نفت

پس از گذشت دو ماه از تولید بالاتر نفت برای جلوگیری از داغی قیمت‌ها، اوپک و متحدانش ماه میلادی گذشته میزان عرضه خود را دوباره کاهش دادند و پرسش‌هایی را نسبت به توانایی یا تمایل خود برای حفظ تولید بالاتر در شرایط محدودیت عرضه به بازار برانگیختند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، کمیته فنی اوپک و غیراوپک اعلام کرد: نرخ پایبندی کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید از ۱۰۹ درصد در ژوییه به ۱۲۹ درصد در اوت افزایش یافت.

محمد الرومحی، وزیر نفت عمان، در آستانه نشست روز یکشنبه کشورهای اوپک و غیراوپک در الجزایر که انتظار می‌رود بیش از ۲۰ وزیر نفتی در آن شرکت کنند به خبرنگاران گفت: این میزان به ۶۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهشی که این تولیدکنندگان توافق کرده بودند، بالغ می‌شود.

به گفته نمایندگان اوپک، آمار پایبندی به توافق کاهش تولید برای توجیه طرح‌های کشورهایی که ظرفیت تولید شناور دارند و قصد دارند تولیدشان را ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه‌های آینده افزایش دهند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته نمایندگان اوپک، کاهش تولید اوپک و متحدانش در اوت ناشی از افت عرضه ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است که به تلاشهای تولیدکنندگان برای افزایش تولید به سطح توافق شده لطمه زد.

یک نماینده اوپک گفت: اوپک و متحدانش به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی که در ژوئن موافقت کرده بودند، بازخواهند گشت.

اما رومحی اظهار کرد: این حقیقت که نرخ پایبندی به توافق نفتی در اوت افزایش یافته است، نشان می‌دهد کشورهایی که تولیدشان را در دو ماه گذشته بالا برده‌اند ممکن است برای حفظ این سطح تولید دچار مشکل شوند. از نظر من، این به معنای آن است که ما مشکل تولید بیشتر داریم و نمی‌توانیم نفت بیشتری تولید کنیم.

با این حال وی خاطر نشان کرد: حتی با وجود این‌که آمریکا قصد دارد از پنجم نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار دهد، لزومی ندارد که بازار نسبت به کمبود عرضه نگران شود.

وزیر نفت عمان گفت: به عقیده من هیچ کمبودی وجود ندارد و نیازی نیست با یا بدون ایران در بازار، وحشت‌زده شویم. اگر شما عوامل بنیادین را بررسی کنید می‌بینید که ما نفت کافی برای تامین نیازهای بازار داریم.

یک نماینده دیگر اوپک اظهار کرد: عمده تمرکز دیدار الجزایر، مدیریت بازار نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود که بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی آن رشد تقاضا ضعیف شده و عرضه غیراوپک افزایش پیدا خواهد کرد.

اوپک قصد دارد توافق همکاری خود با روسیه و ۹ تولیدکننده غیراوپک دیگری که در پیمان نفتی حضور داشته‌اند - که در پایان امسال منقضی می‌شود - را دائمی کند.

این نماینده گفت: طبق آماری که در اختیار داریم، ما معتقدیم بازار به خوبی تامین است، اما سال ۲۰۱۸ تقریبا به پایان خود نزدیک شده و ما به سال ۲۰۱۹ فکر می‌کنیم که انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا، برزیل و کانادا افزایش پیدا کند.

تحت فشار آمریکا که روی عربستان سعودی در میان متحدان کلیدی خود حساب می‌کند، اوپک در ۲۳ ژوئن توافق کرد نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز از سطح تولید مه، به ۱۰۰ درصد بازگرداند. هدف از این اقدام این بود که کمبود عرضه ناشی از تحریم‌های ضد ایرانی و ادامه‌ بحران اقتصادی ونزوئلا جبران شود.

پایبندی بیش از حد به توافق کاهش تولید در حالی گزارش شده که خود اوپک اعلام کرده ۱۵ کشور عضو این گروه تولیدشان را در اوت حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند، اما این افزایش تولید عمدتا از سوی لیبی و نیجریه صورت گرفته که از کاهش تولید معاف بوده اند.

ایران نیز در اوت شاهد کاهش تولید به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز بود.

وزیران نفت شورای همکاری خلیج فارس شنبه شب برای مذاکره پیرامون مواضع‌شان دیدار کردند، اما هیچ توضیحی به خبرنگاران ندادند.نمایندگان ایران که بیژن زنگنه وزیر نفت آن نشست الجزایر را به دلیل مخالفت خود با افزایش تولید عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای بزرگ اوپک بایکوت کرده است، حاضر به اظهارنظر نشدند.

نشست روز یکشنبه از نظر فنی دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک متشکل از شش کشور بود، اما به روی همه اعضاء گشوده شد. ریاست این نشست با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک همتای روسی وی خواهد بود.

نواک پس از این‌که به الجزایر رسید اظهار کرد: ما درباره وضعیت بازار صحبت خواهیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها