شانگهای چین

طی سال های اخیر، شاهد توسعه روزافزون بازار آتی چین به خصوص در بخش فلزات آهنی و غیرآهنی هستیم. نشریه اخبار فلزات چین (China Metallurgical News) با این بهانه گفت وگویی با یکی از مدیران ارشد بورس آتی شانگهای چین داشته است که با هم می خوانیم.

به گزارش اختصاصی گروه بین الملل «کالاخبر»، در این گفت وگو عملکرد بازار آتی فولاد در سال ۲۰۱۷، محصولات جدید، برنامه های توسعه ای و سایر موضوعات مرتبط بررسی می شود.

  عملکرد سال ۲۰۱۷ بورس شانگهای درخصوص قراردادهای آتی میلگرد، مفتول و ورق گرم را تشریح کنید؟ آمار عملکرد بورس شانگهای بازگو کننده چه تغییرات جدیدی است؟

اندازه و حجم عملیات بازار فلزی بورس شانگهای جلوتر از برنامه بوده است. قراردادهای آتی فولاد به ویژه آتی میلگرد مورد توجه طیف وسیعی از فعالان بازار اعم از سرمایه گذاران و فعالان صنعت قرار گرفته و این قرارداد هم اکنون موفق ترین قرارداد آتی بورس شانگهای طی این سال ها بوده است. طی سال ۲۰۱۷، حجم معاملات آتی میلگرد فولادی به ۷۰۲ میلیون قرارداد معادل ۷.۰۲ میلیارد تن رسید که البته نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشت؛ اما از نظر ارزش به ۲۴ تریلیون یوان رسید که ۱۱.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد. آتی ورق گرم هم سال موفقی را پشت سر گذاشت به طوری که با رشد ۱۳۸ درصدی نسبت به سال قبل ۱۰۳ میلیون قرارداد به وزن ۱.۰۳ میلیارد تن دادوستد شد که از نظر ارزش به ۳.۷۸ تریلیون یوان رسید و رکورد رشد ۲۱۵ درصدی را رقم زد. با توجه به اندازه این بازار، شرایط خوبی برای ارائه خدمات پوشش ریسک به صنعت فراهم شده است و فرآیند تحویل کالاها نیز به خوبی انجام شد. طی این بازه، ۱۱۴ هزار تن میلگرد تحویل مشتریان شده که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش دارد. تحویل ورق گرم به مشتریان نیز رشد چشمگیری داشت، به نحوی که ۱۸۲ هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم در سررسید قراردادها به مشتریان تحویل شد که حاکی از رشد ۱۵۸ درصدی در این بخش است. طی این دوره، متوسط روزانه تعداد موقعیت های تعهدی باز (OI) آتی میلگرد با رشد ۱۹ درصدی به عدد ۲.۰۱۷۳ میلیون قرارداد رسید که ۳۵ درصد آن مربوط به مشتریان حقوقی و نهادی بود. متوسط تعداد موقعیت های باز در قراردادهای آتی ورق گرم نیز با رشدی ۱۷۱ درصدی به ۳۸۰ هزار قرارداد در روز رسید که ۵۳ درصد آن متعلق به سرمایه گذاران و مشتریان نهادی بود. آمار مذکور نشان دهنده رشد مشارکت مشتریان نهادی است.

  اولویت ها و نقاط تمرکز بورس شانگهای جهت ارائه خدمات بهتر به مشارکت کنندگان صنعت فولاد در سال ۲۰۱۷ چه بودند؟

این بورس طی سال ۲۰۱۷ فعالانه شمار متنوعی از خدمات صنعتی و توسعه بازار به فعالان صنعت فولاد ارائه کرد. نخست اینکه با مشارکت نهادهای صنفی از جمله انجمن فولاد و آهن چین، انجمن آهن قراضه چین، شورای فولاد ضدزنگ و انجمن شرکت های فولادی چین بیش از ۱۰ دوره و رویداد آموزشی با هدف آشنایی و توانمندسازی فعالان صنعت برای استفاده از ابزارهای معاملاتی بورس در پوشش ریسک برگزار کرد. دوم اینکه ۲۰ دوره آموزشی با مشارکت مؤسسات مشاور در مدیریت ریسک برای هدایت و تشویق شرکت های فعال در صنعت فولاد برگزار شد تا با حضور در معاملات آتی فولاد، شرایط باثبات تری برای رشد و توسعه خود فراهم آورند. سوم اینکه، بورس با همکاری گروه فولادسازی نانجینگ اقدام به راه اندازی طرحی تحت عنوان پایگاه آموزش صنعت فولاد کرد و در فاز اول نسبت به تقویت ارتباط بین پژوهشگران حوزه قراردادهای مشتقه و محققین صنعت فولاد اقدام کرده تا از این طریق صنعت آتی بتواند در خدمت بخش واقعی اقتصاد قرار گیرد.

  به منظور بهبود و ارتقا سطح و توانمندی بورس شانگهای در خدمت به بخش واقعی اقتصاد با تمرکز بر صنعت فولاد، اولویت ها در سال جاری و آتی کدامند؟

بورس شانگهای در سال ۲۰۱۸ با تأکید بر صنعت فولاد، نخست به توسعه محصولات ادامه خواهد داد. ما در راستای توسعه بازار و نیازهای مشتریان صنعت فولاد، برنامه بهینه سازی قراردادهای موجود از جمله بهینه سازی قرارداد آتی مفتول، سقف مجاز تعداد موقعیت های تعهدی در قرارداد آتی میلگرد و ورق گرم و اصلاح فرآیند تحویل فولاد از درب کارخانه را در دستور کار داریم. ثانیاً، بنا داریم قراردادهای جدیدی در حوزه آتی فلزات آهنی راه اندازی کنیم. این بورس همچنین تصمیم دارد که در هماهنگی با برنامه های سمت عرضه در صنعت فولاد، نیاز بخش واقعی اقتصاد را شناسایی و برآورده سازد و با نوآوری و خلاقیت در توسعه محصول و گسترش حوزه هایی مانند ارتقاء تحقیق و پژوهش و توسعه قراردادهای فولاد و بهبود مستمر مقررات به بخش واقعی اقتصاد ارائه خدمت کند. ما مناسبات و روابط خود را با انجمن آهن قراضه چین تقویت و با ذینفعان مربوطه برای انجام کار، ارتقا استانداردهای صنعت قراضه و توسعه پژوهش در رابطه با راه اندازی قرارداد آتی آهن قراضه همکاری خواهیم کرد. ما طی یک زمانبندی مشخص و با همکاری نزدیک با انجمن فولاد و آهن چین امور پژوهش و مطالعات راه اندازی قرارداد آتی ورق سرد را به پیش خواهیم برد.

  دیدگاه یا پیشنهادهای شما در خصوص توسعه بهتر بازار آتی فلزات آهنی چین چیست؟

نخست اینکه بورس شانگهای در تلاش برای گسترش خدمات خود در بازار آتی، تحقیق و توسعه محصول و پذیرش قراردادهای آتی محصولات فولادی جدید را تسریع می کند؛ همچنین، نوآوری در توسعه قرارداد مشتقه فولاد ضدزنگ، ورق سرد و آهن قراضه دنبال و مطالعات پیرامون موضوع شکاف قیمتی در قراردادهای آتی فولادی نیز ارتقا بخشیده می شود.

دوم اینکه ما تمام تلاش خود را برای توسعه آموزش و یادگیری در این زمینه به کار خواهیم بست. در همکاری نزدیک با انجمن های مربوطه در صنعت فولاد، دولت های محلی و نهادهای متولی اطلاعات، پایه های آموزشی فعالان صنعت و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی را در ارتباط با کارکردهای معاملات آتی تقویت خواهیم کرد. همچنین با راه اندازی پایگاه آموزش صنعتی در بورس شانگهای نسبت به توانمندسازی فعالان عرصه فولاد برای استفاده منطقی از ابزارهای مالی و ترغیب به اصلاح توانمندی های شرکت های تخصصی حوزه آتی برای خدمت بهینه به صنعت فولاد اقدام خواهیم کرد. و دست آخر اینکه بورس درصدد است که با استفاده از فرصت طرح های بزرگ اقتصادی چین مانند جاده ابریشم و کمربند اوراسیا، برای بین المللی کردن بازار مشتقه خود و توسعه قراردادهای آتی فلزات آهنی و غیر آهنی اقدام کند و به تدریج با ایجاد یک زیرساخت جهانی و ترغیب سرمایه گذاران خارجی و سایر ذینفعان بین المللی بازار آتی، برای حضور و دادوستد در این بازار نسبت به ایجاد مرجعیت و گرفتن نبض قیمتی برای بازار فلزات اقدام و از این رهگذر به اقتصادهای باز در جهان ارائه خدمت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها