احرامیان

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در خصوص آزادسازی سقف رقابت برای معامله محصولات فولادی در بورس کالا بیان کرد: پس از آزاد سازی سقف رقابت تا کنون، قیمت‌های کشف شده در بورس کالا منطقی بوده و سطح رقابت عادی است؛ بنابراین، تجربه نشان داده که با استفاده از مکانیسم بورس کالا، قیمت‌ها به تدریج به حالت تعادل می‌‎رسد و شرایط نرمال خود را پیدا می‌کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، بهادر احرامیان افزود: با نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس کالا به قیمت های واقعی، تقاضاهای کاذب از بین رفته و به زودی شاهد تعادل کامل عرضه و تقاضا خواهیم بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که خریداران بازار فولاد به دلیل تجربه چندین ساله خود، قیمت نهایی کالا را به سوی بالاترین قیمت ارزی که در بازار وجود دارد، میبینند. یعنی اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشته باشد و در رسانهها نیز اعلام شود که دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار تومان مبادله می‌شود، انتظارات قیمت کالای تولیدی به سمت دلار آزاد میرود. به این ترتیب، اگر قیمت‌ها کمتر از این مقدار تعیین شود، فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد می‌شود؛ این موضوع برای هر کالای دیگری وجود دارد و شاهد این ماجرا نیز پیش‌فروش خودرو است که طی چند ساعت، برای خرید چند صد هزار دستگاه تقاضا ایجاد شد.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه فاصله قیمتی بین بازارهای مختلف به تولیدکنندگان ضربه می زند، افزود: در این شرایط، مصرف‌کننده نه تنها پیش‌بینی می‌کند که قیمت در آینده کاهش نداشته باشد، بلکه احتمال افزایش قیمت را متصور می شود. بازار فولاد هم از این معادله مستثنی نیست و در این شرایط تقاضا چندین برابر می‌شود که التهاب ایجاد می‌کند. اما اگر متقاضیان بدانند که قیمت به نرخ روز است و جای رشد چندانی ندارد، مصرف کنندگان برای سرمایه گذاری کالایی را خریداری نمی‌کنند و تنها به دنبال برطرف کردن نیاز خود به مواد اولیه هستند که در نتیجه التهاب از بازار کاهش مییابد.

مدیرعامل کارخانه فولاد یزد تشریح کرد: قیمت فولاد در ایران به قیمت‌های جهانی و دلار وابسته است و روند قیمتی دلار یا بازارهای جهانی به هر سمتی که باشد، فولاد هم بر همان مبنا خود را در بازار داخلی تنظیم میکند. این در حالی است که فولاد ایران همیشه جزء ارزان ترین بازارها در دنیا بوده که با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار و توجه دولت به مکانیسم بازار، بدون شک بازار در مسیر آرامش و تعادل حرکت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها