جنگ تجاری

در شرایطی که دنیا منتظر تصمیم واشنگتن برای اعمال تعرفه روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چین است، رییس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر آماده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ گفت: ۲۰۰ میلیارد دلاری که ما درباره آن صحبت می‌کنیم ممکن است خیلی زود اجرا شود و تا حد زیادی به چین بستگی خواهد شد. و متنفرم که بگویم اما پس از این، یک بسته تعرفه دیگر برای ۲۶۷ میلیارد دلار واردات چینی در صورت ابلاغ من، آماده است.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید اوایل روز جمعه اظهار کرده بود ترامپ پیش از اینکه مقامات اظهارات عمومی درباره تعرفه‌ها را ارزیابی کنند، هیچ گونه تصمیمی درباره تعرفه‌های تهدید شده برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی نخواهد گرفت.

دفتر نماینده تجاری آمریکا حدود شش هزار نظر را در جریان دوره نظرخواهی عمومی در خصوص این تعرفه‌ها که پنج شنبه شب به پایان رسید، دریافت کرده است.

کانادا احتمال منعقد شدن نفتا را بالا می‌داند

مذاکره کننده تجاری ارشد کانادا و همتای آمریکایی وی روز جمعه برای سومین روز مذاکرات را برای نجات توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا آغاز کردند زیرا به نظر رسید که اختلافات میان دو طرف کمتر شده است.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا پیش از مذاکرات با رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران، خوش‌بینی خود نسبت به مذاکرات را تکرار کرد و آنها را سازنده توصیف کرد.به گفته لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، موضوع اصلی مذاکرات، سیستم سهمیه لبنیات کانادا است.

دونالد ترامپ تهدید کرده که توافق دوجانبه با مکزیک را پیش خواهد برد و به این ترتیب پیمان ۲۵ ساله نفتا میان سه کشور که ۱.۲ میلیارد دلار تجارت را پوشش می‌دهد، از میان خواهد رفت.

آمریکا و مکزیک اخیرا درباره اصلاح نفتا به توافق رسیدند و این امر فشار بر کانادا برای توافق با شرایط جدید را افزایش داده است.

آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و ژاپن

رییس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد آمریکا و ژاپن مذاکرات در خصوص تجارت را آغاز کرده‌اند و عنوان کرد توکیو می‌داند اگر توافقی حاصل نشود، مهم خواهد بود.وی در هواپیمای ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: ما مذاکرات را شروع کرده‌ایم. در حقیقت ژاپن بود که ما را به مذاکره فراخواند.

ترامپ که پیش از این چین، مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا را در خصوص مسائل تجاری به چالش کشیده است، ‌ نسبت به کسری تجاری هنگفت آمریکا با ژاپن ابراز ناخشنودی کرد اما از توکیو نخواست اقدامات خاصی برای پرداختن به این ناترازی در پیش بگیرد.

با این حال اظهارات روز جمعه وی که به وال استریت ژورنال گفته بود ممکن است به سراغ مسائل تجاری با ژاپن برود، باعث شد دلار در برابر ین کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها