کامودیتی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و عدم تمایل اوپک برای افزایش بیشتر تولید برای سومین هفته متوالی افزایشی بود و نفت برنت با عبور از قیمت ۸۳ دلار به بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۱۴ رسید.

به گزارش «کالاخبر»، آمریکا از چهارم نوامبر صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار می‌دهد و واشنگتن، دولت‌ها و شرکت‌های سراسر جهان را برای توقف خرید از تهران تحت فشار قرار داده است.

صادرات نفت ایران امسال در اوج خود در ماه مه به ۲.۷۱ میلیون بشکه در روز رسید که معادل حدود سه درصد از مصرف روزانه نفت جهانی بود. ایران سومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک است. کشورهای اوپک و متحدان‌شان شامل روسیه روز یکشنبه در الجزایر پیرامون افزایش تولید برای جبران افت عرضه ایران گفت‌وگو کردند با این حال هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است.

این تولیدکنندگان با وجود فشار آمریکا برای پایین بردن قیمت ها، اعلام کردند ضروریت چندانی برای افزایش بیشتر تولید وجود ندارد.

در روز پنجشنبه با اعلام آمار هفتگی وضعیت نفت آمریکا قیمت ها تا حدی تحت فشار قرار گرفتند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید نفت این کشور در ژوییه به ۱۰.۹۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۲.۵ درصد نسبت به ژوئن و حدود ۱۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. از سوی دیگر، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا که معیار سنجش فعالیت این بخش در آینده است، هفته گذشته سه حلقه کاهش یافت که دومین کاهش هفتگی متوالی بود.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

چشم انداز مثبت فلزات با تداوم کاهش موجودی انبارها

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تداوم کاهش موجودی انبار بورس های کالایی، آربیتراژ مثبت بورس فلزات لندن و شانگهای، کاهش تنش ها در روابط اقتصادی آمریکا و چین و نوسانات ارزش شاخص دلار آمریکا قرار گرفت و روی با رشدی قابل توجه تا ارتفاع ۲۶۰۰ دلاری نیز معامله شد و سایر فلزات معاملاتی آرام و کم نوسان را پشت سر گذاشتند.

در هفته ای که گذشت فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را برای سومین بار طی امسال بالا برد و از یک بار افزایش نرخ دیگر در سال جاری، سه افزایش نرخ در ۲۰۱۹ و یک افزایش نرخ در ۲۰۲۰ خبر داد. این نهاد پیش بینی رشد اقتصادی ۱.۳ درصدی را برای سال ۲۰۱۸ نموده است که از سطح انتظارات بالاتر است. اشتغال کامل اقتصاد آمریکا و افزایش سطح دستمزدها و تورم همگی نشانه هایی است که بانک مرکزی را مجاب به تداوم رشد نرخ بهره نموده است. در پی اعلام رشد ۰.۲۵ واحدی نرخ بهره، دلار در برابر یورو تضعیف شد و بازار سهام نیویورک رشد یافت و شاهد افزایش تقاضا برای کامودیتی ها بودیم.

عامل مهم دیگری که چشم انداز مثبتی را برای کامودیتی ها رقم زده است تداوم کاهش موجودی انبار فلزات در بورس های معتبر کالایی است. موجودی مس انبارهای دنیا در ماه جاری شاهد افت ۱۸ درصدی در بورس کالای لندن، کاهش ۲۰ درصدی در بازار شانگهای و کاهش ۲۶ درصدی در بورس آمریکا بوده است. گروه مطالعاتی بین المللی مس ICSG می گوید عرضه مس در ماه ژوئن کسری ۴۵.۵ هزار تنی داشته و متال بولتن پیش بینی کسری عرضه ۶۷ هزار تنی امسال و ۱۱۵ هزار تنی سال ۲۰۱۹ را نموده است.

در مورد فلز روی نیز وضعیت به همین منوال است. موجودی روی در بورس کالای لندن با افتی ۳.۵ درصدی به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته رسید. گروه مطالعاتی ILZSG می گوید بازار جهانی روی شاهد کسری عرضه ۳۲.۵ هزار تنی در ماه جولای بوده و متال بولتن پیش بینی کسری عرضه ۲۱۵ هزار تنی برای سال ۲۰۱۸ را نموده است.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها