بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آغاز عرضه های پرحجم فولادسازان در راستای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، استفاده وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت بورس کالا، برنامه اتاق اصناف برای همکاری با بورس کالا و فروش ۴۵ تن زعفران در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

عرضه های پرحجم فولادسازان در راستای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد

به گزارش «کالاخبر»، پیرو اصلاحیه صورت گرفته در خصوص دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی که از سوی وزارت صمت به بورس کالای ایران ابلاغ شد، از روز شنبه ۲۴ شهریور ماه، شاهد عرضه های پرحجم فولادسازان کشور به میزان ۱۹۴هزار و ۵۶۰ تن در بورس کالا خواهیم بود.

دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی که روز سه شنبه با ۲ اصلاحیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالای ایران ابلاغ شد بر اساس آن از این پس قیمت های پایه محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در ۴ عرضه آخر بورس کالا است و همچنین سقف رقابت محصولات فولادی در معاملات بورس کالا باز شد. از این رو شرکت های فولادی در روز شنبه با سبدهای سنگین به بورس کالا می آیند تا مصرف کنندگان نیز دست پر تالار نقره ای را ترک کنند.

براساس اطلاعیه عرضه روز شنبه بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان ۷۵هزار و ۲۰ تن ورق گرم B و ۲۵هزار و ۸۰ تن ورق گرم C را در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه می کند. همچنین فولاد خوزستان ۳۰ هزار تن شمش بلوم، فولاد خراسان ۵ هزار تن سبد میلگرد مخلوط، فولاد کاوه اروند ۶هزار تن سبد میلگرد مخلوط و پرشین فولاد آریا نیز ۳۳۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط را بر تابلوی عرضه بورس کالا ثبت می کنند. دیگر عرضه کننده روز شنبه تالار نقره ای نیز ذوب آهن اصفهان است. این شرکت ۳۰هزار و ۱۴۰ تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و ۲۰هزار و ۲۰ تن سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲ را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

بورس کالا عامل ایجاد شفافیت و عدالت در بازار فولاد

رییس اتحادیه آهن فروشان کشور با بیان اینکه ما فعالان صنف آهن مدافع بورس کالا و شفافیتی که این بورس طی سالیان گذشته در معاملات آهن کشور ایجاد کرده است، هستیم، گفت: با همکاری بورس کالا و وزارت صمت، آهن فروشان برای خرید انواع میلگرد و تیرآهن در بورس کالا آماده شده‌اند و به زودی شاهد توزیع عمده محصولات در بازار خواهیم بود.

محمد آزاد به کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن ظرف هفته های آینده خبر داد و گفت: در نشستی با وزیر صمت قول داده ام که با حضور آهن فروشان در بورس کالا، قیمت ظرف چند هفته متعادل می شود و امروز که هر کیلو آهن حدود ۵ هزار تومان است به زیر ۴ هزار تومان و حتی پایین تر خواهد رسید.

وی گفت: ریشه التهاب های اخیر نوسانات نرخ ارز بوده اما برخی ها بورس کالا تحت فشار قرار می دهند در صورتیکه این بازار به طور مسلم عامل ایجاد شفافیت، نظم و عدالت در بازار بوده و اقتصاد ما همواره به توسعه این بورس نیاز مبرم دارد.

استفاده وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت بورس کالا/بورس گل راه اندازی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم استفاده از ظرفیت بورس کالا در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: عرضه گل رز، گل گلدانی و گل شاخه بریده در بورس کالا برای فعالان این صنف که می‌خواهند به بازار انبوه دسترسی پیدا کنند، مثبت خواهد بود.

محمد علی طهماسبی افزود: در صدد هستیم تا تمام محصولات باغبانی مانند خرما و کشمش را وارد بورس کالا کنیم، اما به دلیل اینکه برخی از محصولات متعلق به بخش خصوصی هستند، قادر به فعالیت‌های دولتی در این زمینه ها نیستیم، بنابراین در این زمینه مذاکرات با تشکل‌های بخش خصوصی مانند اتاق تعاون و بازرگانی آغاز شده تا ضمن حمایت از تولیدکننده ها، قیمت این محصولات و روند دادوستدهای آنها در بورس کالا شفاف شود.

وی با بیان اینکه بورس کالا نوعی استاندارد سازی در کشور است، گفت: این بورس قادر به تعیین کیفیت کالا و نیز ایجاد رقابت در بازارهاست، همچنین علاوه بر فعالان بازارهای داخل، خارجی‌ها نیز می‌توانند به صورت کلی و جزیی وارد بورس کالا شوند که برای مثال زعفران یکی از همان محصولات مورد پسند خارجی هاست.

لزوم بهره گیری بیشتر دولت از ظرفیت بورس کالا در بخش کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: معاملات در بورس کالا شفاف است، به طوریکه همین شفافیت باعث می‌شود تا بخش زیادی از واسطه‌ها در همان ابتدا در فرآیندها حذف شوند، همچنین می‌توان حجم عظیمی از محصولات را روی تابلوی بورس عرضه کرد

عباس پاپی زاده، معتقد است: اگر در چند سال اخیر و براساس پیشنهاد مکرر نمایندگان مجلس، از ظرفیت‌های بورس کالا در حوزه عرضه بسیاری از محصولات کشاورزی و همچنین اجرای سیاست قیمت تضمینی چندین محصول همانند جو و ذرت، به طور کامل بهره می‌بردیم، امروز با بخش عظیمی از مشکلاتی که در حوزه افزایش قیمت‌ها، واسطه‌گری‌های عجیب و کاهش بودجه دولت ایجاد شده است، روبه‌رو نبودیم.

وی کشف قیمت و ایجاد شفافیت در کشف قیمت را به عنوان دیگر مزایای بورس کالا مطرح و بیان کرد: زمانی که شمار عرضه کنندگان در بورس کالا زیاد شود، مصرف کننده هم با ورود در بورس نیازهایشان را برآورده می‌کنند که از این رو کالاها با بهترین کیفیت و نیز با قیمت مناسب از این بورس خریداری می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در صورت حمایت دولت از ورود فعالان بخش کشاورزی به بورس کالا و شفاف شدن روند معاملات و قیمت‌ها، واسطه‌ها دیگر نمی‌توانند مردم را در بازار با قیمت‌های ناعادلانه به سمتی ببرند که ناچار به خرید کالای خود با قیمت‌های خاص که عرضه کننده، احتکار کننده‌ها و دلالان تعیین می کنند، شوند.

برنامه اتاق اصناف برای همکاری با بورس کالا/ دلایل اهمیت بورس در اقتصاد ایران

نایب رییس اتاق اصناف تهران با اعلام بررسی همکاری با بورس کالا برای افزایش شفافیت و مانیتورینگ بازار کالا ، گفت:درحال مطالعه و بررسی جهت همکاری با بورس کالا هستیم . در حوزه شفافیت و مانیتورینگ کالا یکی از برنامه های اصلی دور دوم اتاق اصناف تهران است که در اولویت قرار گرفته و امیدواریم این امر محقق می شود.

خسرو ابراهیمی نیا افزود: با مشاهد عرضه برخی کالاها در بورس کالا مانند انواع فلزات، مواد پتروشیمی و کشاورزی، مشخص می شود نرخ این کالاها طبق معیارهای شاخص، صحیح و همچنین برمبنای عرضه و تقاضا محاسبه شده و تابلوی بورس در مقابل دید همگان قرار می دهد. البته در این میان نوسانات ارزی موارد مقطعی را در این زمینه ایجاد کرده که برطرف خواهد شد.

وی افزود: با عرضه و معامله انواع محصولات در بورس کالا ، دیگر مانند بازارهای غیر رسمی امکان جهت دهی برخی افراد در روند معاملات و قیمت ها وجود ندارد. بلکه شفافیت آماری و همچنین انجام نظارت در معاملات، شرایط برابری را برای معامله گران ایجاد می کند. بنابراین بورس علاوه بر ایجاد تعادل  در بازار کالاها، از طریق ابزارهای مالی امکان جذب نقدینگی جامعه و سرمایه های سرگردان را دارد که به تجارت و تولید سالم کمک کرده و همچنین شرایط حاکم در سطح خرده فروشی را بهبود می بخشد.

فروش ۴۵ تن زعفران در بورس کالا

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از فعال شدن صندوق زعفران تا ماه آینده و فروش ۴۵ تنی این محصول در بورس کالا خبر داد .

حسین شیرزاد با اشاره به اینکه صندوق زعفران با حمایت و مشارکت زعفران کاران ، اتحادیه ها و استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است، افزود: ۴۹ درصد سهام این صندوق سهم دولت و ۵۱ درصد نیز سرمایه بخش خصوصی است. در طرح مطالعاتی ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه صندوق در نظر گرفته شده که در گام اول صندوق با هزار میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز می کند

این مقام مسوول میزان خرید تضمینی زعفران را حدود ۶۸ تن اعلام کرد و افزود : سازمان مرکزی تعاون روستایی به منظور حمایت از کشاورزان در مناطق محروم زعفران را خریداری کرد و برای رونق صادرات و جلوگیری از کاهش ارزش این محصول ، زعفران را در بورس کالا به خریداران عرضه کرد.  این در حالی است که حدود ۴۵ تن زعفران در بورس کالا فروش رفته و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها