بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تغییر اولویت های بورس کالا در بازار مشتقه،کشف عادلانه قیمت و شفاف سازی ۲ رکن معامله در بورس کالا، شفافیت زنجیره تولید محصولات، زیر چتر بورس کالا و تامین مالی ۲ هزار میلیارد ریالی «فولاد کاوه» در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

تغییر اولویت های بورس کالای ایران در بازار مشتقه

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته و از روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه پیرو صدور اطلاعیه بورس کالا مبنی بر اجرای بند ۱۰ اقدامات اجرایی ماده الحاقی دستورالعمل قرادادهای آتی در خصوص نمادهای معاملاتی قرارداد آتی سکه طلا، اولویت های بورس کالا در بازار مشتقه تغییر کرد.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در این خصوص گفت: این تصمیم با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیر عادی قیمت های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه گذاران بازار مشتقه اتخاذ شده است. 

علیرضا ناصر پورافزود:این اقدام پاسخ مناسبی به فعالان بازار است و برنامه های بعدی بورس برای گسترش قرارداد آتی روی محصولاتی است که عمده تولید آنها صادراتی است و کشف قیمت مناسب آنها در بورس به ارتقای شفافیت بازار صادراتی می انجامد.

وی تاکید کرد: شروع مجدد معاملات آتی سکه طلا با رویکرد افزایش عمق بازار و حضور نهادهای مالی و بازار گردان ها همزمان با گسترش دارایی های پایه جدید مانند طلای آبشده و برخی محصوولات صنعتی صادرات محور صورت خواهد پذیرفت که در زمان مقتضی به اطلاع بازار رسانده خواهد شد.

تسویه بازار آتی را به فرصت تبدیل کنیم

یک معامله گر آتی سکه در خصوص تغییر اولویت های بورس کالا در بازار مشتقه گفت: با وجود اینکه معاملات در حال تسویه است و ما فعالان بازار آتی، ۱۰ سال به معامله سکه پرداختیم، شاید بتوان تهدید نوسانات شدید بازار نقدی سکه را به یک فرصت برای توسعه بازار آتی و اختیار معامله بر پایه دارایی های متنوع تر تبدیل کرد.

احمد بیات اظهار داشت: با وجود آنکه زمان زیادی از راه اندازی معاملات آتی زعفران نمی گذرد، اما حجم قراردادها و استقبال فعالان از این دارایی جدید به قدری بالا بوده که می توان به بازار آتی پر قدرت بر پایه دارایی های جدید و متنوع امید زیادی داشت.

به گفته وی، البته بورس کالا در سال های قبل برای ورود محصولاتی در بازار آتی تلاش کرد که باید این اقدامات و تلاش ها بیشتر شود و شاهد حضور چندین کالا بر تابلوی بازار آتی باشیم. با این اقدام سرمایه گذاران به جای ورود به بازارهای واقعی، به سمت ابزارهای مالی حرکت می کنند و عمق بازارها به دلیل بزرگی حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد.

تسویه معاملات آتی سکه با توجه به انتظارات تورمی رویکردی منطقی بود

یک کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوصگفت: بورس کالا در حالی این تصمیم را با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیر عادی قیمت های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه گذاران بازار مشتقه اتخاذ کرده که بازار سکه در شرایط نرمال و طبیعی خود به سر نمی برد و انتظارات سرمایه گذاران شتابان است.

مصطفی صفاری افزود: با توجه به اینکه بازار آتی بحث انتظارات است، تحت تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به صورت شتابان شده و به نظر می رسد به دلیل حساسیت های ایجاد شده روی قیمت سکه، بورس کالا این تصمیم را گرفته تا از میزان این حساسیت ها و التهابات کم کند.

وی با بیان اینکه در بلندمدت باید با تعامل با بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی در بازار سکه، دوباره معاملات آتی این دارایی را دوباره از سر گرفت، ادامه داد: بانک مرکزی به کمک بازار آتی سکه در بورس کالا می توانست بازار نقدی سکه را به راحتی مدیریت کند؛ اما به دلیل عدم حضور این نهاد پولی کشور در بورس، انتظارات مردم بیش از واقعیت بود.

تغییر رویکرد در بازار مشتقه به دلیل شرایط خاص اقتصادی 

مدیر عامل کارگزاری باهنر نیز گفت: بدون‌شک بازار مشتقه از کارآمدترین بازارهای مالی است و این بازار در مسیر توسعه قرار خواهد گرفت اما در شرایط فعلی و به دلیل اوضاع حساس اقتصادی که خیلی از پارامترها به صور طبیعی نوسان نمی‌کند، تسویه بازار آتی سکه طلا در دستور کار قرار گرفت

محمود حسینی پو افزود:اگر بخواهیم بگوییم آیا قیمت هایی که در بازار آتی سکه تعیین می شود صحیح است یا نه بدون لحظه ای مکث باید گفت قیمت هایی که در بازا آتی تعیین می شود صحیح ترین و دقیق ترین نرخی است که می توان اعلام کرد اما به هر حال اکنون در شرایط طبیعی اقتصادی قرار نداریم و این بازار پس از ۱۰ سال فعالیت تا عادی شدن شرایط استراحت خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بنابراین از نظر علمی درست این است که بازار آتی سکه با توجه به مزایایی که دارد وجود داشته باشد ولی قطعا شرایط موجود اقتصادی در کشور و حساسیت های موجود موجب شد تا تغییراتی در این بازار ایجاد شود و اولویت های بورس کالا در بازار مشتقه در خصوص آتی سکه تغییر کند.

کشف عادلانه قیمت و شفاف سازی ۲ رکن معامله در بورس کالا

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: باید همگی در شرایط خاص اقتصادی در حمایت از تولیدکنندگان بالادست و رفع مشکلات صنایع پایین دست با کمک بورس کالا و نهادهای مرتبط تلاش کنیم.

محمد لاهوتی اظهار کرد: صنایع پایین دستی در کشور با مشکلات مختلفی مواجه شده اند که این مشکلات در اثر ناهمگونی شرایط اقتصادی رخ داده است و تولیدکنندگان در حوزه صنایع پلاستیک سازی و پتروشیمی این مشکل را بیشتر تجربه کرده اند. بنابراین تلاش می شود تا از روش های مختلف و با مکانیسم بورس کالا شرایط برای حمایت از صنایع پایین دستی تامین شود.

به گفته وی، ذات بورس کالا، کشف عادلانه قیمت و شفاف سازی در روند معاملات است که باید همگی در شرایط خاص اقتصادی به حمایت از تولیدکنندگان بالادست و رفع مشکلات صنایع پایین دست با کمک بورس کالا و نهادهای مرتبط تلاش کنیم.

بورس کالا فضای شفافی را برای معامله فراهم کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نشست این کمیسیون با مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: محور صحبت هایی که با مدیرعامل بورس کالا بحث شد در خصوص عرضه کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی و فولاد در بورس کالا بود که در این خصوص سلطانی نژاد اعلام کرد این بورس با فراهم کردن یک فضای شفاف و رقابتی، بستر حضور خریداران و فروشندگان را مهیا کرده است و در این بین سیاست گذاری برای تنظیم بازار از سوی نهادهای بالادستی به بورس کالا اعلام می شود.

رضا علیزاده بیان کرد: همچنین مدیرعامل بورس کالا عنوان کرد که سیاست گذاری ها توسط دستگاه های ذی ربط مانند وزات صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نفت که کالاهایشان جهت تنظیم بازار آن حوزه در بورس کالا عرضه می شود، مورد اعمال قرار می گیرد و واحدهای تولیدی باید براساس مصوبات ابلاغ شده خود را مکلف به تعیین میزان و درصد عرضه محصولات تولیدی به بورس کالا کنند.

وی افزود: به این ترتیب موضوعی که روشن است اینکه بورس کالا توانسته یک فضای رقابتی بین خریداران و فروشندگان در قالبی شفاف فراهم کند اما در خصوص ایجاد سیاست گذاری ها در زمینه تعیین میزان عرضه محصولات در بورس کالا، نقش اصلی با نهادهایی مانند وزارت صمت است.

شفافیت زنجیره تولید محصولات، زیر چتر بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت با متمرکز کردن معاملات همه کالاها در بورس، تولید کشور را حتی در دوران سخت حفظ خواهد کرد و دیگر امکان احتکار و گران فروشی وجود نخواهد داشت.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعلی تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه است، اظهار داشت: بورس کالا بستر حضور تولیدکنندگان بالادست و پایین دست است به طوریکه مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان عمدتا بزرگ کشور در این بازار عرضه می شود و پایین دستی ها نیز اقدام به خرید می کنند. اما به دلیل شرایط خاص ایجاد شده و انتظارات تورمی از سمت فعالان بازار کالاها به خصوص در حوزه پلیمر و پلاستیک برخی اقداماتی که مغایر منافع ملی و در جهت منافع شخصی و بنگاهی است را شاهد بودیم.

وی افزود: برای جلوگیری از مشکلات عنوان شده عرضه همه جانبه محصولات تولیدی در بورس کالا به مسوولان توصیه می شود تا زنجیره تولید زیر سایه چتر شفاف بورس کالا قرار گیرد و امکان سوء استفاده برخی افراد در حوزه بالادست یا پایین دست وجود نداشته باشد.

تنها راه نجات بازار مس، مبنا قرار گرفتن نرخ ارز ثانویه است

معاون مالی شرکت مس با اشاره به باز شدن سقف قیمتی برای معاملات مس در بورس کالا گفت: این دستورالعمل، حرکتی رو به جلو است و از این بابت باید از مسئولان تشکر کرد؛ اما ما موافق انجام معاملات بر اساس ارز ثانویه هستیم.

محسن بازارنویی تاکید کرد: تنها راه نجات بازار مس، مبنا قرار گرفتن نرخ ارز ثانویه است؛ علاوه بر این، ما خواهان آن هستیم که در قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا دخالتی نشود و نرخ ها براساس عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین شود. اما دولت نگران این است که قیمت‌ها در بازار افزایش ناگهانی داشته باشد؛ این در حالی است که اکنون نیز کالاها ها در بازار آزاد به نرخ واقعی معامله می شود.

وی ادامه داد: مبنای محاسبه قیمت پایه کاتد در بورس کالا، باید براساس متوسط LME ضربدر نرخ ارز در بازار ثانویه قرار بگیرد. این در حالی است که سقف قیمتی نیز برداشته شود و با انجام رقابت، قیمت بر اساس تقابل عرضه و تقاضا کشف شود.

تامین مالی ۲ هزار میلیارد ریالی «فولاد کاوه» در بورس کالا

در هفته گذشته تعداد ۸۳۲ هزار و ۵۰۰ اوراق سلف استاندارد موازی شمش فولادی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به ارزش تقریبی ۲ هزار میلیارد ریال درحالی روز ۱۳ شهریور ماه در بورس کالای ایران عرضه شد که کل این اوراق طی ۲۳ دفعه معاملاتی به قیمت پایه اعلامی به فروش رسید تا تامین مالی این شرکت فولادی در بورس کالا با موفقیت به پایان برسد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد شمش فولاد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، در نماد «عکاوه» به تعداد ۸۳۲ هزار و ۵۰۰  قرارداد و با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۴۰۰ ریال در هر قرارداد صد کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات انجام شد و با فروش کل این اوراق، این عرضه اولیه با موفقیت به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها