بورس کالا

در هفته گذشته رویداد و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "دارایی های جدید در راه بازار مشتقه"، "اجازه دهیم بورس کالا راه خود را برود"، "شفافیت بازارها با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا" ، و "بورس کالا بهترین مکانیسم برای حمایت از کشاورزان" از مهم ترین آنها بود.

تلاش برای اعتبارسنجی مشتریان بورس کالا/دارایی های جدید در راه بازار مشتقه

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران به بررسی مسیرهای توسعه در بورس کالا پرداخت و گفت: هم‌اکنون در بورس کالا در حال بررسی دارایی‌های پایه‌  جدیدی هستیم که بتوان از آنها برای انعقاد قراردادهای مشتقه استفاده کرد. در این حوزه دو فاکتور مختلف مدنظر قرار گرفته است که یکی حضور دارایی پایه در بورس کالا بوده و دیگری تلاش بر انعقاد قراردادهایی بر اساس جداسازی قیمت ارز از نوسان قیمت‌هاست.

حامد سلطانی نژاد عنوان کرد: درخصوص فاکتور اول تلاش داریم تا از خود ابزارهایی که در بورس کالا وجود دارد، مشتقه تعریف کنیم؛ مثلا بر واحدهای صندوق‌های سپرده‌ طلا در این چارچوب می‌توان ابزار مشتقه تعریف کرد. درخصوص فاکتور دوم تلاش بر این است تا ابزارهایی تعریف کنیم که در نوسان قیمت آنها نوسان قیمت ارز دخالت نداشته باشد. این رویکرد در مسیر بررسی قرار دارد، ولی در این چارچوب می‌توان از معاملات مشتقه اونس طلا یا زعفران به‌صورت ارزی مثلا با یورو استفاده کرد همان‌گونه که در بازارهای خارجی یا با رویکرد صادراتی قابل‌معامله است.

وی به شرکت‌های رتبه‌بندی اشاره و درخصوص اعتبارسنجی مشتریان عنوان کرد هم‌اکنون با شرکت‌های رتبه‌بندی همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که نتیجه‌  این تلاش‌ها می‌تواند در بحث رتبه‌بندی اعتباری کسانی که در بورس کالا تعهد دارند چه در بحث عرضه و چه در بحث تقاضا موثر واقع شود.

فرمایش در بازار جواب نمی دهد/اجازه دهیم بورس کالا راه خود را برود

در هفته گذشته اولین هم‌اندیشی صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با حضور مدیران دولتی و بخش خصوصی و فعالان حوزه صنایع معدنی برگزار شد که همه سخنرانان بر اهمیت اعتماد به مکانیسم بازار تاکید کردند.

در این همایش عبدالرضا هاشم‌زائی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین چالش های صنایع را مداخله دولت در امر قیمت گذاری ها دانست و با تاکید بر لزوم اجرای آزادسازی اقتصادی در کشور گفت: دولتی‌سازی صنایع بالادستی از جمله مس در سال‌های گذشته به تضعیف آنها منجر شده است.

وی با بیان اینکه این نوع دخالت ها به سود تولیدکنندگان نیست، افزود: در اقتصاد نباید زیر بار دستورهای فرمایشی کارشناسی نشده رفت؛ چراکه این امر موجب بروز فساد در کشور می شود و اعتماد جامعه و مردم را نسبت به مسئولان و دولت سلب می کند. از این رو ما بورس کالا را در کشور داریم که می تواند ابزار رسیدن به اقتصاد بازار باشد.

افزایش عرضه آلومینیوم در بورس کالا

در ادامه این نشست هم اندیشی، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی سخنان خود با اشاره به تلاش دولت در ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی بین مردم، مسئولان و سیاست گذاران اظهار کرد: شرکت های معدنی و صنایع وابسته به آن حدود ۲۳ درصد از ارزش بازار بورس اوراق بهادار را تشکیل می دهند و این امر نشان می دهد صنعت مذکور جایگاه بزرگی در اقتصاد کشور دارد که می تواند توسعه یابد.

وی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان آلومینیوم در تامین مواد اولیه گفت: شرکت های آلومینیوم الهمدی هرمزال و ایرالکو تولیدکنندگان عمده این بخش هستند. اما بزودی مجتمع سالکو و جاجرم نیز با بهره برداری تولیدات خود را در بازار عرضه خواهند کرد و امیدواریم مشکل تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم نیز بزودی مرتفع شود.

موافق محدودیت در بورس کالا نیستیم

در ادامه این همایش معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار بابت قیمت گذاری محصولات غیرآهنی گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار برای قیمت گذاری محصولات غیرآهنی در بورس برمبنای ارز نیمایی جلسه ای برگزار شد که امیدواریم با حل شدن فرآیند قیمت گذاری در این بخش، مشکل صنایع معدنی را حل کنیم.

جعفر سرقینی در خصوص مشکل تولیدکنندگان آلومینیوم در تامین مواد اولیه و انتقاد سندیکای صنعت آلومینیوم به قیمت گذاری ها و عدم توجه به نظرات فعالان این بخش به فرمول های قیمت گذاری پیشنهادی گفت: سندیکای صنعت آلومینیوم حق دارد که تمام آنچه برای فرمول قیمت گذاری ها مدنظر داشتند محقق نشد؛ اما با رایزنی هایی که انجام شد نهایتا سقف رقابت قیمت ها در بورس باز شد..

وی در خصوص محدودیت های اخیر تحمیل شده به بورس کالا بابت تعیین قیمت های پایه با دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: بنده هم موافق محدودیت ها نیستم؛ چرا که بیشترین هزینه محدودیت را ما در دولت می دهیم. قبل از تعیین این نرخ ارز مبنا ما اصلا در معاملات بورس دخالت نداشتیم؛ اما در شرایطی که بازار ملتهب می شود نمی توان خریدار را تنها گذاشت و در برخی مواقع اگر دولت منفعل عمل کند مشکلات بیشتر می شود.

با بورس کالا، اقتصاد را از معاملات حواله ای نجات دادیم

حیدر مستخدمین حسینی به اهمیت نقش بورس کالای ایران در اقتصاد طی ۱۱ سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای فرآیند توسعه اقتصادی هر کشوری الزاماتی وجود دارد که یکی از این الزامات داشتن یک بازار سرمایه قوی است و آنچه بازار سرمایه را شکل می دهد، اعم از بورس اوراق بهادار و بورس های کالایی است.

این اقتصاددان افزود: ما در اقتصاد کشور طی ۴ دهه گذشته، دستخوش تغییرات رو به جلویی بوده ایم به طوریکه وضعیت اقتصادی و رشد تولید در بخش های صنعتی و معدنی، کشاورزی و پتروشیمی شرایط را به گونه ای ترسیم کرد که مسئولان اقتصادی و دولت به سمت و سوی بهره گیری از ظرفیت بورس های مختلف و در راس آن بورس های کالایی قدم بردارند و در راس آن بورس فلزات را راه اندازی کردند.

به گفته مستخدمین حسینی، بورس کالا یک نهاد ملی است و می تواند بهترین بستر برای ایجاد مدیریت واحد برای نفوذ محصولات صادراتی ایران در بازارهای جهانی باشد. پسته، زعفران، فرش، قیر و چندین و چند محصول صادراتی کشور به دلیل نداشتن مدیریت واحد و حضورهای پراکنده ما در نمایشگاه های بین المللی نتوانسته به خوبی در بازارهای جهانی ایفای نقش کنند.

وی تاکید کرد: بورس کالا نشان دهنده فعالیت های شفاف در اقتصاد است و هر چه شمار تولیدکنندگان و محصولات در این بازار بیشتر شود، به طور مستقیم اقتصاد شفاف تری خواهیم داشت؛ در این بین موانع بر سر راه شفافیت در اقتصاد ایران همواره وجود داشته اما تاکید می کنم که اقتصاد برای گذر از چهره سنتی و شیوه های قدیمی قیمت گذاری، راهی به جز ارتقای شفافیت و بهره گیری از بازاری همچون بورس کالا و مهیا کردن زمینه رشد شتابان ابزارهای این بورس ندارد.

حاکمیت شفافیت بر بازارها به واسطه بورس کالا بوده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بورس کالا در ابعاد مختلف کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند، زمانی که عرضه کنندگان و متقاضیان در مکانی مشخص مانند بورس کالا از شرایط یکسانی برخوردار باشند این امر باعث حاکمیت شفافیت در معاملات و در عین حال کمک به کشف قیمت و رقابتی شدن بازار خواهد شد.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه بورس کالا به عنوان ساز و کاری برای جذب نقدینگی به سوی تولید محسوب می شود، افزود: اگر به طور دائم تمام عرضه و تقاضاها در تالار شفاف بورس انجام شود قیمت ها در آنجا به صورت متعادل و شفاف کشف می شود. به این ترتیب کل زنجیره تولید باید در بورس کالا عرضه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تفاوت انجام معاملات در داخل و خارج از بورس کالا اشاره و بیان کرد: در خارج از بورس کالا تجربه معاملات محرمانه و ایجاد انحصار و التهاب را داریم در مقابل بورس کالا زمینه کشف قیمت رقابتی را ایجاد می کند که همین امر باعث از بین رفتن انحصار می شود و کالا دیگر در اختیار عده ای خاص قرار نمی گیرد.

تعادل قیمت فولاد پس از اعتماد به مکانیسم عرضه و تقاضا

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در چهارمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس گفت: اعتماد به مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین روش برای ایجاد تعادل در بازارهاست.

منصور یزدی زاده افزود: اعتماد به مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین روش برای ایجاد تعادل در بازارهاست. به طوریکه در بازه زمانی با ایجاد برخی محدودیت ها در روند عرضه و تقاضا و قیمت فولاد در بورس کالا، اثرات دلخواه به دست نیامد اما هنگامی که محدودیت‌های قیمت‌گذاری در بورس کالا رفع شد، شاهد بهبود قیمت ها بودیم.

افزود: پس از رفع محدودیت های قیمت گذاری و برداشتن سقف رقابت، مشاهده کردیم که قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد با وجود افزایش نرخ ارز کاهش یافت؛ در نتیجه قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شد و این نتیجه مطلوب حاصل اعتماد به مکانیسم عرضه و تقاضا و سازوکار بورس کالاست.

شفافیت بازارها با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

رئیس کارگروه معدن گفت: صادرات گندله به واسطه کاهش عوارض از ۱۵ به ۵ درصد و کاهش ارزش ریال، سود بیشتری را عاید تولیدکنندگان گندله کرده و زمینه ساز کمیابی این محصول برای فولادسازان داخلی شده است، به طوری که آینده تولید خود را با انبارهای خالی روشن نمی بینند. در این میان قانون گذاران هم برای خود دلایلی دارند و این بخش نامه را توجیه میکنند.

داریوش اسماعیلی افزود: در شرایط فعلی که نرخ ارز افزایش داشته و تولیدکننده داخلی با کمبود مواد اولیه ای مانند گندله مواجه شده است، تصمیمات دیگری اتخاذ شده به طوری که با جلسات متعددی که با معاون امور معادن و صنایع معدنی داشتیم به این نتیجه رسیده ایم که مجموعه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود و خریداران واحد تولیدی همان محصول، در اولویت خرید قرار بگیرند ضمن اینکه میزان آن کاملا پاسخگوی نیاز داخل باشد و مازاد آن صادر شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این هر مجموعه ای که به میزان تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا عرضه نکند به هیچ عنوان اجازه صادرات ندارد، این مصوبه به زودی برای تمام زنجیره اجرایی می شود.

عمده محصولات کشاورزی در تالار نقره ای عرضه شود/ بورس کالا بهترین مکانیسم برای حمایت از کشاورزان

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: براساس جلسات برگزار شده در کمیسیون کشاورزی، تاکید شد که بورس کالا یکی از بهترین روش ها در حمایت از کشاورزان و تسهیل امور تجارت محسوب می شود و بهتر است تا بیشتر معاملات از طریق فرآیند بورس کالا صورت گیرد.

نورمحمد تربتی نژاد بیان کرد: بررسی های انجام شده نشانگر آن است که بورس کالا باعث تسهیل در امور معاملات می شود و همچنین آمارهای موجود نشان می دهد که عملکرد بورس کالا در ایجاد شفافیت در معاملات و رشد تولید در بخش های فلزی و پتروشیمی از ابتدای راه اندازی تاکنون با موفقیت همراه بوده که طی چند سال اخیر نیز شاهد افزایش حجم معاملات کشاورزی در این بورس هستیم.

وی بر عرضه عمده محصولات کشاورزی در بورس کالا تاکید کرد و افزود: به طور طبیعی تغییر روند معاملات و فرآیند عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در ابتدای کار با دشواری ها و حتی مقاومت هایی مواجه است اما این اتفاق به نفع صنعت کشاورزی و کشاورزان خواهد بود و با این کار، سود واقعی حاصل از تولید محصولات به دست کشاورزان می رسد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها