چادرملو

اعضای انجمن خبرنگاران بازار سرمایه با بازدید از پهنه های معدنی و خطوط تولید شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از نزدیک با فعالیت های این مجموعه بورسی آشنا شدند.

به گزارش «کالاخبر»؛ در این بازدید دو روزه که دوشنبه و سه شنبه هفته جاری انجام شد، خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه با حضور در معدن روباز چادرملو از نزدیک با فرآیند استخراج و استحصال مواد معدنی و کنسانتره سنگ آهن جهت تولید مواد اولیه موردنیاز زنجیره فولاد آشنا شدند.

پس از برنامه بازدید از پهنه های معدنی، طی نشست خبری که با حضور سید محمد ابریشمی مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو برگزار شد، تاریخچه ای از آغاز به کار این مجتمع معدنی و صنعتی تاکنون ارایه شد.

تامین ۳۵ درصدی مواد اولیه صنعت فولاد توسط «کچاد»

وی با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۷۴ با ظرفیت ۴۰۰ میلیون تن ذخیره زمین شناسی شروع به فعالیت کرد، گفت: از ۲۹۰ میلیون تن ذخیره استخراجی پیش بینی شده، در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون تن از ظرفیت این معدن باقی مانده است که این مقدار حداکثر تا ۵ سال آینده استخراج می شود و  باید به دنبال کشف پهنه های معدنی جدید و یا خرید مواد اولیه باشیم.

ابریشمی عیار سنگ‌آهن استخراجی را  ۵۳.۵ درصد عنوان کرد و از تلاش مجموعه برای افزایش این عیار به ۶۷ درصد خبر داد.

وی ظرفیت این معدن را حدود ۷.۵ میلیون تن کنسانتره در سال عنوان کرد و گفت: این ظرفیت با توجه به اصلاحاتی که بر روی خطوط تولید انجام می گیرد، قابلیت افزایش تولید تا ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره در سال را دارد.

ابریشمی خاطر نشان کرد: برنامه چادرملو برای سال جاری تولید ۹ میلیون تن کنسانتره است که این مقدار تولید به حدود ۱۳.۵ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو با بیان اینکه تمام تولید کنسانتره مزبور در مصرف داخل نیاز است و صرف تولیدات محصولات داخلی می شود، گفت: مواد اولیه موردنیاز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل تولیدات فولاد کشور توسط معدن چادرملو تهیه شده و بخش عمده‌ای از تولیدات کارخانه از طریق راه‌آهن به کارخانه گندله سازی منتقل می شود.

با مدیریت بهینه مشکل کمبود آب نداریم

وی در خصوص مشکلات مربوط به کم آبی و راهکارهای احتمالی برای تامین آب مورد نیاز مجتمع چادرملو گفت: در حال حاضر دو منبع اصلی برای تامین آب موردنیاز مجتمع در اختیار داریم. بطوریکه در حال حاضر ۱۱ حلقه چاه در منطقه بهاباد احداث شده  و خط انتقال ۷۰ کیلومتری هم برای مصارف صنعتی و عمومی مجتمع به کار گرفته شده است؛ همچنین آب شور چاه ساغند یا دشت سپیدان نیز برای آب شرب و مصارف صنعتی استحصال می شود که با خط لوله ۱۴ کیلومتری به این مجتمع انتقال می یابد. طبق پیش بینی های صورت گرفته آب تهیه شده از این دو منبع اصلی، تمامی نیازهای تولید را مرتفع می کند و به این ترتیب هیچ مشکی در زمینه کمبود آب و توقف در تولید نخواهیم داشت. چراکه حدود ۹۶ درصد از آب مصرفی در مجتمع با سیستم های به کارگرفته شده به چرخه تولید و مصرف برمی گردد و از این نظر ما هدررفتی در بخش آب در حوزه تولید نداریم.

ابریشمی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته برای انتقال آب خلیج فارس و مشارکت ۲۲ درصدی «کچاد» در این طرح تاکید کرد: با تعریف این پروژه ملی انتقال آب از خلیج فارس نیز در برنامه های بلندمدت قرار دارد که تامین مالی این طرح از بانک های داخلی صورت می گیرد و در فاز سوم آن آب خلیج فارس به این مجتمع منتقل خواهد شد.

وی به مذاکرات انجام شده با شرکای خارجی به منظور فاینانس اشاره کرد و گفت: در طرح های جدید با شرکای خارجی در حال مذاکره و تامین مالی از این طریق هستیم.

طی دومین روز از برگزاری این برنامه، خبرنگاران پس از بازدید از خطوط تولیدی مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو طی نشست خبری با مدیران این مجتمع به طرح سوالاتی درخصوص این مجموعه بورسی پرداختند.

افزایش ظرفیت های تولیدی به کمک طرح های توسعه ای

طی این جلسه، محمود مصری نژاد از برنامه های توسعه ای این مجتمع سخن گفت و اظهار کرد: در حال حاضر دو واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن و یک واحد با ظرفیت تولید ۱۶۰۰ تن در برنامه شرکت قرار گرفته تا در مجموع ظرفیت تولید این محصول ۳۲۰۰ تن افزایش یابد که در این راستا تجهیزات لازم خریداری شده که برای تکمیل این واحدها منتظر ترخیص آنها از گمرک هستیم تا طی چند ماه آینده تولید این محصول آغاز شود.

وی درخصوص تولید فولاد با بیان اینکه طی سال جاری حدود ۸۰۰ هزار تن فولاد شده، گفت: این میزان تولید در حالی پیش بینی شده در سال جاری به یک میلیون تن افزایش یابد که این خط قابلیت افزایش تولید به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن را نیز دارد.

وی به طرح فولادسازی ابرکوه نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی فولادسازی ابرکوه نیز با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن در برنامه چادرملو قرار دارد که بهره برداری از این کارخانه در انتظار ورود تجهیزات موردنظر به کشور است.

منتظر ترخیص تجهیزات از گمرک هستیم

در ادامه این نشست سید محمود سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو به وضعیت مالی و عملکردی این شرکت پرداخت و ضمن تشریح وضعیت بهره برداری از طرح های توسعه شرکت گفت: بیشتر مراحل بهره برداری از طرح تولید آهن اسفنجی به اتمام رسیده است، اما با توجه به نوسانات شدید ارز و دلار در کشور، ترخیص تجهیزات از بنادر برای همه مجموعه ها و نه تنها مجتمع چادرملو با مشکل مواجه شده است. اما در تلاشیم با پیگیری های انجام شده به زودی این موانع را مرتفع کنیم. به این ترتیب، با ترخیص و پیاده سازی ماشین آلات مذکور، تلاش داریم در ماه های آتی طی سال جاری این طرح را افتتاح کنیم.

واقعی شدن قیمت ها به سود دولت، صنعت و سهامداران است

 سیدی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که همواره مخالف دخالت دولت در طبیعت بازارها و قیمت گذاری هستیم و از این رو با باز شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا، بازار روند طبیعی و واقعی خود را طی خواهد کرد.

سیدی با بیان اینکه بورس کالا باعث ایجاد شفافیت در معاملات کالاها در حوزه های مختلف شده است، عنوان کرد: بورس یک زمین بازی و بستر معاملاتی است که قیمت ها باید به صورت رقابتی و واقعی در آن تعیین شود در این شرایط بد بازی کردن هر یک از طرفین معامله در سمت عرضه و تقاضا به زمین بازی ارتباطی ندارد؛ از این رو دولت همواره باید بر عملکرد طرفین معامله نظارت کند و هر گونه دخالت دیگر نتیجه مطلوبی به همراه ندارد.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو با ابراز خرسندی از ابلاغیه روز گذشته در بازار فولاد اظهار داشت: واقعی شدن قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا به سود دولت، صنعت و سهامداران است.

سرمایه گذاری «کچاد» در سه پهنه معدنی استرالیا

وی از برنامه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای سرمایه گذاری های خارجی سخن گفت و اظهار کرد: در حال حاضر طی تحقیقاتی که انجام شده، قصد سرمایه گذاری در معادن و پهبنه های معدنی استرالیا را داریم که این طرح با همکاری سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و فولاد مبارکه در حال بررسی است که در این زمینه سه پهنه معدنی در استرالیا شناسایی شده و پیش‌بینی می‌شود ۱۲.۵ میلیون تن کنسانتره در سال از این محل تولید شود.

وی به اجرای طرح توسعه ای در منطقه مکران نیز اشاره کرد و از همکاری سه جانبه چادرملو، گل‌گهر و فولاد مبارکه در این طرح خبر داد و گفت: این طرح در حال پیگیری بوده و انتشار می رود با اجرای آن تولید ۱۲.۵ میلیون تن کنسانتره و در نهایت رسیدن به تولید ۱۰ میلیون تن در این طرح عملیاتی شود.

افزایش سرمایه در دستور کار است

سیدی در خاتمه سخنان خود به برنامه افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه ۳۳۰۰ میلیارد تومانی کنونی شرکت، افزایش سرمایه ۳۰ تا ۴۰‌ درصدی را در برنامه خود داریم تا بتوانیم طرح های توسعه ای را عملیاتی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها