جهانی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که نفت و فلزات اساسی مجددا در کشاکش تشدید جنگ تجاری قرار گرفتند.

قیمت نفت در کشاکش تشدید جنگ تجاری و اختلال در عرضه

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون چشم انداز نگران کننده عرضه نفت با نزدیک شدن به موعد تحریم های ایران، تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، تداوم کاهش عرضه نفت ونزوئلا و رشد تولید نفت آمریکا قرار داشت و هفته ای افزایشی را پشت سر گذاشت. در شروع هفته قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تاثیر منفی اختلافات تجاری آمریکا و چین بر رشد اقتصادی جهانی کاهش یافت با این حال تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شد.

واشنگتن قرار است از ماه نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار دهد. ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. اکثر تحلیلگران انتظار دارند صادرات نفت ایران با شروع تحریم ها حداقل یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. با هشدار آژانس بین‌المللی انرژی در مورد اختلال عرضه در ونزوئلا و آفریقا قیمت ها افزایشی شد و در ادامه با اعلام کمیته نظارت بر توافق نفتی اعضای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر اینکه تولید کنندگان حاضر در این توافق، تولید نفت خود را در ماه جولای ۹ درصد بیش از میزان درخواست شده کاهش داده اند شتاب صعودی قیمت ها شدت گرفت.

در روزهای پایانی هفته منابع خبری اعلام کردند رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه ریزی برای تشدید جنگ تجاری است و به دستیارانش گفته آماده وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین در پایان هفته آینده است. این مساله موجب تشدید نگرانی ها از تاثیر منفی جنگ تجاری بر تقاضا برای انرژی شده و قیمت نفت را در دو روز پایانی تحت فشار زیادی قرار داد. از طرف دیگر اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد، تولید نفت آمریکا در ماه ژوئن به رقم ۱۰.۶۷۴ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان تولید ماهانه در تاریخ این کشور است. همچنین موسسه بیکر هاگز گزارش داد که تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا، که شاخصی برای ارزیابی میزان تولید نفت این کشور در ماه های آینده است، برای اولین بار در طی ۳ هفته گذشته رشد داشته است

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.


بعد از دو هفته رشد فلزات مجددا تحت فشار جنگ تجاری قرار گرفتند

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون انتشار آمار مثبت از اقتصاد چین، تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، نوسانات ارزش شاخص دلار آمریکا  و تداوم کاهش موجودی انبار بورس های کالایی لندن و شانگهای قرار داشته و نوسانات اندکی را تجربه کردند. تغییر سیاست بانک مرکزی چین در کنترل ارزش یوان و انتظار برای رشد ارزش پول این کشور و انتشار آمار اقتصادی چین که نشان می داد شاخص PMI این کشور در ماه آگوست فراتر از پیش بینی ها بوده و به عدد ۵۱.۳ رسیده است مهم ترین دلایل اثرگذار بر رشد مقطعی قیمت فلزات در هفته گذشته بود.

در آمریکا شاخص دلار با انتشار آمار مثبت از اقتصاد این کشور مجددا بهبود یافت تا کامودیتی ها تحت فشار قرار بگیرند. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور و رسیدن متقاضیان بیمه بیکاری به کمترین میزان در  ۴۹ سال اخیر از جمله دلایل رشد ارزش شاخص دلار بودند. در روزهای پایانی هفته منابع خبری اعلام کردند رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه ریزی برای تشدید جنگ تجاری است و به دستیارانش گفته آماده وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین در پایان هفته آینده است. تشدید جنگ تجاری می تواند با تاثیر منفی ای که بر رشد اقتصادی چین دارد تقاضا برای فلزات در این کشور را کاهش دهد.

آلومینیوم بهترین عملکرد را در بین فلزات در هفته گذشته داشت. لغو مجور فروش بیش از ۵۰ هزار تن از موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن و رسیدن موجودی قابل فروش انبارهای لندن به ۷۸۱ هزار تن که کمترین رقم از سال ۲۰۰۷ است مهمترین عامل محرک قیمت این فلز بوده است. در مورد فلز روی رسیدن اختلاف قیمت (آربیتراژ) این فلز در بورس های لندن و شانگهای به بیش از ۲۰۰ دلار، تداوم کاهش موجود انبارهای این فلز در این دو بورس کالایی و لغو مجوز فروش ۴۰۲۵ تن از موجودی این فلز در بورس فلزات لندن همچنان چشم انداز قیمت این فلز را مثبت نگه داشته است.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها