زعفران

رویدادهای مثبتی که طی ماه های اخیر در بازار زعفران رخ داده است، بیانگر اثرگذاری معاملات آتی بر بازار زعفران و نزدیک شدن زعفران نگین به جایگاه واقعی خود بوده و امیدوار هستیم که در سایر اقلام کشاورزی نیز از ظرفیت‌های بورس کالا و قراردادهای آتی استفاده شود.

*مسعود پژمان پور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی

به گزارش «کالاخبر»، معاملات زعفران در بورس کالا تا حدود زیادی مغفول مانده بود؛ اما راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران، کمک زیادی به فعالسازی معاملات این کالای گران‌بها کرده و رضایت‌مندی تولیدکنندگان را به همراه داشته است. این در حالی است که با وجود تمام مخالفت‌هایی که برای ورود به این نوع از معاملات وجود داشت، اکنون برای ورود تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان به بورس کالا، انگیزه ایجاد شده است.

در حال حاضر نیز با راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در  بورس کالا، فضا بسیار مساعد است و چشم‌انداز خوبی برای ادامه این روند دیده می‌شود. از سوی دیگر، تاثیر معاملات آتی بر معاملات گواهی سپرده و عرضه فیزیکی زعفران نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال، سازمان تعاون روستایی، زعفران نگین را سال گذشته با نرخ ۶ میلیون و ۴۱ هزار تومان نرخ‌گذاری گرده بود که این قیمت، با  مقاومت‌های زیادی از سوی خریداران مواجه شد؛ به صورتی که حتی حاضر نبودند زعفران با این حدود قیمتی را به صورت اعتباری و مدت‌دار بخرند. اما اکنون، معامله تا ۱۰ درصد بیشتر از قیمت روی تابلو و به صورت نقدی و رقابتی انجام می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اثرگذاری معاملات آتی بر بازار زعفران و نزدیک شدن زعفران نگین به جایگاه واقعی خود بوده و امیدوار هستیم که در سایر اقلام مانند پوشال نیز از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده شود.

پیشرفت معاملات آتی زعفران در حالیست که فعالیت در جامعه کلان کشاورزی هنوز به سطح خیلی بالایی نرسیده و برای ورود تولیدکنندگان مخصوصا در سطح خرد باید فرهنگ‌سازی انجام شود تا از مزایای ورود به بورس آگاهی پیدا کنند. در این راستا، چند کارگروه آموزشی برای علاقمندان به فعالیت در بازار آتی در سطح استان تشکیل شده که به این ترتیب، با فرهنگسازی بیشتر می‌توان امیدوار بود که زعفران جایگاه اصلی خود را در بورس کشور و بورس‌های جهانی پیدا کند. اما باید تاکید کرد که قدم‌های مثبتی برداشته شده و آینده معاملات زعفران در بورس کالا روشن است. زمانی که تولیدکنندگان می‌بینند که معامله در بورس برای آنها ارزش افزوده به همراه دارد و از سوی دیگر، از قیمت‌های روی تابلو بورس از طریق شبکه‌های اطلاع رسانی مطلع می‌شوند، به این بازار اقبال بیشتری نشان می‌دهند. این در صورتی است که همچنان نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغات بیشتر وجود دارد تا تعداد بیشتری از جامعه تولیدکنندگان در این بازار حضور داشته باشند.

در پایان اینکه امیدواریم بورس کالا خود را به بورس‌های جهانی متصل کند و عرضه زعفران از فروش ریالی به محصولی ارزآور تبدیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها