بازارهای جهانی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان نی دهد که قیمت نفت اندکی بهبود پیدا کرد اما فلزات اساسی همچنان درگیر جنگ تجاری قرار گرفتند.

چشم انداز نگران کننده عرضه نفت قیمت نفت را بهبود بخشید

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون دورنمای محدود شدن عرضه به بازار در نتیجه تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات ایران، کاهش ذخایر نفت آمریکا و توقف روند رشد حفاری آمریکا تقویت شد اما این افزایش قیمت تحت تاثیر سایه جنگ تجاری بر اقتصاد جهانی، تشدید نگرانی‌های اقتصادی و چشم انداز نگران کننده کاهش تقاضا محدود شد. قیمت نفت روز دوشنبه به دنبال توقف روند رشد حفاری آمریکا و همچنین دورنمای محدود شدن عرضه به بازار در نتیجه تحریم‌های ایران افزایش یافت. شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته گذشته دو حلقه کاهش داده و به ۸۶۰ حلقه رساندند.

رشد دکل‌های حفاری که از سال ۲۰۱۶ پس از افت چشمگیر در سال پیش از آن به دلیل ریزش قیمت‌ها احیا شده بود، از ماه مه آهسته شده است. نفت برنت روز چهارشنبه برای نخستین بار از ماه مه تحت تاثیر انتظارات برای محدود شدن عرضه به بازار پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر، به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. همچنین طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به هفتم سپتامبر ۵.۳ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۳۹۶.۲ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۵ و همچنین حدود سه درصد پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال بود. در این روز آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود هشدار داد که اگر سایر تولیدکنندگان، عرضه کمتر از سوی ایران و ونزوئلا را جبران نکنند قیمت‌های نفت ممکن است به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند. با این وجود قیمت ها در روز پنجشنبه تشدید نگرانی‌های اقتصادی که تردیدها نسبت به دورنمای رشد تقاضا برای سوخت را برانگیخت کاهش یافت. این کاهش به دنبال کندی احتمالی رشد تقاضا برای سوخت به دلیل اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و همچنین بحران بازارهای نوظهور روی داد.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی همچنان تحت فشار جنگ تجاری

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر ادامه تنش ها در روابط اقتصادی آمریکا و چین و کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا قرار گرفت و مس و سرب صعودی و روی و آلومینیوم هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند. در هفته ای که گذشت شاخص دلار تحت تاثیر آمار نسبتا ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا نزولی شد و به زیر مرز روانی ۹۵ واحد سقوط کرد. در این هفته شاخص رشد بهای مصرف CPI آمریکا در ماه اگوست منتشر شده و برخلاف انتظار روندی نزولی داشته و از ۲.۴ درصد به ۲.۲ درصد رسید و تورم نقطه به نقطه نیز از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد کاهش یافت.

همچنین شاخص PPI یا بهای تولیدکننده برای ماه آگوست نیز برخلاف انتظار بجای رشد ۰.۲ درصدی با افت ۰.۱ مواجه شد. این موضوع چشم انداز رشد بهره توسط فدرال رزرو را منفی کرده و موجب افت شاخص دلار شد. با وجود تضعیف شاخص های اقتصاد کلان آمریکا در پایان هفته اعضای فدرال رزرو طی سخنرانی های مختلف، بر رشد تورم و لزوم مقابله با آن از طریق رشد بهره تاکید کردند و این سخنان افت شاخص دلار را محدود کرد. در مورد جنگ تجاری علیرغم اعلام آمادگی مجدد آمریکا برای مذاکره با چین و استقبال چین از این مذاکرات تحلیلگران چندان به نتایج مذاکرات خوشبین نیستند و شاهد افزایش خروج نقدینگی از بازارهای سهام و بازار کامودیتی ها در بازارهای جهانی هستیم.

در همین ارتباط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که موضع تجاری سختی را علیه چین اتخاذ خواهد کرد و تهدید کرد قصد دارد تعرفه های ۲۰۰ میلیارد دلاری علیه واردات کالاهای چینی را اجرایی کند. از طرف دیگر وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که پکن آماده پاسخ دادن به هرگونه اقدام جدید تجاری واشنگتن خواهد بود و اگر طرف آمریکایی همچنان به ادامه حرکت در این مسیر پافشاری کند و تعرفه های جدیدی را علیه چین اعمال نماید، طرف چینی نیز قطعا تدابیر متقابلی را برای حفاظت از حقوق مشروع خود اتخاذ خواهد کرد. خبر دیگری که حساسیت ها نسبت به تشدید جنگ تجاری را برانگیخته کرد اعلام امار جدید از اقتصاد چین بود که نشان می داد صادرات چین به آمریکا جهش ۱۱.۲ درصدی ماه به ماه داشته و مازاد تجاری چین با آمریکا طی ماه اوت به بیش از ۳۱.۰۵ میلیارد دلار رسیده است. در هفته گذشته شاهد کاهش شدید موجودی انبارهای فلزات در بورس کالای لندن بودیم به نحوی که مس و روی به ترتیب ۸.۲ و ۶.۱ درصد و سرب و آلومینیوم نزدیک به ۲ درصد از موجودیشان را از دست دادند

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها