طلا

از نظر برخی از تحلیلگران کالا اکنون که سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حمایت کمتری از روند صعودی دلار فراهم می‌کند، ممکن است زمان مناسبی برای خرید طلا باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد بدنبال آنچه که اقتصاددانان اظهارات خنثی یا منفی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا درباره دورنمای افزایش نرخ‌های بهره توصیف می‌کنند، روند نزولی چهار ماهه طلا متوقف شده است. طلا هفته گذشته بزرگترین رشد هفتگی را از اواخر مارس داشت و به کاهش شش هفته‌ای خود پایان داد. بهای معاملات طلا برای تحویل در دسامبر در بازار آمریکا آخرین بار ۱۲۱۳.۵ دلار معامله شد که بیش از دو درصد نسبت به هفته پیش از آن افزایش داشت.

به نظر می‌رسد طلا در میان سایر فلزات ارزشمند پیشتاز است در حالی که نقره همچنان ضعیف‌ترین عملکرد را از خود نشان داده و آخرین بار ۱۴.۷۹۵ دلار معامله شد که بیش از یک درصد نسبت به هفته پیش بالاتر بود.

بیل باروچ از شرکت "بلو لاین فیوچرز" به افزایش قیمت طلا خوش‌بین شده و انتظار دارد روند صعودی طلا پیش از ضعیف شدن، تا مرز ۱۲۵۰ دلار ادامه پیدا کند. وی به مشتریان شرکتش توصیه کرده است که طلا خریداری کنند و معاملات را به دقت زیر نظر داشته باشند.

انتظارات درباره سیاست پولی آمریکا

افزایش قیمت طلا پس از این رخ داد که جروم پاول دستورالعمل جدیدی درباره آینده سیاست پولی ارایه نکرد. وی در حالی که گفت اقتصاد آمریکا به میزان قابل توجهی قوی شده است، درباره روند سیاست پولی نسبتا خنثی بود.وی خاطرنشان کرد به نظر نمی رسد ریسک بالایی برای داغی بیش از حد اقتصاد وجود داشته باشد.

دیوید میدن، استراتژیست بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" معتقد است که سخنرانی رییس بانک مرکزی آمریکا ترمز انتظارات درباره سیاست پولی را کشید و این پیام را داشت که همه چیز ثابت است و این امر ممکن است برای طلا خوب باشد در حالی که به دلیل رشد اقتصادی خوب، بازارها انتظار داشتند پاول لحن موافقی برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره داشته باشد.

به گفته سیمون دریک، مدیرکل شرکت BNY Mellon، اظهارات رییس بانک مرکزی به فضای ضعیفی که برای دلار آمریکا وجود داشت، اضافه می‌شود.

سرمایه گذاران منتظر جرقه برای افزایش قیمت طلا

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک به کیتکونیوز گفت: تغییر انتظارات در روند قیمت دلار آمریکا است که قیمت طلا را بالاتر خواهد برد. و زمانی که چنین اتفاقی روی دهد هیچ مانعی نمی‌تواند بالا رفتن قیمت این فلز زرد را متوقف کند.

در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران مقاومت جدی در مرز ۱۲۵۰ دلار برای روند صعود قیمت طلا پیش بینی می‌کنند برخی دیگر انتظار دارند صعود طلا در مرز ۱۲۳۶ دلار به مانع برخورد کند.

پیدایش شکاف در اقتصاد آمریکا

نه تنها بانک مرکزی آمریکا موضع خنثی‌تری را در قبال سیاست پولی اتخاذ کرده است بلکه برخی از اقتصاددان به ضعف رو به رشد اقتصاد آمریکا اشاره می‌کنند.

هانسن با اشاره به دورنمای اقتصادی مبهم می‌گوید وی به شاخص سورپرایز سیتی توجه دقیق‌تری کرده است. جدیدترین آمار نشان می‌دهند اوضاع اقتصادی وخیم‌تر شده است در حالی که آمار اقتصادی اروپایی قوی‌تر شده‌اند.کاهش اختلاف میان دو اقتصاد بزرگ جهان ممکن است از ارزش یورو در برابر دلار پشتیبانی کرده و به رشد قیمت طلا کمک کند.

برخی از اقتصاددانان می‌گویند اگرچه اقتصاد آمریکایی قدرت کافی برای حمایت از دو دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری دارد، دورنمای اقتصادی به سمت سال ۲۰۱۹ مبهم‌تر است. در حال حاضر بازارها بیش از ۹۰ درصد احتمال می‌دهند افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر بانک مرکزی آمریکا تصویب شود و بیش از ۶۰ درصد نیز افزایش نرخ‌ها در دسامبر را پیش بینی می‌کنند.

آنچه که اوضاع را بدتر می‌کند، اختلاف تجاری میان آمریکا و چین است. اگرچه مسائل تجاری جهانی هنوز مانع رشد اقتصادی آمریکا نشده است اما این مسئله‌ای است که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند نادیده بگیرند. هر چه مسائل تجاری جهانی طولانی‌تر شود، ریسک‌های آن روی اقتصاد آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاران همچنان اظهارات جروم پاول در جکسون هال وایومینگ را هضم خواهند کرد و در عین حال به رصد آمار اقتصادی ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها