سنگ آهن

چین به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات فولادی قصد دارد در سال آینده قرارداد های اختیار معامله سنگ آهن را راه اندازی کند تا ابزار ها و اهرم های مالی بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از معدن ۲۴ ،این طرح که پیشتر با کلید خوردن قرارداد های آتی سنگ آهن در ماه می آغاز شد می تواند قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن در بازار سنگاپور را تحت تاثیر قرار دهد. طبق اعلام یک منبع آگاه، روند اجرایی شدن این طرح نیز همچون شکر و سویا در سال گذشته و مس در هفته گذشته خواهد بود. این منبع اذعان کرد که بورس کالای دالیان هنوز در حال آماده سازی فرآیند های اجرایی قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن است و نهایتا تا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی آن را تهیه خواهد کرد چرا که هنوز بستر مناسب جهت اجرایی شدن این قرارداد برای سنگ آهن وجود ندارد.

در کنفرانس صنعت چین هفته پیش نیز وانگ فنگای، مدیر کل بورس دالیان چین، به لزوم ترویج این قرارداد ها برای سنگ آهن اشاره کرد. وی که این قراردادها را برای تسهیل بازار مالی الزامی میدانست، از اقدامات بورس چین برای آغاز قرارداد های آتی قراضه فولاد نیزخبر داد. وی افزود قرارداد های اختیار معامله به عنوان یک ابزار پوشش ریسک، به معامله گران ، معدن داران و تولیدکنندگان فولاد، توان اجرایی سیاست های کنترل قیمت و به خریدار امتیاز پیشبینی قیمت های باثبات در آینده را خواهد داد.

توانایی پوشش ریسک بیشتر درمعاملات، سرمایه گذاران پرسابقه و کم ریسک بازار را برای شرکت در بازارهای آتی سنگ آهن ترغیب می کند. کسانیکه به گفته فعالان بازار دالیان به علت رکود و ثبات قیمت های پایین از تجارت دور مانده اند.
این منبع موثق اعلام کرد، در حال حاضرقرارداد های سنگ آهن عمدتا در بورس سنگاپور معامله می شود و تا کنون با ۱.۷۷ میلیون قرارداد یعنی ۱۷۶.۸ میلیون تن از ماه ژانویه تا آگوست به ثبت رسیده اند. دیگر قراردادهای اختیار معامله نیز ، در نیویورک و توسط گروه مالی CME ارائه می شوند.

بورس کالای دالیان (DCE) برای نخستین بار در ماه می به سرمایه گذاران خارجی اجازه داد که به طور مستقیم معاملات آتی سنگ آهن را با هدف افزایش، تامین نقدینگی بیشتر و کسب منفعت سرمایه گذاران نهادی انجام دهند. باید توجه داشت که قراردادهای آتی سنگ آهن پس از نفت، دومین کالایی بود که به توسط چین دربازارهای بین المل آتی عرضه شد. همچنین قراردادهای باز سرمایه گذاران در معاملات آتی سنگ آهن دالیان در روز سه شنبه، به ۸۲۲،۴۵۲ واحد کاهش یافته است و حجم معاملات در ماه آگوست تقریبا به نصف ماه گذشته رسیده که به عقیده معامله گران نشان قرارگرفتن بخش عمده ای از سرمایه بازار در دستان سرمایه گذاران داخلی است.

در آخر، این منبع اعلام کرد انتظار دارد که تنظیم کننده های چینی در فرآیند تأیید قراردادهای اختیار معامله سنگ آهن تاخیری بوجود نیاورده چرا که استفاده از ابزار های پوشش ریسک داخلی را بهتر از ایجاد بازار های آتی بین الملل می دانند. جایی که کاهش نوسانات قیمت، هم کنترل شده و هم به نفع سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان است.

قرارداد اختیار معامله یا آپشن (option)، به انگلیسی call option قراردادی است، بین خریدار و فروشنده، به‌نحوی که خریدار از فروشنده اختیار معامله، حق خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین، خریداری می‌کند. در اینجا نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف، امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می‌کند، خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می‌کند، که در واقع همان قیمت اختیار معامله است. فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را، در یک قیمت معین، به خریدار اعطاء ‌کند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها