• ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
  • کد خبر: 19040
مس

در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، تجارت مفتول مسی را می‌توان به ۲ برهه زمانی پیش از فروپاشی اقتصاد جهانی و پس از آن، تقسیم‌بندی کرد که داد و ستد این نیمه‌ساخته مسی در هر دو برهه زمانی، سیری صعودی داشت. با این تفاوت که نرخ رشد برهه زمانی پیش از فروپاشی اقتصادی بیشتر از دهه ۲۰۱۰ بود. متوسط تجارت جهانی مفتول مسی طی دهه ۲۰۱۰، سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن برآورد شد که حدود ۱۷ درصد از آن، متعلق به مفتول‌های با قطرهای کوچک‌تر و مساوی ۶ میلی‌متر است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، از این میان، مفتول مسی بیشترین سهم از بازار نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژ از مس را به خود اختصاص می‌دهد. کاربرد اصلی مفتول مسی، به‌دلیل رسانایی الکتریکی منحصر به فرد، در ساخت سیم و کابل‌های مسی است. با توجه به افزایش لزوم استفاده از انرژی برق در سراسر جهان در پی الکتریکی یا الکترونیکی شدن اکثر صنایع، تجارت مفتول مسی به‌عنوان ماده اولیه تولید سیم و کابل نیز از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

کاتد مس، آخرین حلقه زنجیره تامین بالادستی مس است که به‌عنوان خوراک وارد زنجیره تامین صنعت پایین‌دستی می‌شود. محصولاتی که از کاتد مس طی فرآیندهای ریخته‌گری و شکل‌دهی تولید می‌شوند، به نیمه‌ساخته‌های مسی معروف هستند. این گروه محصولات، خود به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولات نهایی از مس و آلیاژهای آن استفاده می‌شوند، از این رو، گروه محصولات نیمه‌ساخته نامیده می‌شوند. نیمه‌ساخته‌های مسی را می‌توان بر اساس مشخصات فیزیکی و ابعادی به ۵ نوع محصول تقسیم‌بندی کرد؛ مفتول، لوله، مقاطع (شامل میله و پروفیل توپر و توخالی)، محصولات تخت (شامل صفحه، ورق، تسمه و فویل) و پودر و پرک از مس.

با استناد به داده‌های بین‌المللی از تجارت مفتول مسی در جهان، طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، به‌طور متوسط سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن مفتول مسی در جهان داد و ستد شده است. بررسی روند گذشته نشان می‌دهد که تجارت این نیمه‌ساخته در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ صعودی بود و سالانه ۶ درصد رشد کرد. این روند در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ معکوس شد و با نرخ افت سالانه ۹ درصدی به حجم تجارت ۲.۱ میلیون تن رسید. یکی از علل افت تجارت جهانی این محصول مسی در بازه زمانی ۹- ۲۰۰۷، وقوع بحران مالی جهانی و فروپاشی اقتصادی بود که از تقاضای کالاهای اساسی در بسیاری از نقاط جهان کاست؛ در نتیجه، کاهش تجارت جهانی اکثر محصولات و کالاهای اساسی در این دوره به وضوح به چشم می‌خورد.

پس از یک دوره ۳ ساله از افول تجارت جهانی مفتول مسی، مجددا حجم داد و ستد این نیمه‌ساخته در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ با رشد همراه شد. اگرچه در دوره اخیر، افت حجم تجاری در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نیز مشاهده می‌شود، روند کلی صعودی بود و حجم تجارت با نرخ رشد سالانه ۲ درصد طی این بازه ۸ ساله افزایش یافت. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که تجارت مفتول مسی از ابتدای دهه ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، به‌رغم افت و خیزهای آن در برخی سال‌ها، در سطح متوسط سالانه ۲.۵ میلیون تن قرار داشت که به‌طور متوسط، حدود ۱۷ درصد از آن، متعلق به مفتول با قطر سطح مقطع کوچک‌تر مساوی ۶ میلی‌متر بوده است.

بررسی جداگانه مفتول مسی با قطر سطح مقطع کمتر مساوی ۶ میلی‌متر نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، حجم تجارت آن سیری صعودی داشت و از حدود ۳۵۰ هزار تن در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۵۳۰ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسید. علاوه بر حجم تجاری، سهم مفتول مسی با این مشخصات از کل تجارت مفتول در بازه ۱۷ ساله مورد بررسی، روند افزایشی داشت و از ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۱ به حدود ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها