زعفران

طی هفته های اخیر فعالان بازار زعفران شاهد جهش قیمت های این محصول ارزآور و صادراتی کشور هستند این در حالی است که با شروع فصل برداشت زعفران از حدود ۱۵روز آینده، شاهد برقراری تعادل و کاهش قیمت زعفران خواهیم بود.

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین ضمن بیان این مطلب به اقتصاد آنلاین گفت: معامله گران و فعالان بازار باید توجه کنند که با ورود به فصل برداشت جدید، محصول فعلی با کاهش قیمت رو به رو خواهد شد و در این میان تنها برخی معامله گران ناآشنا به شرایط این بازار متضرر خواهند شد.
غلامرضا کریمی افزود: گرچه رشد اخیر قیمت ها به نفع کشاورزان است و هرچه قیمت ها بالا رود زعفران کاران خوشحال تر می شوند، اما در این میان برخی معامله گران که اطلاع دقیقی از دوره برداشت محصول زعفران را ندارند، با زیان مواجه خواهند بود. از این رو هر چه جلوتر می رویم و به فصل برداشت نزدیک تر می شویم، بازار روند منطقی تری پیدا خواهد کرد و شاهد روند بهتری در معاملات زعفران در بورس کالا نیز خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه زعفران کاشت سال زراعی جدید از ۱۵ مهرماه در بازار قابل عرضه به دارندگان گواهی سپرده کالایی و معامله گران دارای موقعیت خرید در بازار آتی است، گفت: به معامله گران توصیه می شود که از هیجانات دوری کنند تا شاهد روندهای قیمتی غیر منطقی در بازار نباشیم.
وی به لزوم افزایش عرضه زعفران در بازار فیزیکی بورس کالا اشاره کرد و گفت: قیمت کالای فیزیکی، گواهی سپرده و قراردادهای آتی زعفران به صورت زنجیروار به هم وابسته است و برای ایجاد تعادل در بازار باید حلقه اولیه این زنجیره یعنی عرضه های فیزیکی را افزایش داد تا روند معاملات و قیمت ها به سمت تعادل حرکت کند.
کریمی با اشاره به اینکه از ۱۵ روز آتی مشکلی در تامین تقاضای موجود در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زعفران وجود نخواهد داشت گفت: با شروع برداشت محصول درخواست های خرید ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرمی زعفران که در حال حاضر در بورس مشاهده می شود ظرف یک روز معاملاتی به راحتی پاسخ داده خواهد شد و نگرانی در تامین محصول موردنیاز نخواهیم داشت.
این مباشر رسمی خرید توافقی زعفران از استقبال زعفران کاران و کشاورزان برای انجام معامله در بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: ساختار گواهی سپرده کالایی بر این اساس است که کشاورزان باید محصول خود را پس از احراز شرایط و استانداردهای مشخص در نماد مربوطه عرضه کنند تا خریداران که شامل صادرکنندگان، شرکت های بسته بندی و فرآوری و توزیع کنندگان هستند، آن را خریداری کنند. در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ تولیدکننده زیر مجموعه زرین زعفران کد معاملاتی دارند که انتظار می رود در زمان برداشت با ورود این تولیدکنندگان به بازار بورس شاهد تنوع عرضه کنندگان و بهبود روند معاملات باشیم.
به گفته کریمی، در حال حاضر برخی از کشاورزان زعفران کار نیز کد معاملات آتی خود را دریافت کرده و در حال معامله هستند. ضمن اینکه تعداد زیادی از این کشاورزان نیز در بازار آتی در حال رصد معاملات بوده و از فرصت های موجود منتفع می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها