نرخ-ارز3.jpg

کارشناس بازار سرمایه گفت: راه‌اندازی بازار آتی ارز در شرایط فعلی ضروری است و نیازی نیست که حتما منتظر تک نرخی شدن بازار ارز باشیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ابوذر نجمی درباره راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی در وضعیت کنونی می‌تواند تجربه مناسبی برای اقتصاد ایران باشد و اگر اکنون که برجام اجرایی شده، این بازار راه اندازی شود فضای جدید برای بازار ارز و در نتیجه فرصتی برای پوشش ریسک شرکت ها به وجود خواهد آمد.

کارشناس بازار سرمایه به تحلیل نقش بانک مرکزی در راه اندازی بازار مشتقه ارزی پرداخت و اضافه کرد: بانک مرکزی باید به عنوان حمایت کننده اصلی بازار مشتقه ارزی بر این بازار نظارت کافی داشته باشد. در واقع نقش بانک مرکزی صرفا باید نظارت بر عملیات باشد، چرا که بورس کالای ایران به عنوان میزبان این بازار نقش اجرایی و همچنین شفافیت بر معاملات را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته این کارشناس بازار مالی، تجربه بورس های ارز در دیگر کشورها نشان می‌دهد که بازارهای مشتقه ارزی در بورس های کالایی آنها نهفته است و علاوه بر آن نیز تعداد زیادی بازیگر کوچک و بزرگ در این بازار حضور پیدا می کنند، بنابراین به عقیده بنده صرافی ها نیز می توانند به ورود به این بازار، انگیزه حضور را برای سایر فعالان اقتصادی فراهم کنند

وی به تجربه‌های قبلی نوسان نرخ ارز و اینکه بازار مشتقه می توانست طی سال های گذشته در اقتصاد ایران راه اندازی شود، اشاره کرد و گفت: در چند سالی که این بازار نوسان های شدیدی را تجربه کرد بازارهای مختلف صدمات زیادی را شاهد بودند، در صورتی که اگر بازار آتی ارز زودتر از اینها و مانند همه دنیا طراحی و راه اندازی می‌شد می‌توانست بسیار مثمرثمر باشد.

نجمی در خصوص راهکارها و پیش نیازهایی که باید قبل از راه اندازی بازار آتی ارز اجرا شود، بیان کرد: دو نکته مهم که باید قبل از راه اندازی بازار مشتقه ارزی مورد توجه قرار بگیرد این است که در گام اول باید اطلاع رسانی درستی در این زمینه صورت بگیرد و در قدم بعدی بعد از تک نرخی شدن ارز، باید در زمینه گسترش و توسعه ابزارهای مالی اقدام کنیم.

وی گفت: این نکته را هم لازم است اضافه کنم که بهتر است در ابتدا ارز محدودی وارد این بازار شود. در حقیقت باید اجازه دهیم تا صراف ها نیز به این بازار ورود پیدا کنند چرا که سفته بازی می تواند موجب انگیزه معامله گران برای ورود به این بازار شود.

این کارشناس بازارهای مالی در پایان به کمبود منابع ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت نفت روند نزولی در پیش گرفته است و منابع درآمدی دولت و به تبع آن ذخایر ارزی بانک مرکزی کم و محدود شده که در این شرایط نیز بانک مرکزی باید استراتژی خود را برای بازار ارز مشخص و تصمیمات مشخصی اتخاذ کند. این صحیح نیست که راس هرم سیاستگذاری پولی و ارزی کشور بی برنامه باشد و دنبال بازار حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین راه‌اندازی بازار آتی ارز در شرایط فعلی ضروری است و نیازی نیست که حتما منتظر تک نرخی شدن بازار ارز باشیم، برداشته شدن محدودیت های بین المللی خود مسیرها را برای جذابیت و اطمینان به شفافیت قیمتی برای معامله گران ایجاد خواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها