کامودیتی

تنش های میان پکن و واشنگتن موجب شده سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سمت خرید دلار آمریکا داشته باشند و عمده دلیل آنها برای این رفتار سرمایه گذاری هم این است که آمریکا ضربه کمتری را از تنش به وجود آمده متحمل می شود پس به همین دلیل پس انداز دلار می تواند راه حلی برای عبور از بحران سرمایه برای این دسته از سرمایه گذاران باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، قیمت نفت در معاملات چهارشنبه در بازارهای جهانی روند صعودی را به خود گرفت و باز هم با افزایش قیمت معاملاتی توانست بازار را نسبت به روزهای آتی نگران تر کند.

کاهش میزان ذخایر نفتی در آمریکا و احتمال کاهش میزان صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی موجب کاهش میزان عرضه این کالا در این بازار خواهد شد در حالی که روسیه هم نسبت به بازار آتی نفت هشدار داده است.

در پی کاهش میزان عرضه ها در بازار، معاملات نفت خام رونق مناسبی را در صبح چهارشنبه تجربه کرد به گونه ‌ای که نفت برنت در آستانه ۸۰ دلار قرار گرفت و به این ترتیب هر بشکه ۷۹ دلار و ۳۸ سنت معامله شد در حالی که، قیمت نفت وست تگزاس نیز به مرز ۷۰ دلار نزدیک شد و به طور دقیق هر بشکه ۶۹ دلار و ۸۹ سنت معامله شد.

آخرین آمار ذخایر نفتی توسط موسسه نفت آمریکا (API) که در ساعات ابتدایی امروز منتشر شد حاکی از این بود که میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به هفتم سپتامبر با افتی ۸.۶ میلیون بشکه ‌ای به ۳۹۵.۹ میلیون بشکه رسیده است.

تغییر تمایل خریداران از طلا

اما در بازار طلا، روند قیمتی این فلز گرانبها نزولی بود در حالی که سرمایه گذاران آسیایی از بالاگرفتن دوباره آتش جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین از بازار طلا فاصله گرفته اند.به این ترتیب قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش ۰.۲ درصدی به هر اونس یک هزار و ۱۹۸ دلار رسید

تنش های میان پکن و واشنگتن موجب شده سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سمت خرید دلار آمریکا داشته باشند و عمده دلیل آنها برای این رفتار سرمایه گذاری هم این است که آمریکا ضربه کمتری را از تنش به وجود آمده متحمل می شود پس به همین دلیل پس انداز دلار می تواند راه حلی برای عبور از بحران سرمایه برای این دسته از سرمایه گذاران باشد.

ترامپ در آخرین دیدار با خبرنگاران در خصوص روابط آمریکا با چین اعلام داشت که کاخ سفید در نظر دارد مواضع سختگیرانه تری را نسبت به پکن اعمال کند و با اعمال تعرفه جدید وارداتی بر ۲۶۷ میلیارد دلار از محصولات چین، عملا بر تمامی محصولات وارداتی از این کشور سخت گیری کند.

در سوی دیگر، چین به دنبال مجوز بانک تجارت جهانی است تا بر روی واردات ۷ میلیارد دلار از محصولات بازار آمریکا به این کشور تعرفه گمرکی وضع کند تا با واشنگتن در خصوص وضع تعرفه، همسویی داشته باشدقیمت طلا نسبت به روزهای اوج خود در ماه آپریل با افت ۱۲ درصدی همراه شده است و رتبه خود را به عنوان پشتوانه امن سرمایه گذاری به دلار واگذار کرده است.

اما تحلیل گران معتقدند تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره می تواند دوباره  این فلز گرانبها را تا ماه آتی به اوج باز گرداند و تب تقاضا برای دلار را کاهش دهد.

بازار فلزات، رونقی کم رنگ نسبت به دیروز

پس از افت ملموس قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه به تبع افزایش نگرانی در زمینه تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین در روز سه‌شنبه، قیمت این محصولات صبح امروز توانست کمی وارد محدوده مثبت شود.

روز گذشته با افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین، موج فروش در بازار فلزات شکل گرفت و بسیاری از محصولات معاملاتی با افت قیمتی بیش از دو درصد مواجه شدند.

عصر دیروز سازمان تجارت جهانی در بیانیه ای اعلام کرد چین با ارائه مستنداتی مدعی شده که به علت اجرای عامدانه سیاست دامپینگ از سوی آمریکا در زمینه صادرات محصولات الکترونیکی و ماشین آلات به این کشور، چین در فرآیند تجارت خارجی با آمریکا در سال‌های اخیر بیش از هفت میلیارد دلار زیان دیده است.

با توجه به این موضوع، دولت چین از سازمان تجارت جهانی درخواست داشته تا برای این کشور مجوزی را در زمینه افزایش موانع تجاری در برابر آمریکا صادر کند.

چینی‌ها فرآیند شکایت از آمریکا در زمینه دامپینگ را از سال ۲۰۱۳ در سازمان تجارت جهانی به جریان انداخته‌اند. انتشار این خبر فضای معاملات در بازار فلزات پایه را به شدت متاثر کرد.

اما در معاملات امروز اوضاع به طور نسبی بهبود یافت و بسیاری از فلزات وارد محدوده مثبت شدند. ورود شاخص دلار به محدوده منفی، موجب افزایش تقاضا در بازار فلزات شد.

به این ترتیب، در رینگ فلزات لندن، قیمت آلومینیوم به هر تن دو هزار و ۵۸ دلار رسید. مس لندن نیز معادل هر تن ۵ هزار و ۸۹۶ دلار مبادله شد. هر تن سرب یک هزار و ۹۹۰ دلار و هر تن نیکل ۱۲ هزار و ۲۲۰ دلار معامله شد. قیمت قلع نیز به هر تن ۱۸ هزار و ۹۶۵ دلار رسید و  هر تن روی دو هزار و ۳۳۵ دلار مبادله شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها