۵.۸ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۰۸.۳۶ میلیون بشکه رسیده است. در روزهای پایانی هفته تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا و اجرایی شدن تعرفه های ۲۵ درصدی این دو کشور بر ۱۶ میلیارد دلار از واردات یکدیگر فشار زیادی را بر قیمت کامودیتی ها تحمیل کرد اما ادامه افت شاخص دلار و نگرانی فزاینده نسبت به تحریم های ایران مانع کاهش قیمت ها شده و در نهایت قیمت نفت بعد از چند هفته کاهش رشدی هفتگی را به ثبت رساند.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

افت ارزش دلار کامودیتی را صعودی کرد

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و کاهش حساسیت های بازار نسبت به تنش های تجاری و توجه بیشتر به وضعیت داخلی بازار فلزات بخشی از افت شدید چند هفته اخیر را جبران کرد. در شروع هفته نظرات انتقادی دونالد ترامپ در خصوص سیاست های فدرال رزرو افت ارزش شاخص دلار را تشدید کرد. دونالد ترامپ بر این باور است که اتخاذ سیاست انقباضی توسط فدرال رزرو منجر خواهد شد تا تاثیر برنامه کاهش مالیات هایی که وی در دسامبر گذشته به تصویب رساند کمتر شود. این امر در نهایت افزایش هزینه ها برای شرکت ها و افت رشد اقتصادی امریکا را به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در کنفرانس بانک های مرکزی دنیا نشانه ای از عقب نشینی فدرال رزرو در مقابل ترامپ تعبیر شد و با ایراد این سخنان انتظار برای افزایش دو بار نرخ بهره در سال جاری کاهش یافته و همین امر افت ارزش شاخص دلار را شدت بخشید. در مجموع شاخص دلار با نزدیک یک درصد افت هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشت. دیگر عامل اثرگذار بر قیمت فلزات اخبار و گمانه زنی های مربوط به جنگ تجاری بین آمریکا و چین بود. در حالی که در ابتدای هفته خبر اعزام هیات تجاری چین به آمریکا برای انجام مذاکرات و کاهش تنش ها موجب بازگشت آرامش نسبی به بازارها شده بود؛ با شکست مذاکرات و همچنین اجرایی کردن تعرفه های ۲۵ درصدی این دو کشور بر ۱۶ میلیارد دلار از واردات یکدیگر بار دیگر شاهد تشدید تنش ها بین این دو کشور بودیم.

در هفته ای که گذشت موجودی انبارهای روی و آلومینیوم در بورس فلزات لندن نزولی و ذخایر مس و سرب افزایشی بود. روی با توجه به ادامه کاهش ذخایر بورس فلزات شانگهای و رسیدن میزان موجودی آن به کمترین میزان در یازده سال اخیر چشم انداز بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد و مس تحت تاثیر توافق معدنکاران اسکوندیدا با کارفرما و از بین رفتن احتمال اعتصاب کارگران تخت فشار قرار گرفت.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها