مجلس

دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند که باید زمینه حضور همه فعالان صنایع و کل زنجیره تولید در بورس کالا فراهم شود تا شاهد شفافیت آماری در بازار کالای کشور به خصوص در حوزه فولاد و پتروشیمی باشیم.

به گزارش کالاخبر، رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به شرایط اقتصادی کشور به خصوص در حوزه بازار کالای کشور اشاره کرد و به تسنیم گفت: در طول سال های اخیر بارها تبعات اعمال روش هایی همچون سرکوب قیمت ها به بهانه حمایت از مصرف کننده را تجربه کرده ایم که پس از مدتی از مسیر اشتباه رفته بازگشته و در لاین مکانیسم بازار قرار گرفته ایم.
انصاری افزود: در چندماه اخیر نیز برای مدتی شاهد سرکوب قیمت ها بودیم، اما عملا قیمت کالاهایی که به دست مردم رسید از روش دولت در راستای کنترل اجباری قیمت تبعیت نکرد و نرخ ها در بازار افزایش یافت.
این عضو کمیسیون صنایع و معاد مجلس به نقش بورس کالای ایران در واقعی سازی بازار کالای کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا برای این در اقتصاد کشور متولد شد که شفافیت و مکانیسم عرضه و تقاضا بر بازار کالای کشور سایه بیاندازد که کارنامه این بورس در حوزه فلزات و پتروشیمی قابل قبول بوده است. دلیل این ادعا وضعیت و رشد تولید در صنایع پایین دستی و همچنین اعلام شرایط بازار فولاد و پتروشیمی قبل و بعد از تاسیس بورس کالاست.
به گفته انصاری، پس از عرضه کالاها در بورس کالا، معاملات بدون ضابطه و غیر شفاف به بستری شفاف و قانونی انتقال یافته است به طوریکه همه آمارهای معاملات از میزان عرضه، خرید، قیمت ها و ... همگی به طور شفاف در دسترس است. 
لزوم حضور همه جانبه فعالان صنایع در بورس کالا
در همین رابطه، رضا علیزاده، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تسنیم گفت: در پی نوسانات ارزی اخیر، دولت تصمیم گرفت که با حمایت از صنعت فولاد و پتروشیمی و احتساب نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی در این بازار، از واحدهای تولیدی این بخش ها حمایت کند اما روش مناسبی برای حمایت اتخاذ نشد.
علیزاده افزود: اینکه به فعالان یک بازار برای تولید فلان محصول تخفیف دهیم و اما این تخفیف در انتها به مصرف کننده نرسید، نشان می دهد که شیوه حمایت باید تغییر کند که البته امروز مسیرها اصلاح شده و سود واقعی از فروش محصولات به تولیدکنندگان می رسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص بورس کالا نیز گفت: بورس کالا یک بازار برای حضور عرضه کنندگان و متقاضیان و کشف قیمت های واقعی است، از این رو توجه هر چه بیشتر به این بازار به معنای حمایت درست از تولیدکننده و مصرف کننده است.
وی اظهار داشت: از این رو اگر موانعی بر سر راه فعالیت بورس کالا وجود دارد، مجلس آماده برداشتن این موانع و تقویت بورس کالاست چراکه هر چه فعالان صنایع برای حضور در بورس کالا تشویق شوند در مسیر شفافیت اقتصادی و امکان تنظیم بهتر بازارها را فراهم کرده ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها